• Anonym (undra­de)
    Äldre 19 Aug 12:15
    8632 visningar
    14 svar
    14
    8632

    vad innebär det att vara lärling?

    Undrar vad man har för rättigheter /skyldigheter som lärling? Vad får man och inte får göra? Får man ersätta en ord personal utan att få riktig lön? Ska man få en person som lär upp en och kan dom begära att man ska kunna jobbet på 3dagar hel t ny bransch?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 17:07
    Vad jag vill få ut av detta är om arbetsgiv aren får ta in lärlingar bara för dom saknar personal och kanske inte just nu har råd att anställa?
    Jag gör ju precis som ord personal men till mkt mindre betalt och sedan då jag bad om 2dagars ledigt blev chefen ok hms hur ska det gå hår?
    Vi kan ju inte vara utan dig typ.
    Vill bara veta så jag inte blir lurad.
    Ska lärling gå samma tider som en vanlig anställd?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 20:55
    Jag ska väl vara glad att jag har nåt att göra och att dom ev vill ha mig kvar.
    Man får väl inte vara kräsen i dagens samhälle.

  • Svar på tråden vad innebär det att vara lärling?
  • Kjellg­ren
    Äldre 19 Aug 12:28
    #1

    Vad jag vet finns det inget allmänt om lärlingar längre utan det beror på inom vilket område det gäller. Inom bygg kan man väl fortfarande få en anställning som lärling tex?

    Så här ser jag på det (rätt eller fel):
    - man ska göra allt som yrket kräver, med gradvis ökande svårighetsgrad och ansvar
    - lönen är lägre än för "färdiglärda" 
    - man ska ha en handledare eller ansvarig som finns till hands för frågor
    - det kan vara rimligt att man ersätter ordinarie personal, antingen för att de har en speciell lärlingstjänst eller för att de tänker sig att lärlingen sedan ska arbeta kvar.

    Om man kan jobbet efter 3 dagar så behövs knappast någon lärlingstid.

     

  • Äldre 19 Aug 12:50
    #2

    Det finns några få saker som skiljer när man är anställd som lärling istället för vanlig arbetare.

    1 Lärlingslönen är lägre men trappas upp för att när lärlingstiden är slut ligga på företagets normallön 

    2 Man ingår inte i företagets normala turordningslista och ofta inom just bygg så är lärlingsplatsen knuten till att man klarar inte bara att läta sig jobbet praktiskt utan också klarar teoriprov.

    3 Eftersom lärlingstiden går ut på att få ihop timmar för att få sitt yrkesbevis så kan man inte stå ansvarig för jobb som kräver yrkesbeviset utan det är handledaren som ansvarar för att hans lärling gör rätt

    Om man anställer någon som lärling så förutsetts han kunna jobbet men sakna praktisk erfarenhet som lärlingstiden ska ge. Det handlar alltså inte om att ersätta ordinarie personal, en lärling är precis lika ordinarie som vem som helst och ska kunna utföra samma jobb som alla andra egentligen från dag 1. 

     

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 13:39
    #3

    Men där jag börjat behövde man inte kunna jobbet utan för lärde upp en.sitter ringer i tror(ej säljande) i telefon hela dagarna. Kan dom då begära att jag ska kunna det på en gång? Chefen frågade på träffen innan jag började är du rädd att ringa i telefon ta kontakt med nys människor har du hamnat fel. Men det har jag inga problem men men det jag inte kan är all a nya ord te rmer.

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 16:19
    #4

    *puffar*

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 17:56
    #5

    Ingen här som vet lite mera om lärlingsplatser?

  • Äldre 19 Aug 19:09
    #6

    Men är det en lärlingsplats du har? för är det det så är du ju som vilken anställd som helst så ska naturligtvis ha samma arbetstider och utföra samma jobb som alla andra. Visst lönen är lägre under lärlingstiden men det är ju något man vet om när man söker sig till de yrken som kräver en lärlingstid innan man får börja jobba självständigt med eget ansvar för sitt arbete.

    Men med din beskrivning av arbetsuppgifterna så börjar jag misstänka att det inte är lärling du menar utan att  du talar om utan en praktik. Isåfall gäller fortfarande att du ska ha samma arbetstider som de anställda men du ska inte ersätta ordinarie personal utan jobba tillsammans med dem.

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 20:40
    #7

    Jag sökte detta jobb hos ett ställe som heter xxx lärling vill inte dags hela namnet gör nån kan ju lista ut vem jag är då.i deras annons stöd det vill du bli lärling hos xxx osv. Så visst sjutton vet jag att det är en lärlingsplats jag har. Ok jag är med på att en lärling ska ha samma tider arbetsuppgifter som dom ord har. Men ska man inte ha nån under lärlingstiden som berättar mera vad man ska göra osv. Känns lite bara som man kastat in i detta. Visst man lär sig mkt när man själv ska hitta på svaren mm. Tycker bara att det går så fort allt. Men thats live. Tror iallafall inte att detta är mitt drömjobb och jag skulle inte sakna det om jag inte får vara kvar. Jag har funderat på att börja plugga till nåt yrke där man lätt får jobb sedan. Jag vill jobba med handikappade. Ska jag berätta för chefen att jag inte riktigt vill hålla på med detta eller ska jag hålla min och höra vad han tycker lm detta. Vi ska ha ett möte om 3veckor med han som har hand om lärlingsplatser i staden där jag bor. Vi får se vad dom säger om lilla mig. Ska man tiga eller ska man säga som det är att detta kanske inte var min grej?

