• scrapparlotta

marinad till revben??

Jag vill ha nåt recept på nån marinad som jag kan göra när jag ska laga revben i ugnen. Jag vill ha lite söt/stark smak på dom. Hur länge ska man ha dom i ugnen ungefär?? Har aldrig gjort egna revben förut. Vad är gott att äta till det, förutom potatissallad??

• Svar på tråden marinad till revben??
  • Pokergirl

Då jag har gjort ribs har jag blandat en marinad på soya, sweet chili, honung och lite kryddor. Sen är det bara in i ugnen, vänd och pensla på ett par gånger under grillningen. Grilltid beror på om det är tunna eller tjocka men mellan 20 - 60 min max, kolla med en kniv.
    Det finns ju även bra marinader färdiga, typ som den glaze som säljs till att grilla kött, den är suveränt bra den med!

Att ha till? Tja, det beror lite på tillställningen. Själv gillar jag inte potatissallad speciellt mycket utan brukar ta en pastasallad och lite tsatsiki till istället, vitlöksmissbrukare som jag är...

• Göteborgstjej

Honung, finhackad färsk chili, ingefära, soja, salt, peppar och olja. Det blir gott!

• We2

ÅÅÅ söt stark.. hm.. jag som älskaratt laga mat... men du mitt favvo tips här på revben.. enkelt kanske men oooo så gott... de vi bjuder på middag vill alltid ha det igen.. och man skäms över att det e så enkelt...

Kaj P`S grillolja.. marinera med den... i påse... nån timme i kylen eller har du inte tid.. stryk på ett TJOCKT lager.. (mkt viktigt skaka flaskan ordentligt) krydda sedan endast med Allroundkrydda (mycket) in i ugnen.. på grill... SÅ fantastiskt gott!!!! se till att grilla på lite lagom värme så blir de möra.. och "skyn" kan ni göra en riktigt god sås på.. sky + mjölg (alt. grädde) lite soja, en buljong för kött, lite salt lite vitpeppar om man vill, mer allroundkrydda majsenamjöl KLART!! Potatisgratäng, klyftpotatis, pomfrites, strips, hasselbackspotatis ta vad som hälst!! SUPER!! mmm.. ;)

Hehe... försökte göra receptet långt:D

• HoneyPuff

Håller med We2: Kaj P`s grillolja! Vi kör med Carambasmaken för att få det lite hetare. Pensla på och så på med lite grillkrydda och in i ugnen. Enklaste enkla.

Hade med mig såna revben på en julfest med knytis och gissa vad som var populärast!

Svar på tråden marinad till revben??