Anonym (företagare) skrev 2012-08-24 07:46:01 följande:
Hej TS!
Jag och min man har ett företag inom en bransch där man nu helt och hållet tagit bort alla utbildningsprogram. Det går alltså inte längre att utbilda sig inom denna bransch. Istället har kommunerna startat något som heter Lärlingslotsen. De är som en förmedling som försöker få tag på utbildningsplatser hos företagen. Vi är i behov av personal och har nu "anställt" en lärling. Att vara lärling i den här branschen innebär att lärlingen först och främst ska utbilda sig. Vi har tillsammans med en handledare tagit fram en kursplan för vår lärling. Själva utbildningen kommer att ta ca 1,5 år och efter det kommer lärlingen (om allt fungerar som det ska och han/hon och vi vill) att bli erbjuden en tillsvidaretjänst. Och då är inte lärlingen en lärling längre.
Jag har tidigare arbetat på en myndighet som anställde trainees, en form av lärling. Där gick de som trainee under två år innan de fick en tillsvidaretjänst. Men de hade samma arbetsuppgifter som alla andra anställda, men till mycket lägre lön. Det kändes mest som att det var ett billigt sätt att anställa nya.
Är det en sådan plats du har?
jag tror det faktiskt att dom lite utnyttjar mig och en till på jobbet.
Vi gör precis samma som alla andra och när vi frågar hon som ska hjälpa oss får man typ sura miner.
sitter och söker upplysningar om saker hos olika företag.
Sedan har vi krav på oss att prestera lika som dom andra.
dom vill att vi ska jobba över titt som tätt för vi har inte riktigt nåt målen än.
men jag har hört att lärlingar ska inte jobba över.
vad gäller vet du det?
Jobbet i sig är väl inte svårt när man väl kan det.
att ringa i telefon har jag inte svårt med men det är allt annat man ska fråga om som jag blir förvirrar av.
alla byggnadstermer mm.
fick typ ½ dags introduktion med en tjej som tyvärr bara är hos oss ibland.
hon sitter på annan ort.
vad gör man?
vill ju lära mig detta men om ingen är villig att hjälpa till hur gör man då?