• Psychopath

Det luktar starkt av bensin eller något i badrumsventilen?!

Sen i eftermiddags kände jag en stark lukt komma från ventile ni badrummet. Det luktar bensin, thinner eller något av den sorten. Det är så starkt att det känns i nästan hela huset. Jag är orolig då man kan ju faktiskt död av att andas in vissa gaser och jag har ingen aning vad detta är. Någon läcka nånstans ifrån. Vi har 2 små barn så man blir ju extra orolig. Är det nån som har något råd?

• Svar på tråden Det luktar starkt av bensin eller något i badrumsventilen?!
  • Glädje58

Låter skumt att de kommer från ventilen i badrummet. Det borde vara ett sug där och inte ett utblås. Hur bor du, i villa eller lägenhet?

• Psychopath
    Glädje58 skrev 2012-08-18 05:28:52 följande:
    Låter skumt att de kommer från ventilen i badrummet. Det borde vara ett sug där och inte ett utblås. Hur bor du, i villa eller lägenhet?
    Bor i lägenhet, det luktar alltid från grannarnas lägenheter när de lagar mat osv så jag antar att ventilationen är riktigt dålig. Jag blev livrädd nu när jag läste om vätecyanid för detta luktar faktiskt rätt likt bittermandel (jämförde med en flaska jag har hemma). Nu luktar det i övriga huset också men har öppnat alla fönster för att vädra. Vem ringer man, 112 eller hyresvärden?? 
  • Glädje58

Har du en fastighetsjour som är kopplad till er fastighet?

Hur ser luftdonet ut i badrummet? Ibland är det den vanliga runda med en "plopp" i mitten som man kan skruva in eller ut, beroende på hur stort luftflöde man vill ha. Sen finns det som lite större galler, kanske 15x20cm.

• Glädje58

Läste om Vätecyanid på wiki... det används bland annat för skadedjursbekämpning. Kan det vara något sånt som har hänt under dagen. Du kan även höra med andra grannar om de upplever denna lukt.

• Psychopath

Jag ringde hyresvärden o blev kopplad till huvudkontoret, fick prata med en människa som verkligen inte brydde sig nämnvärt. Han sa i princip att det inte kan vara gas för "det vet jag inte var det skulle komma ifrån, det är inte troligt..." och att han orkar inte åka upp hit nu i helgen eftersom han bor flera mil ifrån och att jag skulle vänta till måndag?

Jag var inne nyss i badrummet och täppte igen ventilen, den ska gå att skruva in men det fungerade inte så jag täppte igen hålet med plastpåsar samt tejpade en vikt plastpåse utanpå. Hjälper det ens?    Efter någon minut där inne började det sticka jättemycket i näsan och jag kände inte längre lukten av vad det nu är som luktar. Är inte det ett tecken på att det är något farligt ämne? Jag vet inte vad jag ska göra nu

• Psychopath
    Skruttelito skrev 2012-08-18 12:25:21 följande:
    Ring på hos grannarna och hör om det luktar hemma hos dem!
    Har dessvärre riktigt dålig kontakt med dem och håller mig helst undan.
  • Skruttelito
    Psychopath skrev 2012-08-18 12:26:48 följande:
    Har dessvärre riktigt dålig kontakt med dem och håller mig helst undan.
    Det kanske är värt att knacka på ändå i detta fall. Det kan för all del vara någon som målar om/lackar golv och då vet du ju det sen. Alternativt ring och rådfråga brandförsvaret på lokala numret. 
  • Glädje58
    Psychopath skrev 2012-08-18 12:14:01 följande:
    ... så jag täppte igen hålet med plastpåsar samt tejpade en vikt plastpåse utanpå. Hjälper det ens?    Efter någon minut där inne började det sticka jättemycket i näsan och jag kände inte längre lukten av vad det nu är som luktar. Är inte det ett tecken på att det är något farligt ämne? Jag vet inte vad jag ska göra nu
    Ta reda på om det är något drag i ventilen. Så ta bort det du har plastat för ventilen och ta ett ark toapapper som du håller framför ventilationshålet. Är det så att pappret sugs fast av vinddraget så borde inte lukten komma där ifrån. I så fall skulle det kanske komma från något du har i ditt badrum.

Du har inte några avlopp i badrummet som du inte har använt på ett tag. Vattenlåset kan torka upp och illa lukt kan komma denna väg.

Kommer ihåg att en granne en gång hade råkat hälla i något lösningsmedel i en  dagvattenbrunn. Då luktade det faktiskt inne i huset.
  • Kärlek84

Precis som glädje58 skrev så kolla avloppen.

Jag kan ibland få en STARK lukt av nån kemikalie i mitt badrum och det kommer från avloppet där man kan koppla in en tvättmaskin. (jag har ingen där). Innan jag fattade vart det kom ifrån höll jag på att bli tokig, det STANK kemikalie verkligen. (luktar alltså inte gammalt avlopp)

Men nu när doften uppstår spolar jag vatten där och det är borta på ett par timmar     

• Psychopath
    Glädje58 skrev 2012-08-18 14:58:26 följande:
    Ta reda på om det är något drag i ventilen. Så ta bort det du har plastat för ventilen och ta ett ark toapapper som du håller framför ventilationshålet. Är det så att pappret sugs fast av vinddraget så borde inte lukten komma där ifrån. I så fall skulle det kanske komma från något du har i ditt badrum.

Du har inte några avlopp i badrummet som du inte har använt på ett tag. Vattenlåset kan torka upp och illa lukt kan komma denna väg.

Kommer ihåg att en granne en gång hade råkat hälla i något lösningsmedel i en  dagvattenbrunn. Då luktade det faktiskt inne i huset.
    Nej, det blåser ut luft från den. Så ska det inte vara, eller?
     Men nu luktar det nästan inget längre och ingen av oss har dött än så jag antar att det nog inte var något farligt...
  • Psychopath
    Kärlek84 skrev 2012-08-18 15:29:43 följande:
    Precis som glädje58 skrev så kolla avloppen.

Jag kan ibland få en STARK lukt av nån kemikalie i mitt badrum och det kommer från avloppet där man kan koppla in en tvättmaskin. (jag har ingen där). Innan jag fattade vart det kom ifrån höll jag på att bli tokig, det STANK kemikalie verkligen. (luktar alltså inte gammalt avlopp)

Men nu när doften uppstår spolar jag vatten där och det är borta på ett par timmar     
    Nä, tror inte det. Vi har ett litet badrum och de enda avloppen är i duschen och toaletten.
  • Glädje58
    Psychopath skrev 2012-08-20 05:22:56 följande:
    Nej, det blåser ut luft från den. Så ska det inte vara, eller?
     Men nu luktar det nästan inget längre och ingen av oss har dött än så jag antar att det nog inte var något farligt...
    Det normala är att luften sugs ut från badrummet, just för att dra ut den fuktiga luften. Du bör kolla upp det med fastighetsägaren. Normalt har man inte ett inblås i en lägenhet.

Låt det inte bero nu bara, se till att få det kollat ordentligt. 
Svar på tråden Det luktar starkt av bensin eller något i badrumsventilen?!