• Jellybeanbaby

Svalde nyss mitt tuggummi - farligt?

Hjälp, jag är ängslig.
    Svalde nyss ett tuggummi av sorten Stimorol Fresh Clean med mikrogranulater.

Jag bara tuggade och det hade blivit ganska urtuggat och liksom glatt, och det bara halkade ner i magen.
    Kan man få men av att matspjälka tuggummi? Min mor brukade jämt varna för att det skulle fastna i tarmarna nämligen. Gråter Får ju ångest av att tänka på det.

Innehållsdeklaration:

xylitol, sorbitol, maltitolsirap, aspartam, acesulfam-K, gummibas, aromer, stbiliseringsmedel E414, surhetsreglerande medel E500, emulgeringsmedel (solros), fuktighetsbevarande medel E1518, färgämne E133.

• Svar på tråden Svalde nyss mitt tuggummi - farligt?
  • CoolJen

Jag kollar via appen så kan inte se vart tråden ligger, kan nån upplysa mig om det? :)

• Jellybeanbaby
    CoolJen skrev 2012-08-18 20:02:09 följande:
    Jag kollar via appen så kan inte se vart tråden ligger, kan nån upplysa mig om det? :)
    Ja men tack det var ju väldigt hjälpsamt, inte, jag är orolig!!!!!!!!!!Rynkar på näsan
  • MaDa80

Jag sväljer nästan alltid mina tuggumin av nån anledning och jag lever fortfarande..

• Jellybeanbaby
    MaDa80 skrev 2012-08-18 20:13:40 följande:
    Jag sväljer nästan alltid mina tuggumin av nån anledning och jag lever fortfarande..
    du får inte problem med bajseriet?
  • Kya

Haha, nä det är en myt.

du kommer inte få några men av att svälja tuggummin.   

The road to hell is paved with good intentions.
  • Catbride

Ingenting kommer att hända!! Om du äter hela paketet blir du kanske lös i magen pga all sorbitol. Om alla tuggummin skulle fastna i tarmarna skulle iaf min 3,5 åring vara död sen länge...

• MajaVira
    MaDa80 skrev 2012-08-18 20:13:40 följande:
    Samma här, har inte märkt några negativa effekter.
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-18 20:15:04 följande:
    du får inte problem med bajseriet?
    Nej, visst kan tuggummin vara laxerande men det är ju pga sötningsmedlen som man ändå får i sig när man tuggar.

• dogcatbird

För mäniskor är det säkert inte farligt. Xylitol för hundar däremot är INTE bra. det sänker deras blodsocker och de får kramper. Min tik åt tuggummi med xylitol och hon tuppade av.

• PolyPond

Hur lyckas man gå ända till skrivkunnig ålder utan att råka svälja ett tuggummi?

• Jellybeanbaby
    PolyPond skrev 2012-08-18 20:18:11 följande:
    Hur lyckas man gå ända till skrivkunnig ålder utan att råka svälja ett tuggummi?
    -Heh, ja det är faktiskt första gången jag lyckats svälja mitt tuggummi. En gång när jag var ca 8 så råkade jag somna i soffan med tuggummi i munnen. Märk väl, mn mor hade lyckats få mig att förstå att svälja tuggummi är väldigt farligt. Så jag vaknar, och i panik upptäcker jag att tuggummit inte längre är  i min mun!

Så märker jag att det kletat sig fast på övre bröstdelen på mig, medanför nyckelbenen. Jag trodde att tuggummit som på nåt sätt hade tagit sig ut ur min kropp för att hamna där, men mamma förklarade att jag nog bara råkat drägla dit det då jag sov. (Hon hjälpte mig ta bort det.)

Så ja det här var första gången jag lyckats svälja ett tuggummi. Och jag är ett stort tuggummi-fan, måste jämt ha ett par påsar hemma.
Svar på tråden Svalde nyss mitt tuggummi - farligt?