• MimmiPb

Föräldrapenning

Hej, Har inte riktigt förstått hur jag ska räkna ut min föräldrarpenning . Har haft fast anställning sedan 2009, men blev helttidssjukskriven förråa året i september. Har varit sjukskriven fram tills mars i år och har sedan dess arbetat mig upp till 50 procent. Vet någon hur jag ska räkna mig penning ? Får jag bara sgi på den lön jag får utav jobbet, eller får jag räkna med det jag fått utav försäkringskassan som sjuk. Hoppas ni förstår ungefärligt det jag menar Med vänlig hälsning, Mimmi

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • CeeJay

Sjukpenning, eller andra bidrag/ersättningar räknas aldrig med i din SGI.

Du skriver att du varit sjuksrkiven - under tiden du är sjukskriven är din SGI skyddad. 

Hur länge har du arbetat 50%, är du fortfarande sjukskriven så skyddas din SGI. Om inte - om du arbetat i mer än 6 månader så kommer din SGI baseras på ditt arbete du har nu, dvs 50% (men det beror lite på vad du gör på den andra halvan).   

• Mariasofia22

Har också en fråga ang. föräldrapenning, Om jag har en årsinkomst på ca 120 000, hur mycket får jag i fp då? ska man skatta också?

• Jegos

På fks hemsida finns nu verktyg som visar, fyll bara i inkomst, skattesats (på båda föräldrarna) så räknas det ut för dig.

Svar på tråden Föräldrapenning