• Anonym (Ella)

Hur blir det med umgänge när vi flyttat?

Hej
    Min man jobbar på ett större företag i Skåne (vi bor där)

Nu skall han ev få bli flyttad till samma företag i en annan stad 60 mil bort...

Så här ligger det till:

Jag har en son tillsammans med en annan man...
    Sonen bor hos mig och är hos sin pappa varannan helg..

Min son är född 2007

Hur blir det med umgänge OM vi flyttar?

Någon som vet??

Samtidigt vill jag jättegärna att min min skall tacka JA till detta erbjudande, och samtidigt vill jag inte för jag är rädd för hur sonens pappa kommer reagera..

Sen har jag och min man en dotter ihop som är 1,5 år som älskar sin bror, och hon saknar honom otroligt mycket när han är hos sin pappa

Jag vill inte knäcka henne genom att låta brodern bo hos pappa och bara träffa oss ibland, men skulle inte sonen vilja följa med så kan jag inte tvinga han till det heller...

Hur gör man i denna situation? 

• Svar på tråden Hur blir det med umgänge när vi flyttat?
  • doggy

Har du pratar med pappan om detta ?? Vad säger han ??

• Anonym

Ja alltså du får inte försvåra ett ug för barnet och så blir väl fallet om du tar ungen och flyttar eller hur. Vem ska åka till ug menar du ska ungen åka dit eller du räknar med att ug åker eller ja hur tänker du att ug ska ske vh? Personligen skulle inte jag vilja att mina barn åker 240 mil/månad vem betalar resan anser du.

• Anonym (Ella)
    doggy skrev 2012-08-18 19:11:00 följande:
    Har du pratar med pappan om detta ?? Vad säger han ??
    Nej har inte pratat om det ännu, för detta är inte aktuellt förrän hösten 2013

Jag har en liten klump i magen för att berätta detta, då dem första 2 åren efter att vi separerade så var han inte så snäll (vill inte gå in i detalj)

Dem sista 1,5-2 åren har vi haft en bra kontakt och han har accepterat min man..

Är rädd att samma helvete skall braka loss igen om vi flyttar 60 mil bort... 
  • SupersurasunkSara

Har du och pappan gemensam vårdnad om sonen? Isf FÅR du inte flytta utan hans medgivande. om du har ensam BÖR du inte flytta, inte om pappan och sonen nu har ett bra umgänge. Du får inte försvåra umgänge heller så..

• Anonym (Ella)
    SupersurasunkSara skrev 2012-08-18 19:22:34 följande:
    Har du och pappan gemensam vårdnad om sonen? Isf FÅR du inte flytta utan hans medgivande. om du har ensam BÖR du inte flytta, inte om pappan och sonen nu har ett bra umgänge. Du får inte försvåra umgänge heller så..
    Ja vi har gemensam...

Men om min man tackar ja, hur gör vi då?

Vi kan inte bli särbos med 60 mil emellan
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ella) skrev 2012-08-18 20:29:59 följande:
    Ja vi har gemensam...

Tja det är ju vad ni har att välja på, det eller att låta sonen bo med pappan istället. KAN bli särbos kan ni, men ni vill inte misstänker jag.
  • doggy

Men mannen kan väl inte bara tacka ja utan att ni är överens heller ?? Det är ju ett beslut som ska passa hela familjen

• Anonym (Ella)
    SupersurasunkSara skrev 2012-08-18 20:31:10 följande:
    Tja det är ju vad ni har att välja på, det eller att låta sonen bo med pappan istället. KAN bli särbos kan ni, men ni vill inte misstänker jag.
    Svårt detta, sonen skulle absolut kunna få bo där, men hans syster skulle bli ledsen, och hon blir kanske rädd/främmande för honom om vi inte ses så ofta?

• Anonym (Ella)
    doggy skrev 2012-08-18 20:34:40 följande:
    Men mannen kan väl inte bara tacka ja utan att ni är överens heller ?? Det är ju ett beslut som ska passa hela familjen
    Jag har gett han tillåtelse att ta detta jobb, men han har 1år sig på att tänka...

Måste lösa detta med min son med.. 
  • h8him
    Anonym (Ella) skrev 2012-08-18 20:29:59 följande:
    Ja vi har gemensam...

Ja hur ska ni göra? Vill pappan ha sonen oftare? Vill han ha boendet?

Hur tänker du att ni inte kan ha 60 mil emellan er men sonen ska klara av att ha 60 mil emellan sina föräldrar?

Tror du barnet orkar åka 60 mil enkel väg varannan helg för umgänge?
  • doggy

Men hur bra är det för sonen att ha så långt emellan föräldrarna ?? Varför sa du han kunde tacka ja när du har barn med en pappa som bor kvar ?

• Anonym

Ts lägg ner egotrippad och se till barnets bästa, att ett barn skall fara över 200 mil i månaden är inte sunt nånstans umgänget blir bara nån timme innan ingen måste resa igen om den ska bo med dig. Samma blir om ungen skrivs hos pappan alltså är bara du kvar du får väl helt enkelt bo kvar så får du och den nya mannen pendla för det är pga hans jobb du skulle rycka upp första ungen, ni får bli särbo men nej då var det långt men hoppsan det är lika långt för din unge. Sen har vi den andra ungen vars pappa ska byta jobb ja besvären är lika lång för den ungen så ja känns som dåligt val ni gör om ni överväger flytt en unge får lidande föräldrakontakt pga dig som gett Manne tillstånd att ta jobbet. Så ja ska nån ha det är det den unge som har den flyttande mannen som pappa för du gav ju tillståndet till den att få försämrad pappakontakt. Intressant hur ni utgår från att ungar ska fixa medan ni själva aldrig tänker så synd om dagens barn

Svar på tråden Hur blir det med umgänge när vi flyttat?