• Anonym

Möjlighet att plugga?

Hej,
    Jag har varit sjukskriven en längre tid (först heltid, nu deltid) och har en osäker prognos gällande tillfrisknande. Möjligen skulle jag i framtiden kunna arbeta mer om jag byter yrke än om jag behåller mitt nuvarande. Jag är högutbildad, har ingen möjlighet att få studiemedel, men behöver plugga annat för att få jobb där jag kanske kan arbeta med i större utsträckning. Jag vill på alla möjliga sätt undvika en framtid på (deltids-)sjukersättning!

* Finns det något sätt man kan få bidrag för "omskolning"?
    * Är det möjligt att få deltidsplugga istället för att arbeta deltid/arbetsträna?
    * Får jag distansplugga under sjukskrivningstid?  
    * Vad händer med min SGI om jag börjar plugga? 

• Svar på tråden Möjlighet att plugga?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Här kommer det några svar på dina frågor.

Din första fråga är det bästa om du ställer till din personliga handläggare. Då det finns möjlighet att kunna få bland annat rehabiliteringsersättning för högst ett års studier, om det framkommer att du behöver omskolas. Läs mer på vårt faktablad: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c2609a84-f113-4289-9c27-195857f4fb2b/sj_4107_rehabilitering.pdf&CACHEID=c2609a84-f113-4289-9c27-195857f4fb2b&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Du har rätt till att studera på halvtid på din arbetsföra del. Fast inte tillsammans med till exempel studiemedel från CSN.

Det är svårt att bedöma din rätt att distansstudera. Du kan läsa mer om studier vid sjukskrivning i vår vägledning, Sjukpenning och samordnad rehabilitering, 2004:2 på sidan 235 - 236: www.forsakringskassan.se/omfk/lagar_regler/vagledningar/

Om du är sjukskriven med sjukpenning under studierna är din SGI skyddad. Om sjukpenningen upphör, behöver du skydda din SGI enligt nedan: