• mimmipigg

När ska min ettåring gå och lägga sig egentligen???

Alltså... det här e en dum fråga, jag vet! Men jag skulle gärna vilja höra hur ni gör

Tidigare har min lilla tjej på nu 15 månader gått o lagt sig mellan 1930 o 2000. På senare tid har hon inskolats på dagis (börjat 0900) så då har vi väckt henne kl 8, tidigare sov hon oftast till 9. Hon har sovit middag mellan 2 o 3 timmar men tror inte hon kommer sova lika länge på dagis för där blir hon nog störd.

Nästa vecka ska hon gå på dagis "på riktigt" - med frukost 0800 på dagis. Vi måste alltså väcka henne redan 7!
    När ska vi lägga henne då? Om vi skjuter på alla tider blir det ju 1830 eller helst ännu tidigare (eftersom vi måste väcka henne) Så tidigt kan man väl inte lägga barnen? Hur ska man hinna göra nåt? Man hinner ju knappt äta middag...

Jag tycker 1930 är tidigt som vi har nu

• Svar på tråden När ska min ettåring gå och lägga sig egentligen???
  • Nyfiken gul

jag la mina små senast 19... och det gick hur bra som helst...

tänk på att dagis är tröttande, ni kommer knappast ha några större problem med att få henne att sova på kvällen.... snarare tvärtom...

dagis på heltid är lek, stoj och skoj en hel dag... säg det barn som då orkar vara uppe till kl 20 på kvällen?...

mina orkade inte.. jag fick sitta o peta på dom ibland för att de inte skulle somna redan vid middagen...

• Saltlakrits

Min son som snart är 15 månader lägger sig 19.30. Visserligen går han inte på dagis men hans syster gör det och vi följer hennes tider. Han vaknar ca klockan 7-7.30 på morgonen

• mimmipigg

Tack för svaret! Men jag kanske uttryckte mig lite klantigt... jag är absolut inte orolig för att jag inte ska kunna lägga henne - jag skulle säkert kunne lägga henne kl 17 om jag ville, det är inte det. Jag tycker bara det blir så lite tid med henne.... jag kommer hämta 16 på dagis och sen kommer inte hennes pappa hem förrän 1800 kanske.

• Bias Dad

Min dotter är 2,5 år och hon däckar ca:19.30 på kvällen,sover ca 1,5 timma på dagis,

hon vaknar själv på morgonen vid ca: 6,30 och börjar dagis 7.30 , går till 15.30.

När hon var 1.5 och började dagis så kunnde hon däcka på golvet vid 17.00 !

Så dagis tröttar ut !! de små liven,

Antagligen så kommer ni nog första tiden hålla henne vaken längre, för att hon inte skall däcka för tidigt. som Nyfiken gul skriver.

• Nyfiken gul

mimmipigg...

så är det för oss alla föräldrar... det blir lite tid med barnen när de går heltid på dagis... det är alltid nån förälder som träffar sitt barn lite...

min make jobbar skift o var tredje vecka ser han inte barnen alls...

då får man försöka fixa kvaltietstid dom timmarna som man träffar barnet... att inte bara sjunka ner vid tv:n o halvsova till Rapport... då får man ta o lyfta på häcken o umgås tillsammans med barnet...

kanske pappa i alla fall kan natta?.. då får han ju lite egentid med barnet som är viktigt för både honom o henne...

• ÅsaE

Min ett åring vill inte alls sova på kvällen. Han är uppenbarligen den borne kvällsmänniskan. Han humör är aldrig så bra som på kvällen. Då är han en riktig solstråle och det känns gräsligt att försöka söva honom för tidigt, så klockan brukar nog bli mellan 20.30 och 21 iallafall innan vi får honom i säng. Lägger man honom för tidigt så blir det bara en massa skrik och gråt. Å andra sidan är han normalt en sömntuta på morgonen som vanligtvis vaknar mellan klockan 8.30 och 9. Ibland kan hon sova till halv 10, kvart i 10 så där.. (ganska skönt faktiskt.. )

Nu går vi ju inte på dagis än så det går ju bra att hålla sådana här tider... det lär bli annat sen...

• mymlis

Vår son är hos dagtant. Han vaknar självmant vid 6.30-7 på morgonen och vi lämnar honom hos dagtanten vid 8-tiden (så att han ska hinna äta frukost med de andra barnen). Vi lägger honom senast 20 på kvällen, men längre än det skulle han inte orka, ibland blir det godnatt redan 19.30. Efter att Emil börja hos dagtanten så har vi inte en edna kväll haft problem med att lägga honom, han somnar på en gång. Jag tycker tom att kl.20 ibland är tidigt, speciellt då jag är hemma först vid 17-17.30 på kvällen, men man får ju bara inse att det är enligt barnets klocka man lever de första åren. Har heller aldrig behövt väcka honom på morgonen, så är jätte glad att vi fått in en bra rytm nu. Men visst skulle det vara skönt att på veckosluten få sova lite längre än till kl.7!!

• Vilmagbg

Vår son som är 21 månader lägger sig vid kl:19.00, han vaknar vid kl:7.00 men kan i bland sova längre. Han sover middag minst 1,5 h.
    Vi har lagt honom vid kl:19.00 sedan har var 8-9 månader.

• Lilla Mina

Min dotter är 18 mån och hon går och lägger sig mellan 7-8. Det beror på hur trött hon är. Hon har lagt sig samma tid sen hon var några månader...

• mimmipigg

Tack för svaren.

Iom att hon tidigare sovit ofta 13 timmar per natt vill vi ju lägga henne helst före 19 om hon ska upp 7. Vill ju att hon ska få sova ut hyfsat iaf.

Men det är väl bara o inse - det blir inte så mycket tid tillsammans på vardagarna
    Hennes pappa kommer få morgnarna med henne iaf, och läggningarna tar vi nog varannan.

Svar på tråden När ska min ettåring gå och lägga sig egentligen???