• Anonym

Nagelsvamp? Bilder

Har ränder på mina tumnaglar samt gropar inget roligt för det är verkligen fult. Haft dessa ränder/gropar så länge jag kan minnas och en läkare sa att det berodde på att jag pillar på nagelbanden. Men är det verkligen så?

Svärmor frågade om jag hade nagelsvamp eller nästan sa att det var det.

På mina andra fingernaglar har jag som ränder men de löper längs med naglarna inga gropar etc.

Kan jag testa något receptfritt mot nagelsvamp?

• Svar på tråden Nagelsvamp? Bilder
  • Anonym

Kunde inte få till bättre bilder än så, hoppas ni ser annars får jag försöka få till nya imorgon

• Anonym

Så där ser min syrras naglar ut också... Har alltid gjort det, och hon pillar inte alls... Har inte nagelsvamp heller... Bara medfött! Köp inget svampmedel utan att testat dig för ngelsvamp först...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 21:17:48 följande:
    Så där ser min syrras naglar ut också... Har alltid gjort det, och hon pillar inte alls... Har inte nagelsvamp heller... Bara medfött! Köp inget svampmedel utan att testat dig för ngelsvamp först...
    hur testar man för det?

hur kan det vara medfött, ingen underliggande sjukdom?
  • Anonym

Nagelsvamp brukar ge vita porösa och lite tjockare områden på naglarna, ibland hela nageln. 
    Nu är det lite svåra bilder du har men är det mer att det är buckligt men hård yta och ingen missfärgning så är det någon sorts deformering av nageln mer verkar det som.

Har du skadat det fingret tidigare?
    Har du en historia av besvär med ledvärk?
    Ledvärk i släkten? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 21:19:07 följande:
    hur testar man för det? hur kan det vara medfött, ingen underliggande sjukdom?

Hon hade det redan som liten tjej... Ingen annan som har liknande i familjen! Man gårtill sjukhuset och ber dom testa för nagelsvamp! Så skickar de in ett prov på (gissningsvis en topz dragen under nageln) till lab...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 21:22:36 följande:
    Nagelsvamp brukar ge vita porösa och lite tjockare områden på naglarna, ibland hela nageln. 
    Nu är det lite svåra bilder du har men är det mer att det är buckligt men hård yta och ingen missfärgning så är det någon sorts deformering av nageln mer verkar det som.

Har du skadat det fingret tidigare?
    Har du en historia av besvär med ledvärk?
    Ledvärk i släkten? 
    Reumatism i släkten och fibromyalgi. INte skadat mig vad jag kan minnas, det är bägge tummarna, men jag pillar på nagelbanden där naglarna sitter fast för det kliar där ....Tumnaglarna är tjocka brukar variera i utformningen också, ibland är de som en slalombacke ibland nästan raka, tror de varierer i tjockleken också emellanåt.

Det är som fåror i olika skikt ser det ut som på nageln fårorna löper på bredden
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 21:25:10 följande:

Hon hade det redan som liten tjej... Ingen annan som har liknande i familjen! Man gårtill sjukhuset och ber dom testa för nagelsvamp! Så skickar de in ett prov på (gissningsvis en topz dragen under nageln) till lab...
    ok får kolla upp de då, minns inte om jag haft det sen jag föddes, tror inte min mor har koll heller (men ska höra) vet att jag minns mina fula naglar från 6 års åldern.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 21:26:55 följande:
    Reumatism i släkten och fibromyalgi. INte skadat mig vad jag kan minnas, det är bägge tummarna, men jag pillar på nagelbanden där naglarna sitter fast för det kliar där ....Tumnaglarna är tjocka brukar variera i utformningen också, ibland är de som en slalombacke ibland nästan raka, tror de varierer i tjockleken också emellanåt.

Det är som fåror i olika skikt ser det ut som på nageln fårorna löper på bredden
    Psoriasisartrit är associerat med vågiga nagelförändringar. 
  • rockaroll

Det kallas "tvättbrädsnaglar". Har du för vana att trycka tillbaka nagelbandet med tummen? Det är iaf ingen sjukdom, utan beror på yttre påverkan.

• IsDimma

Typ sådär ser min mammas naglar ut och hon river bort sina nagelband, eller iaf delar av dom.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym

ja jag pillar ju, trycker, och river bort nagelbanden där naglarna sitter fast ner mot tummen och de kliar ju där eftersom de försöker läka antar jag å då är jag där å pillar...

Hur ska jag kunna sluta då, är ju en ful ovana....och skulle de försvinna isf?

• rockaroll

Eftersom du skadat där nageln bildas så kommer förmodligen nageln alltid växa ojämnt och "guppigt".

• rockaroll

Du kan ju gå till en nagelteknolog och fråga. jag är utbildad sen många år, men tappade intresset och började aldrig jobba som det, så jag kan inte råda dig i hur du ska göra för att bli kvitt det.

Svar på tråden Nagelsvamp? Bilder