• Bebbe2006

Australien -Någon som varit där?

Jag och min sambo är lite sugna på att åka till Australien, men känner ingen direkt som varit där.

När är bästa tiden att åka? Är det dyrt att leva där? Vad skall man uppleva när man åker dit?

Vi hade tänkt hyra en bil och åka runt litegrann på egen hand. Vi har gjort så i USA, och det var jättehärligt och fritt.

Berätta allt ni vet om "att turista i Australien"

• Svar på tråden Australien -Någon som varit där?
  • Japonica

Australien är lätt att resa i, som turist!

Det är billigt att bo, resa och äta, men övrig "shopping" etc kostar som i Sverige ungefär, upplevde jag det som.

Det finns ju väldigt många backpackerställen att bo på, allt från väldigt billigt, men då får man dela rum etc. till lite dyrare, men även hotell är billigt.

Australien är stooort, så årstid är svårt att säga, men de har ju omvända årstider jämfört med Sverige. Så när det är sommar här, är det vinter i ex.vis Sydney. I andra delar av australien är det öken och sommar jämt, i Snowy mountains kan man åka skidor osv. Det är ju en hel kontinent, och det finns olika klimatzoner, tidszoner, öar, osv.

Kul land, lätt att resa i, alla förstår vad man säger, precis som hemma i europa, men ändå så annorlunda.

Att tänka på, är just att det är stoort och långa avstånd, så ska man bila, ska man nog ha mycket god tid på sig tror jag.

• Japonica

Det är billigt att bo, resa och äta, men övrig "shopping" etc kostar som i Sverige ungefär, upplevde jag det som.

Det finns ju väldigt många backpackerställen att bo på, allt från väldigt billigt, men då får man dela rum etc. till lite dyrare, men även hotell är billigt.

Australien är stooort, så årstid är svårt att säga, men de har ju omvända årstider jämfört med Sverige. Så när det är sommar här, är det vinter i ex.vis Sydney. I andra delar av australien är det öken och sommar jämt, i Snowy mountains kan man åka skidor osv. Det är ju en hel kontinent, och det finns olika klimatzoner, tidszoner, öar, osv.

Kul land, lätt att resa i, alla förstår vad man säger, precis som hemma i europa, men ändå så annorlunda.

Att tänka på, är just att det är stoort och långa avstånd, så ska man bila, ska man nog ha mycket god tid på sig tror jag.

• Japonica

• Nillax

Hejsan,

Australien ar ett alldeles underbart land! Min sambo ar darifran och vi kommer flytta dit i September!
    Hur som helst, det ar ett land som ar mycket inriktat pa turism och dessutom ar Austrlienarna "outdoor people" sa de tillbringar sa mycket tid de bara kan utomhus.
    Sydney ar sa vackert och darifran ar det latt att gora utflykter over dagen eller ett par dagar med bil- Blue Mountains National Park, Hunter Valley....nar vi var dar senast korde vi soderut (ca 4 timmar tror jag) och campade pa ett stalle som heter Merry Beach, de har aven stugor dar. Campingen ligger precis vid havet och dar var ca 30 kangrus som hoppade omkring bland talten!
    Sen skulle jag nog boka ett inrikesflyg (kolla www.virginblue.com.au) och antingen flyga ner till Melbourne eller upp till Queensland. Kring Melbourne har du den vackra Great Ocean Road, Kangaroo Island, Philip Island, the Grampians, vin gardar etc. Queensland ar tropiskt och har har du Barriar revet, Whitsunday Islands, Fraser Island.
    Australia has something for everyone! men man behover minst 3 veckor pa sig!
    Och Austrlienarna ar helt underbara manniskor!
    Kolla pa www.australia.com for inspiration.
    Pernilla

• Lejonmamman

Jag kan varmt *s* rekommendera Australien. Försök att ha så mycket tid som möjligt för det finns massor att se.
    Min man och jag backpacka i ca 10 veckor, vi reste så här
    Start i Melbourne- Adeleide- Alice Springs- Darwin - inrikesflyg till Cairns - östkusten ner till Sidney- Melbourne.
    Det är naturen/nationalparkerna som är något verkligen speciellt och människorna är supertrevliga. Om ni vill hinna se lite mer kan man ta inrikes flyg mellan platser. Det finns bra busslinjer så man "behöver" inte köra själv, för det är långa sträckor. Vissa sträckor i öknen bör man inte heller köra utan erfarenhet.
    Vilken tid man ska åka är svårt att säga, det beror på vart ni ska men du kan ju tänka att de har sommar när vi har vinter och tvärtom.
    Vi var där slutet på dec till mittet på mars.

