• Äldre 18 Aug 15:41
    6773 visningar
    9 svar
    9
    6773

    Min 8-åring blir slagen, hotad och strypt i skolan

    På måndag börjar skolan igen och min lilla tjej börjar tvåan. Hennes klass består av en överväldigande majoritet pojkar (en del lugna, en del RIKTIGT bråkiga) och en liten handfull tjejer. Klassläraren är skolans hårdaste, skrikigaste, minst empatiska lärare. Min dotter känner inget som helst förtroende för henne och gråter ibland för att hon och de andra i klassen blir utskällda för minsta lilla sak.

    Ett antal killar i klassen (men särskilt en, som vi kan kalla Charlie) har slagit och knuffat min dotter (t.ex. för att hon inte sparkat bollen åt rätt håll på idrottslektionen), hotat henne med spö på rasterna, kopplat "polisgrepp" på henne tills det känns som att armen ska gå av, tagit strypgrepp på henne flera gånger etc, etc. Min dotter är duktig på att säga till (för det säger vi ju förstås hemma att hon SKA göra), men hennes lärare säger att hon bara ska stå ut, för att lärarna är trötta på att säga till killarna när inget blir bättre.

    En sak som komplicerar situationen ytterligare är att min dotter precis erkänt att hon är smygkär i Charlie, den som är värst mot henne. Det är tydligen därför hon står ut med hans behandling istället för att hålla sig LÅNGT borta från honom. Där har jag VERKLIGEN något att jobba med, både nu och inför framtiden...

    Nu när höstterminen börjar så vill jag göra ALLT för att visa min dotter att jag ställer upp för henne och att lärarna ska göra sitt jobb (lättare sagt än gjort, det vet jag eftersom jag är lärare själv) så att hon kan lita på dem och känna sig trygg i skolan. Rektorn är ny för läsåret och jag tror att det är den femte rektorn på bara några få år. Att hon ska ta itu med detta ordentligt redan första veckan på jobbet håller jag för osannolikt, men jag tänker ändå prata med henne.

    Så ser situationen ut...och nu öppnar jag upp för det jag behöver: råd och tankar från er alla om vad jag ska göra. Släpp lös FL-visdomarna, galna som nyktra! Jag har bara EN VECKA på mig innan jag måste lämna min dotter till sin pappa, då jag ska vara 20 mil bort i över en månad pga medicinska skäl!

  • Svar på tråden Min 8-åring blir slagen, hotad och strypt i skolan
  • Äldre 18 Aug 15:45
    #1

    Polisanmäl Charlie och kräv att rektorn upprättar en åtgärdsplan. En plan som verkligen ska innehålla något kraftfullt splittra klassen eller något i den stilen.

  • Äldre 18 Aug 15:45
    #2

    Skolverket borde du prata med, rektor, kommunens barn och utbildnignsförvaltning och även polisen. Det där är misshandel och skolan ska anmäla det själva om de vet om det. Charlie kommer inte hamna i fängelse för det, men skolan får mer press på sig att lösa situationen.
    Sådär kan ni inte ha det. Det får verkligen inte gå till så. Det där hade lett till fängelsestraff för misshandel om de hade varit vuxna.

    Hon ska verklgien inte behöva stå ut med att ha det så och det du kan göra är att riva upp himmel och jord för att se till att det inte händer och om de inte tar krafttag mot detta (kanske en resurs i klassen ett tag iaf för att se till att ingen råkar illa ut framförallt på rasterna) skulle jag byta skola och är det inte praktiskt möjligt så iaf byta klass.    

  • Äldre 18 Aug 15:49
    #3

    Vet du vilken slags typ av föräldrar Charlie har, går dem att tala med eller verkar dem själv ha problem? En polisanmälan leder till att ärrendet överlämnas till socialtjänsten är det hyfsat normala föräldrar inser man ju då allvaret och tar tag i situationen.

  • doggy
    Äldre 18 Aug 15:53
    #4

    Har haft samma problem o vi kontaktade Skolverket då skolan inte gjorde nått för att få det bättre , skolan fick då två mån på sig att lägga upp en plan för hur dom skulle lösa problemet , det slutade med att dom flyttade vissa elever o satt in mera personal i klassen

  • Äldre 18 Aug 19:24
    #5

    Men polisanmäl, såklart!