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 20:49
    #8

    Jag får väl ha detta jobb tills jag hittar en utbildning eller ett annat jobb. Trivs ju delvis där men samtidigt då vill jag inte syssla med det i framtiden.

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 07:26
    #9

    En fråga till. Tycker ni jag ska sitta lärlingstid en ut och sedan berätta för chefen hur jag känner det? Vill vara ärlig redan från start.

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 07:42
    #10

    Jag hade en vad ska man kalla det ångestattac bara en månad fler jag skulle börja på detta. Jag äter tabletter och försöker få allt gå ihop. Jag har nog inte landat än för just nu är det mkt. Jag bröt ihop igår igen hemma kände nej det här funkade inte men bara bita ihop. Det ska inte säga det dom en ursäkt kanske har en del i detta att jag inte får allt PP:s jobbet att funka. Hade Jag vart i min förra yrke jobbade med människor hade jag kunnat gå dit men förbundna ögon och ändå kunna klarat av det. Jag ska inte sitta instängd och ringa utan jag är mera åt samarit hållet. Vad gör man? Visst jag sökte detta för jag trodde det skulle funka men känns så jobbigt nu.

  • Anonym (föret­agare)
    Äldre 24 Aug 07:46
    #11

    Hej TS!
    Jag och min man har ett företag inom en bransch där man nu helt och hållet tagit bort alla utbildningsprogram. Det går alltså inte längre att utbilda sig inom denna bransch. Istället har kommunerna startat något som heter Lärlingslotsen. De är som en förmedling som försöker få tag på utbildningsplatser hos företagen. Vi är i behov av personal och har nu "anställt" en lärling. Att vara lärling i den här branschen innebär att lärlingen först och främst ska utbilda sig. Vi har tillsammans med en handledare tagit fram en kursplan för vår lärling. Själva utbildningen kommer att ta ca 1,5 år och efter det kommer lärlingen (om allt fungerar som det ska och han/hon och vi vill) att bli erbjuden en tillsvidaretjänst. Och då är inte lärlingen en lärling längre.

    Jag har tidigare arbetat på en myndighet som anställde trainees, en form av lärling. Där gick de som trainee under två år innan de fick en tillsvidaretjänst. Men de hade samma arbetsuppgifter som alla andra anställda, men till mycket lägre lön. Det kändes mest som att det var ett billigt sätt att anställa nya.
    Är det en sådan plats du har? 

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 11:23
    #12
    Anonym (företagare) skrev 2012-08-24 07:46:01 följande:
    Hej TS!
    Jag och min man har ett företag inom en bransch där man nu helt och hållet tagit bort alla utbildningsprogram. Det går alltså inte längre att utbilda sig inom denna bransch. Istället har kommunerna startat något som heter Lärlingslotsen. De är som en förmedling som försöker få tag på utbildningsplatser hos företagen. Vi är i behov av personal och har nu "anställt" en lärling. Att vara lärling i den här branschen innebär att lärlingen först och främst ska utbilda sig. Vi har tillsammans med en handledare tagit fram en kursplan för vår lärling. Själva utbildningen kommer att ta ca 1,5 år och efter det kommer lärlingen (om allt fungerar som det ska och han/hon och vi vill) att bli erbjuden en tillsvidaretjänst. Och då är inte lärlingen en lärling längre.

    Jag har tidigare arbetat på en myndighet som anställde trainees, en form av lärling. Där gick de som trainee under två år innan de fick en tillsvidaretjänst. Men de hade samma arbetsuppgifter som alla andra anställda, men till mycket lägre lön. Det kändes mest som att det var ett billigt sätt att anställa nya.
    Är det en sådan plats du har? 
    jag tror det faktiskt att dom lite utnyttjar mig och en till på jobbet.
    Vi gör precis samma som alla andra och när vi frågar hon som ska hjälpa oss får man typ sura miner.
    sitter och söker upplysningar om saker hos olika företag.
    Sedan har vi krav på oss att prestera lika som dom andra.
    dom vill att vi ska jobba över titt som tätt för vi har inte riktigt nåt målen än.
    men jag har hört att lärlingar ska inte jobba över.
    vad gäller vet du det?
    Jobbet i sig är väl inte svårt när man väl kan det.
    att ringa i telefon har jag inte svårt med men det är allt annat man ska fråga om som jag blir förvirrar av.
    alla byggnadstermer mm.
    fick typ ½ dags introduktion med en tjej som tyvärr bara är hos oss ibland.
    hon sitter på annan ort.
    vad gör man?
    vill ju lära mig detta men om ingen är villig att hjälpa till hur gör man då?

  • Anonym (undra­de) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 16:03
    #13

    får man jobba över med x antal timar om man är lärling?
    jag bara undrar hur det ligger till. 

  • Humhum
    Äldre 12 Sep 20:11
    #14

    Som lärling ska man följa arbetstiden inom företaget och det innebär ju inte att du ska jobba över titt som tätt!
    Vår lärling arbetar med ordinarie arbetsuppgifter precis som alla andra anställda, men mesen mentor som går igenom steg för steg och kollar att hon förstått alla momenten.
    Jag tycker att du ska försöka få tag på någon som kan se om din arbetsplats verkligen fungerar som den ska!

Svar på tråden vad innebär det att vara lärling?