• Anonym (Nyfiken)

Tandhygienister vad tjänar ni i lön ?

Vill studera vidare på universitetet och just tandhygienistprogrammet lockar . Ni får jättegärna beskriva ålder, lön, erfarenhet etc tack :)))

• Svar på tråden Tandhygienister vad tjänar ni i lön ?
  • Anonym (mamma.)

Också väldigt nyfiken då jag planerar söka till vårterminen Om jag fixar min mattekurs....

• Anonym

En vän jobbar som det och tjänar 16000 kr innan skatt. Hon jobbar inom folktandvården. 

• Anonym (mamma.)

Bara 16 000..innan skatt!Det var ju sämre än jag tjänar som us....Är hon nyutbildad?

• Anonym
    Anonym (mamma.) skrev 2012-08-21 17:35:36 följande:
    Bara 16 000..innan skatt!Det var ju sämre än jag tjänar som us....Är hon nyutbildad?
    2 år har hon jobbat. men jag kan tänka mig att det är lite bättre hos privattandläkare, kanske.

• Anonym (thyg)
    Anonym skrev 2012-08-21 17:24:29 följande:
    En vän jobbar som det och tjänar 16000 kr innan skatt. Hon jobbar inom folktandvården. 
    Det där kan inte stämma. När man diskuterar lön är det alltid heltidslönen före skatt som jämförs. Arbetar din vän deltid?

Jag har jobbat ca 3 år inom folktandvården och tjänar 23300 kr före skatt om jag arbetar heltid.
    Ingångslönen ligger omkring 22000 kr i min region och en bra bit över 16000 kr även i de landstingen som betalar sämst.

• Anonym (thyg)
    Anonym (mamma.) skrev 2012-08-21 17:35:36 följande:

Den uppgiften kan inte stämma. Några tusenlappar till ligger den genomsnittliga ingångslönen på.
  • Anonym
    Anonym (thyg) skrev 2012-08-21 17:52:08 följande:
    Det där kan inte stämma. När man diskuterar lön är det alltid heltidslönen före skatt som jämförs. Arbetar din vän deltid?

Jag har jobbat ca 3 år inom folktandvården och tjänar 23300 kr före skatt om jag arbetar heltid.
    Ingångslönen ligger omkring 22000 kr i min region och en bra bit över 16000 kr även i de landstingen som betalar sämst.

Hon arbetar heltid vad jag vet.

Det jag dock blir osäker på nu när jag läser en gång till, är att ts skriver universitetet. Min kompis har gått en sk YH-utbildning. Det kanske inte är samma yrke/status, ursäkta felet isf. Inom det hon arbetar med som hon benämt som tandhygienist, är det iaf inte en ingångslön på 22, hon har sagt 15-18. 
  • Anonym (mamma.)
    Anonym (thyg) skrev 2012-08-21 17:54:21 följande:

Den uppgiften kan inte stämma. Några tusenlappar till ligger den genomsnittliga ingångslönen på.

Vilken uppgift stämmer inte?Us el tandhygienist?
  • Anonym (thyg)
    Anonym skrev 2012-08-21 17:59:36 följande:
    Hon arbetar heltid vad jag vet.

Det jag dock blir osäker på nu när jag läser en gång till, är att ts skriver universitetet. Min kompis har gått en sk YH-utbildning. Det kanske inte är samma yrke/status, ursäkta felet isf. Inom det hon arbetar med som hon benämt som tandhygienist, är det iaf inte en ingångslön på 22, hon har sagt 15-18. 
    Då är din vän INTE tandhygienist och får alltså inte kalla sig själv det eftersom det är ett legitimerat yrke. Antagligen är hon tandsköterska och då låter lönen något mer rimlig men låg ändå.
    Tandhygienist läser man till på universitet/högskolan, finns inte som YH-utbildning.
    Anonym (mamma.) skrev 2012-08-21 18:47:20 följande:

Vilken uppgift stämmer inte?Us el tandhygienist?
    Ingångslönen för tandhygienister är högre än 16000 kr.

• Letaw

Jag har läst till tandhygienist och ingångslönen är 22K före skatt. Utbildningen är ett legitimerat yrke. Det läser man inte på nån YH-utbildning. Man får mer i ingångslönen ju längre upp man jobbar typ Norrbotten och när man har läst 3:e året också.

• Anonym (!!!)
    Anonym (thyg) skrev 2012-08-21 17:52:08 följande:

Hur mycket får du ut efter skatt där du bor då? Är ditt jobb fyllt av stress och ångest? Vad är bäst och vad är sämst? Vilka egenskaper behöver man besitta? Känner du dig i lägre rang gentemot tandläkaren?
  • Anonym (Tandhygienist)

Hej, som andra skriver är det omöjligt för din vän att tjänas så lite som TH, inte ens Folktandvården som betalar låga löner betalar så pass lite. Enda anledningen som jag kan se till varför hennes lön är så låg är om hon jobbar tex 50% (halvtid).

Till trådskaparens fråga, du kan tjäna bra och mycket bättre beroende om de är i stort behov utav dig och om det är på Folktandvården eller privat.

Jag jobbar just nu på Folktandvården i nordvästra Skåne sen ett år tillbaka och får 33.000kr. Där finns TH som tjänar mer än jag med ungefär lika lång livserfarenhet och där finns de som tjänar lika dåligt som vissa som har besvara din fråga. Folk måste lära sig att löneförhandla, det är A - O.

När det gäller den privata sektorn kan du få som nyexaminerad 28.000 - 30.000 och efter 10 år runt 40.000 kr

Lycka till.

• Anonym (....)
    Anonym (Tandhygienist) skrev 2023-09-25 21:04:59 följande:

Hej, som andra skriver är det omöjligt för din vän att tjänas så lite som TH, inte ens Folktandvården som betalar låga löner betalar så pass lite. Enda anledningen som jag kan se till varför hennes lön är så låg är om hon jobbar tex 50% (halvtid).

Till trådskaparens fråga, du kan tjäna bra och mycket bättre beroende om de är i stort behov utav dig och om det är på Folktandvården eller privat.

Jag jobbar just nu på Folktandvården i nordvästra Skåne sen ett år tillbaka och får 33.000kr. Där finns TH som tjänar mer än jag med ungefär lika lång livserfarenhet och där finns de som tjänar lika dåligt som vissa som har besvara din fråga. Folk måste lära sig att löneförhandla, det är A - O.

När det gäller den privata sektorn kan du få som nyexaminerad 28.000 - 30.000 och efter 10 år runt 40.000 kr

Lycka till.

Du vet att tråden är över tio år gammal... 
Svar på tråden Tandhygienister vad tjänar ni i lön ?