• Anonym (TS)

Lånat bil, motorn har rasat, vem ska betala?

Nu i morse var vi iväg och lånade en bil av makens kompis, vår saknar dragkrok. Det är en äldre bil som är värd ca 20.000 kr. Vi skulle låna den för att handla en större vara, en resa på ca 2 mil tur och retur. Vi lämnnade vår bil hos kompisen utifall att han skulle böhöva åka någonstans under tiden.

Vi hann bara ta oss en halvmil och då skär motorn. Nu kan jag inte biltermerna men den skar på något vis och måste bytas helt och hållet.

Kompisen som lånade ut bilen vill att vi står för hela kostnaden (ca 10.000 kr) då det vid tillfället var vi som körde den. Jag och maken tycker att vi bör dela 50/50 på kostnaden. Om ens det kan jag tycka då den förmodligen skulle gått sönder vem som ens kört den?

Vi körde 70 km/h på en landsväg utan släpvagn då vi inte hämtat den ännu.

Det här hade vi verkligen inte räknat med, ekonomin är tight som den är då jag vart fl i nästan 2 år. Naturligtvis skakar vi fram de pengar som behövs på något vis men frågan är hur mycket det är rimligt att vi ska stå för?

• Svar på tråden Lånat bil, motorn har rasat, vem ska betala?
  • GeRDiS

Om ni ska betala nåt så ska ni ju dela på kostnaden!!
    Har han ingen försäkring på bilen???

• LiveYourDreams

Tycker absolut inte ni ska stå för hundra procent om det är ett fel som skulle skett ändå, som det ju verkar på det du beskriver. Hade vi lånat ut vår bil hade vi absolut inte krävt en sån deal. Hade jag varit i er sits hade jag dock erbjudit mig att betala. Inte allt men 50/50 tycker jag låter okej. Kanske tillomed lite mkt..

• Frontline

Frågan är ju varför den skar för, var det dåligt med motorolja i så bör ju bilägaren stå för allt för det är ju slarv från hans sida att inte ha koll på det...
    En motor skär inte bara så där utan antingen var det dåligt med som sagt olja eller att det inte fanns nån vatten i kylaren...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Kollade inte ni olja och annat innan ni körde iväg?

• Lena

Motsvarande självrisken på ett par tusen känns som okej att ni betalar.

• Sanni87

Aj då. Inte kul när det blir konflikter i vänskap över pengar.
    Kan sluta illa :/ 

Men stå på er, inte ska ni behöva betala allt. Som tidigare skrev, 50/50 låter också lite mkt.

• sär skriven

Är väl svårt att få ut på försäkringen för maskinfel på en så gammal bil?

Personligen hade jag aldrig krävt ersättning för en sån sak; ni körde bilen vid tillfället men den hade ju förmodligen rasat oavsett vem som körde den..! Dålig stil av din sambos kompis att försöka gå med vinst på er bekostnad på en trasig bil.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym

Man betalar för skador man orsakar, rena slitagefel står givetvis ägaren för. Om ni inte har tömt motorn på olja eller på annat sätt orsakat felet så betalar ni förstås inte, det är inte ert fel.

• Lena
    sär skriven skrev 2012-08-18 13:14:20 följande:
    Är väl svårt att få ut på försäkringen för maskinfel på en så gammal bil?

Personligen hade jag aldrig krävt ersättning för en sån sak; ni körde bilen vid tillfället men den hade ju förmodligen rasat oavsett vem som körde den..! Dålig stil av din sambos kompis att försöka gå med vinst på er bekostnad på en trasig bil.
    Ja antagligen får han inget på försäkringen men då får ju bilägaren stå för det, den som kör kan ju stå för vad självrisken hade varit på.
  • sär skriven
    Lena skrev 2012-08-18 13:17:32 följande:
    Ja antagligen får han inget på försäkringen men då får ju bilägaren stå för det, den som kör kan ju stå för vad självrisken hade varit på.
    Jag tycker det är oerhört fräckt att kräva det av den som lånat bilen. Om motorn hade rasat i vilket fall nästa gång bilägaren skulle åka och handla, ska han väl inte vinna fördelar på att vännen för tillfället lånat bilen?
  • Anonym
    Lena skrev 2012-08-18 13:17:32 följande:

Finns inget bolag som ersätter gamla motorer. Lite klumpigt att inte kolla igenom bilen innan avfärd kanske det var.
  • sär skriven
    Anonym skrev 2012-08-18 13:20:03 följande:

Finns inget bolag som ersätter gamla motorer. Lite klumpigt att inte kolla igenom bilen innan avfärd kanske det var.
    Kollar du bilen varje gång du sätter dej i den? Det gör då sannerligen inte vi...
  • Anonym
    sär skriven skrev 2012-08-18 13:21:56 följande:
    Kollar du bilen varje gång du sätter dej i den? Det gör då sannerligen inte vi...

Jag har haft en väldigt oljetörstig äldre bil själv så lånar jag en äldre bil kollar jag oljan.
  • sär skriven
    Anonym skrev 2012-08-18 13:27:47 följande:

Jag har haft en väldigt oljetörstig äldre bil själv så lånar jag en äldre bil kollar jag oljan.
    Är den risken överhängande på det vis du gör gällande borde ju ägaren påpekat detta?

Nog vet jag med mig att det ingår i körkortsutbildningen att kolla dessa saker, själv gör jag det emellertid aldrig. Dessutom är väl inte chansen så stor att ägaren själv hade kollat oljan inför nästa avfärd?
  • Pallas
    Anonym skrev 2012-08-18 13:20:03 följande:

Kollar du vattenpump, kamrem och oljestatus varje gång du sätter dig en bil? Jävligt imponerande isf.
  • Lite Av Varje

Tycker inte ni ska stå för någon kostnad över huvud taget om ni körde normalt.
    Det skulle i så fall hänt även om ägaren själv kört vid det tillfället.
    Skulle inte krävt en krona av er om det var min bil, hade jag haft försäkring hade jag betalat självrisken själv.

Det hade varit en annan sak om ni hade gjort något fel som gjorde att motorn gick sönder.

• Pallas

Jag har lånat ut en bil till min kompis nu, för hon kvaddade sin för nån vecka sedan. Den är värd ca 5000 spänn och jag har sagt att om hon kvaddar den får hon betala, förslitningsskador står jag för. Tex gick generatorremmen av i går och jag betalade en ny och vi bytte den tillsammans. Skulle aldrig få för mig att be henne stå för motorras, om det inte var så att hon kört omkring med lysande oljelampa.

• Anonym

Självklart ska ni inte betala en krona. Den motorn hade rasat vilken
    dag som helst iallafall. Nu råkade ni köra den just när det hände.
    Vilken idiot till kompis.
    Ni som tycker de ska betala 50%, hur tänker ni?
    En sak om man krockar bilen, men en skitmotor som rasar ihop,
    efter några kilometer?

• Betty Ballbreaker

Jag tycker inte att ni ska betala nånting, det var ju ett slitagefel som hade hänt oavsett vem som körde. Jag tycker att det är förbannat fult av "vännen" att propsa på att ni ska betala för ett slitage som "vännen" själv stått för. Om en bekant lånar er dusch och varmvattenberedaren råkar gå sönder i samma stund, inte fan kräver ni att vännen ska köpa en ny?

Svar på tråden Lånat bil, motorn har rasat, vem ska betala?