• ZuMa

Laktosintolerans?

Ni som har barn med (bekräftad) lakosintolerans, hur känsliga är de? Vi har börjat fundera lite över om vår 9-åring ev. kan vara lite känslig för laktos. Min fråga gäller mjölk och andra mejeriprodukter. Är det skillnad på mjölk och te.x fil/naturell yoghurt? Jag tycker att det har blivit lite skillnad för honom, sen vi började med laktosfri mjölk. Men han äter gärna rysk yoghurt som inte är laktosfri.

• Svar på tråden Laktosintolerans?
  • Oka

Många som är känsliga i magen klarar av att äta vanlig mat bara de dricker laktosfri mjölk!
    Här i Finland är det vanligt i skolor att barnen dricker laktosfri mjölk men äter vanlig mat.

• skogsvitter

De allra flesta klarar ju en mindre mängd laktos, därför finns ju tex låglaktosprodukter eftersom detta räcker för många då det inte behöver vara helt laktosfritt. Det kan mycket väl fungera med ett glas vanlig mjölk för många också, om det är det enda man får i sig på en hel dag. Men oftast får man ju i sig laktos även på andra håll och då reagerar magen när det blir för mycket. Väljer man istället laktosfri mjölk kan det gå bra ändå, och således man ofta äta den där yoghurten eller något annat utan att få reaktion ändå.

Dessutom sägs det ju att bakteriekulturen i just yoghurt hjälper magen att bryta ner laktos, eller tom i sig själva bryter ner mycket av laktosen. Så just yoghurt brukar fungera mycket bättre för de som är känsliga mot laktos än tex mjölk, fil och grädde.

• ZuMa

Tack för era svar! Vi kör på med det, så får vi se hur det utvecklar sig. Sonen sa att han hade bett om laktosfri mjölk på fritids, och det var inga problem. Hoppas han kan få det, när skolan börjar också. Vi vet ju liksom inte om det är så eller inte, så jag vill avvakta innan man börjar "kräva" laktosfritt åt honom så att säga.

• SagoElin

Jag har sedan ett par år tillbaka misstänkt att min dotter var laktosintollerant. 
    Hon har alltid kräkts väldigt mycket samt haft mycket problem med magen. Det har varit många tuffa dagar och nätter samt förstoppade magar.
    Detta blev bättre då vi tog bort laktosen.
    Nu när vi skall flytta och byta dagis behöver vi ett intyg på att dottern är intolerant... Men vad är svaret vi får:
    Att barn under skolålder INTE kan vara laktosintoleranta. Det finns inte.

Istället rådde hon oss att ta tillbaka alla mjölkprodukter och istället låta dottern äta movikol (stavning?) hela sommaren... till trots att jag berättade uttryckligen vilka smärtor och förstoppningar det skapar. 
    Är detta verkligen rätt?

Detta är då en barnläkare på ett barnsjukhus som säger detta.
    Vad säger ni? Era läkare?
    Här är det dags att byta läkare ... men Usch, vad trött jag blir!  
    Hur är era erfarenheter? 

• skogsvitter
    SagoElin skrev 2012-08-27 10:39:19 följande:
    Jag har sedan ett par år tillbaka misstänkt att min dotter var laktosintollerant. 
    Hon har alltid kräkts väldigt mycket samt haft mycket problem med magen. Det har varit många tuffa dagar och nätter samt förstoppade magar.
    Detta blev bättre då vi tog bort laktosen.
    Nu när vi skall flytta och byta dagis behöver vi ett intyg på att dottern är intolerant... Men vad är svaret vi får:
    Att barn under skolålder INTE kan vara laktosintoleranta. Det finns inte.

Istället rådde hon oss att ta tillbaka alla mjölkprodukter och istället låta dottern äta movikol (stavning?) hela sommaren... till trots att jag berättade uttryckligen vilka smärtor och förstoppningar det skapar. 
    Är detta verkligen rätt?

Detta är då en barnläkare på ett barnsjukhus som säger detta.
    Vad säger ni? Era läkare?
    Här är det dags att byta läkare ... men Usch, vad trött jag blir!  
    Hur är era erfarenheter? 
    Fast då är hon ju mjölkproteinallergisk inget annat!! Klart att ni inte ska ge henne mjölkprodukter om hon är allergisk, men då är det ju allergi ni ska kalla det och inte snacka om laktosintolerans, för läkaren har ju givetvis helt rätt. Tycker inte du ska byta läkare, utan förklara att du hade blandat ihop begreppen och att det är allergisk som hon är. Kräv att ni får göra allergitest för mjölk.
  • skogsvitter

Tillägger, ingen blir förstoppad av laktosintolerans. Det hör inte till symptombilden över huvudtaget. Däremot mjölkallergi ger ofta förstoppning, mycket vanligt.

Svar på tråden Laktosintolerans?