Det finns hur mycket som helst på nätet om Australien, sök och läs på.
    www.jordenrunt.nu/

• smurfan2

Jag har pluggat i Australien, och det är verkligen ett jättehärligt land, och, precis som de ovan skriver, väldigt lätt att resa i. Egentligen är väl vilken tid på året som helst lämplig att åka, men åker man mitt i sommaren (vår vinter) är det väldigt varmt. Vad jag skulle rekommendera dig att inte missa är, förutom naturligtvis de fantastiska ortena längs havet som Nillax nämner, Ayers Rock i närheten av Alice Springs, som verkligen var fantastisk att se. Dessutom kan jag rekommendera Cape Tribulation några mil norr om Cairns. Om ni ska bila måste ni ställa in er på att avstånden är enorma, man kan åka i timmar utan att se ett enda hus...

• Yara

Tipsar även om www.australienguiden.com

My Planet som kikarin74 tipsade om är också toppen, om du har ett av deras kontor i din stad kan du gå in där och få råd, tips och hämta broschyrer m.m. De har alltid varit supertrevliga när jag har haft kontakt med dem. Hoppas ni får en trevlig resa!

• sydney

jag håller med alla ovan! Kan varmt rekommendera dig att åka dit.
    Jag bodde 1 år i sydney och trivdes som fisken i vattnet. Hann inte se mycket av landet förutom östkusten och Ayers rock, det är ett så stort land. Västkusten ska vara speciellt sägs det. OCh barroärrevet är inte fel. Det går att flyga inrikes mellan större städer annars finns ju bussar typ Oz Experience där man köper ett pass och hoppas av och på lite som man vill. Det är ju väldigt poppis att åka så mellan Carins-Sydney-Melbourne.
    Årstiderna varierar lite mellan de olika delarna. I Cairns är det nästan varmt året om medan sydney & melborune har svalare temperaturer när det är vinter där (vår sommar). Om man vill inte ha det jättevarmt så kan det vara bra att åka i okt-nov eller mars-april.

• Pluggisen

Sök dig till "Annie i Melbourn"s sida här på familjeliv. Hon är svensk och bor där med sina tre barn.

• ISE

Jag bodde i Oz i tre år och kan varmt rekommendera att åka dit. Ett land som är lätt att orientera sig i efterom det som sagt pratas engelska. Det finns bra buss och tågförbindelser (ett obs på att det alltid är svinkallt på bussar eller tåg eftersom dom alltid har luftkonditioneringen på typ minusgrader, hade mössa på tåget till Sydney en gång vad jag kan minnas ).

Som tidigare nämnts så är det stooora avstånd så jag skulle nog köpa en bil och bila själv (speciellt om man har barn med sig, men det kanske ni inte har?), Billiga bilar säljs oftast i städer där turisterna flyger ut från Australien, Cairns och Darwin t.ex. Där säljs bilar som dom turistat runt med och dom är oftast villiga att sälja dom billigt för att få lite pengar tillbaka för sina utlägg.

Flyg tycker jag var förvånansvärt dyrt, men har ni tänkt att göra Östkusten och sedan vill över till västkusten eller liknande så skulle iallafall inte jag åka bil eller buss dit. Boende kan man däremot få billigt, det är BYO på de flesta restauranger. Mitt tips är att köpa en Lonely Planet över Australien, där finns bra tips och telefonnummer till backpackers mm. och glöm inte att njuta av att bara vara. Det är så underbart där att ni inte kommer vilja åka hem igen

Svar på tråden Australien -Någon som varit där?