  • MLB
    Äldre 20 Aug 12:45
    #6

    Vad skulle du göra om någon behandlade dig sådär på din arbetsplats? Polisanmäl såklart, och se till att anmäla till skolinspektionen.

  • Äldre 20 Aug 12:47
    #7
    Persimon skrev 2012-08-18 15:45:04 följande:
    Polisanmäl Charlie och kräv att rektorn upprättar en åtgärdsplan. En plan som verkligen ska innehålla något kraftfullt splittra klassen eller något i den stilen.

  • Äldre 21 Aug 14:42
    #8

    Tack snälla ni som svarat! Det hjälper mig verkligen att tuffa till mig och göra det som måste göras.

    Lite mer information om läget:

    Vi bor i en liten by med endast en skola och en klass för varje årskurs. Att byta skola innebär en flytt härifrån och att byta klass betyder att byta årskurs. Min dotter är äldst i sin klass och ligger långt före de andra i alla ämnen, så jag har tänkt under sommaren på att begära en flytt direkt till trean, men i den klassen är tydligen situationen så att en stor tjejmaffia mobbar de tjejer som sticker ut minsta lilla. Inte lätt att vara yngst då...så jag lade ner den tanken när min dotter själv lät rädd för idén. (Nu låter det som att barnens skola är hemsk, men jag kan inte komma på fler problem än just dessa...resten är fantastiskt!)

    Innan sommaren fick vi besked om att den nya ettan skulle bli snett fördelad åt andra hållet (många tjejer, nästan inga killar), så möten höll och papper skickades ut om att klass 1 och 2 skulle slås ihop och delas i två stycken 1-2:or med mer jämn balans och genomtänkta konstellationer. Pga av de hoppfulla nyheterna så drog jag inte igång en stor sak som jag egentligen ville göra i våras. Men sista dagen i skolan skrotades planen pga nyinflyttning av fler barn som skulle göra fördelningen i klass 1 jämnare. Blivande klass 2 lämnades åt sitt öde.

    Att göra sig obekväm/osams i en liten by är något som de flesta drar sig för, även mer utåtriktade och handlingskraftiga människor som jag. Charlie bor på samma gata som vi och jag har jobbat tillsammans med hans mamma tidigare. Vi är inte tillräckligt nära för att släppa på artigheten, men inte tillräckligt obekanta för att kunna ignorera varandra. Det jag vill berätta om Charlies föräldrar är att de är UNDERBARA. De har två äldre barn som är hur fina som helst och alla i byn älskar den här familjen...men ingen fattar vad som är fel med deras son. Det gör mig ont att behöva klaga till dessa goa människor på deras lille son, men...inte lika ont som att se min dotter lida. Det är det jag måste minnas när jag står där och knackar på deras dörr inom kort.

    De goda nyheterna:

    Första skoldagen var igår och klassen har fått två tillskott: en ny flicka, så att de nu är 8 flickor åtminstone...och en specialtillsatt magister som ska hålla pojkarna i schack. Jag kom med mentalt upprullade ärmar, redo att slåss för min sak, men nu tänker jag ta upp saken lite mildare och försöka ha tillit till att de gör något från skolans sida.

    De dåliga nyheterna:

    Redan första dagen började Charlie och två andra pojkar mobba den nya lilla flickan. Min dotter har tagit på sig att hjälpa den nya flickan och få henne att känna sig välkommen, något hon också gjorde förra året för den flicka som var ny då. Men hur modig och snäll min dotter än är, så är det ett tufft uppdrag för en 8-åring att skydda både sig själv och andra, särskilt som hon är mycket mindre än sina klasskompisar till växten.

    Jag tänker ta era råd så långt de är möjliga och ta allt i denna ordning:


    Lärarna (den vanliga och den nye magistern) Mobbningsteamet Charlies (och några andras) föräldrar Rektorn Polisen + Skolverket

    Jag har tre vardagar på mig. Bara att sätta igång. TACK igen för era råd och sparken i rumpan!

  • 2211
    Äldre 25 Oct 11:27
    #9

    Charlie ska bort från skolan och helst av allt kastas ned i en brunn med lås på. Polisanmäl psykopatungen omgående. Och skolan.

    Ingen ska vara elak mot ditt barn. Någonsin.  

Svar på tråden Min 8-åring blir slagen, hotad och strypt i skolan