• Anonym

Möjlighet att plugga?

Hej,
    Jag har varit sjukskriven en längre tid (först heltid, nu deltid) och har en osäker prognos gällande tillfrisknande. Möjligen skulle jag i framtiden kunna arbeta mer om jag byter yrke än om jag behåller mitt nuvarande. Jag är högutbildad, har ingen möjlighet att få studiemedel, men behöver plugga annat för att få jobb där jag kanske kan arbeta med i större utsträckning. Jag vill på alla möjliga sätt undvika en framtid på (deltids-)sjukersättning!

* Finns det något sätt man kan få bidrag för "omskolning"?
    * Är det möjligt att få deltidsplugga istället för att arbeta deltid/arbetsträna?
    * Får jag distansplugga under sjukskrivningstid?  
    * Vad händer med min SGI om jag börjar plugga? 

• Svar på tråden Möjlighet att plugga?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Här kommer det några svar på dina frågor.

Din första fråga är det bästa om du ställer till din personliga handläggare. Då det finns möjlighet att kunna få bland annat rehabiliteringsersättning för högst ett års studier, om det framkommer att du behöver omskolas. Läs mer på vårt faktablad: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c2609a84-f113-4289-9c27-195857f4fb2b/sj_4107_rehabilitering.pdf&CACHEID=c2609a84-f113-4289-9c27-195857f4fb2b&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Du har rätt till att studera på halvtid på din arbetsföra del. Fast inte tillsammans med till exempel studiemedel från CSN.

Det är svårt att bedöma din rätt att distansstudera. Du kan läsa mer om studier vid sjukskrivning i vår vägledning, Sjukpenning och samordnad rehabilitering, 2004:2 på sidan 235 - 236: www.forsakringskassan.se/omfk/lagar_regler/vagledningar/

Om du är sjukskriven med sjukpenning under studierna är din SGI skyddad. Om sjukpenningen upphör, behöver du skydda din SGI enligt nedan:

studerar och finansierar dina studier med studiestöd studerar inom det egna yrkesområdet vårdar barn som är under ett år gör ett kortare avbrott, max tre månader, i yrkeslivet. får utbildningsbidrag för doktorander

Läs mer på vår hemsida: www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text/

Hälsningar Sune, handläggare 

• Anonym

Tack för ditt svar! Det innebär alltså att jag inte har någon möjlighet att omskola mig till något jag klarar av att arbeta med med min sjukdom och skydda min SGI, eftersom

* jag redan har utbildat mig och därme förbrukat mina möjligheter till CSN-medel
    * jag inte har några barn (och med min sjukdom inte har möjlighet att skaffa några)
    * jag inte kan byta yrke genom att plugga inom mitt nuvarande yrkesområde
    * jag inte har tillräckligt många poäng inom ett ämne för att bli doktorand
    * tre månader tyvärr inte räcker för att omskola sig

Inte heller räcker ett års rehab-ersättning, eftersom jag inte kommer hinna omskola mig under ett år (kan inte plugga heltid).

Det där med rätt att studera halvtid på min arbetsföra del förstod jag inte, kan du förklara det lite mer för mig?          

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har en halvtidssjukskrivning (50%) så kan du alltså studera på den del som du inte är sjukskriven. Alltså på din arbetsföra del.

Jag tycker att det för din del kan vara av intresse att ta upp din situation med din personliga handläggare för att titta på vad det skulle finnas för möjligheter för just dig.

Hälsningar
    Ida, handläggare 

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2012-08-20 14:51:20 följande:
    Hej!

Om du har en halvtidssjukskrivning (50%) så kan du alltså studera på den del som du inte är sjukskriven. Alltså på din arbetsföra del.

Jag tycker att det för din del kan vara av intresse att ta upp din situation med din personliga handläggare för att titta på vad det skulle finnas för möjligheter för just dig.

Hälsningar
    Ida, handläggare 

Men förstår jag er rätt, om jag är sjukskriven 50 % och pluggar 50 % så är den enda ersättning jag kan få sjukpenning för halvtid och jag skyddar inte min gamla SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att det generellt är så att om man är sjukskriven 50 % och studerar 50 % utan csn-studiemedel skyddar man inte hela sin gamla SGI. På den här sidan kan vi inte svara på specifika ärenden. Din personliga handläggare som har insyn i just din situation kan eventuellt ge dig ett annat svar.

Hälsningar

Darko, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Här kommer en korrigering angående SGI-skydd. Hela din SGI är skyddad så länge som du får sjukpenning även om du inte längre får hel sjukpenning på 100 %.

Hälsningar

Darko, handläggare

• Anonym

Tack för korrigeringen, den kan vara till hjälp! Om jag skulle ha oturen att faktiskt inte bli arbetsför på 100 % igen, räknas då sjukersättning på den skyddade SGI:n/den inkomst jag hade före jag blev sjuk, eller kan det påverkas av att jag ev väljer att plugga under min arbetsföra tid (sjukskriven övrig tid)?

Min handläggare säger att FK inte har någon möjlighet alls till erättning under studier (inte specifikt utifrån mig, utan "sånt finns inte").

• Försäkringskassan

Hej,

När du ska ansöka om sjukersättning så räknar vi ut din antagandeinkomst. Det är den inkomst vi antar att du skulle ha haft om du hade fortsatt att arbeta.

Uträkningen går till så att vi tar de tre åren under en ramtid som du har högst inkomster och räknar fram en genomsnittsinkomst.
    Ramtiden är en bestämd period bakåt i tiden från och med året innan du blev sjuk.
    Ramtiden är mellan 5-8 år beroende på din ålder.

Du kan läsa mer om uträkningen på 
    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/om sjukersattning

Hälsningar
    Anna, handläggare

Svar på tråden Möjlighet att plugga?