• trollet123

Behöver råd, sonens kompis blir misshandlad hemma.

Behöver höra andras åsikter och ev. råd för om jag handlade rätt och vad kan man göra mer!?
    Det började i torsdags natt då sonens vän ringde på vår dörr kl 01.30 ca och var hysterisk och blödande. hans far hade misshandlat honnom och han rusade i strumplästen hem till oss  även fast han visste att min son inte var hemma.(är glad att han kände att han kunde komma hit)  Han hade druckit ganska stor mängd alkohol som resten av hans familj och det blivit bråk. Min dotter  som bor nära mig kom hem och fick köra pojken till akuten där de fick sy ihop honom och de fick återkomma på morgonen för röntgen.

Han fick sova hos min dotter resten av natten och när de var tillbaka till lasarettet på fm ringde jag socialen för att få råd hur jag ska gå vidare, jag ringde då anonymt för jag ville berätta för pojken först att jag skulle lämna in en anmälan och att läkarens anmälan inte kommer in förens tidigast efter helgen till soc.

Mannen på soc. som jag pratade med och senare gjorde anmälan till sa att pojken bör inte sova hemma under helgen men eftersom han är under 18 så måste han höra av sig hem och tala om vart han är, vilket han gjorde från min dotters mobil.
    Vi har altså gjort allt vi kan enligt soc. och läkarna men det sjuka är att han måste hem idag till sin familj? På lördage kom föräldrarna hem till min dotter och hon bjöd in dem på kaffe och de pratade med sonen, de mer eller mindre låtsades som om inget hade hänt? Sen började psykningen, inatt ringde mamman full till min dotter och hotade med både det ena och det andra. Till saken hör att hela familjen är välkända i hela området och myndigheterna, de har flera anmälningar på sig redan men inget händer!!? De är våldsamma och missbrukar alkohol,  men eftersom de har tak över huvudet och någorlunda mat och klädsel så räknas det inte som missär?? 
    Man känner sig så frustrerad, rädd, ångest mm mm vad ska hända nu! kommer de ge sig på min dotter och son nu? mig skiter jag i det kan jag ta, bara att hålla sig lugn och inte diskutera med dem när de är onyktra! Men mina barn är jag ju sjävlklart rädd om! Och pojken med förstås!! Vill visa att det finns normala vuxna med lite civilkurrage!  Min son och han är vänner men går nu mer inte på samma skola längre när de började gymnasiet.
     Det är ett långt inlägg men hoppas att det finns någon där ute som orkar läsa och ge mig råd!   

• Svar på tråden Behöver råd, sonens kompis blir misshandlad hemma.

Låt han sova hos er så länge så slipper dottern förhoppningsvis hetluften. Lämna inte ut honom till föräldrarna, hjälp pojken göra en polisanmälan mot sina föräldrar. Kuratorn på skolan kan hjälpa till med tips på vad som kan hjälpa och vilka bidrag man kan söka och hjälp att hitta skolor med internat. 

• Skit i det du

Har inga råd mer än att ge dig en STOR eloge för att du som vuxen reagerat!

Tycker din dotter ska polisanmäla samtalen, och du ska anmäla till soc.

Tänk om fler vore som du TS!

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • trollet123

Tack för svaren!! Det hela är redan anmält till socialen i fredag av mig och läkaren på akuten skicar anmälan till soc. + polisrapport!  Att han fick sova hos min dotter istället för mig är att hon har portkod på nätterna och ingen kan komma åt hennes dörr då. pga av att jag är handikappad så bor jag på markplan med ramp upp till dörren. Vi vill att han ska få vila ut och känna sig trygg.

Läkaren ordnade en akut kurator tid redan imorgon som min dotter ska köra honom till, tror att det är jätteviktigt att han får bred hjälp och proffs hjälp. Känner mig allt för okunnig men jag har massor av kärlek, trygghet och omtanke att dela med mig av.

Känns som om hjärtat brister i kroppen när man tänker på alla dessa barn som far illa!

Nu ringde min dotter och berättade att mamma ringt henne och bett om ursäkt för hennes samtal i natt! Skönt! Hoppas det finns en kärna innom henne med omtanke för barnen men jag tvivlar. Är så stolt över vin dotters aggerande att hon höll sig lugn och vältalig! Det är den bästa hjälpen för pojken!

Men antar att det tar hus i h-vete på måndag när soc, och polisen kontaktar dem ang anmälningarna! De står jag fast i!       

Bra och det ska du fortsätta stå fast vid. Pojken behöver känna att det finns vuxna som står upp för honom och backar upp honom. En enda vettig vuxen räcker för att göra skillnad för ett barn i ett dysfunktionellt hem.

• trollet123

Det är det jag hoppas på! Det är en fin kille ett riktigt "maskros barn", hoppas av hela mitt hjärta att det ska gå bra det här!

• plastkotte

Ville bara säga att du är en fantastiskt fin människa Ts! Hoppas det går bra för pojken.

• SIN74

Härligt jobbat

Vet du om skolan larmat om grabbens hemförhållanden? Vet de något? Annars är det ju bra att meddela dem så de kan bemöta grabben på bästa sätt och dessutom backa upp anmälan till soc. Bilda ett nätverk runt honom så att du inte behöver stå ensam i detta.

• trollet123

Jo skolan som pojkarna gick i grundskolan i anmälde ett par gånger tror jag, då kunde jag fortfarande gå och köra bil så det var flera ggr som vi fick hämta honom och köra honom till skolan. Han pluggade mycket hemma hos oss tillsammans med min son, då han inte fick någon ro i hemmet. Han hoppade av gymnasiet men ska börja igen nu på en annan skola/linje.

Är väldigt tacksam för alla svar! Käns lättare då på något sätt! Kram till er för det 

• MrsKnapa

De är bra att dem ber om ursäkt, men fortsätt kämpa för pojken o därmed visa honom att de finns andra alternativ än att bo hos dem!!!
    Stor eloge

• trollet123

Det är så konstiga regler som jag inte förstår! Jag pratade med chefen på barnenheten på socialen och frågade om ett ugndoms boende för honom, får till svar att OM han ska få någon hjälp så måste båda vårdnadshavarna godkänna hjälpen!? Och hans mor nekar den hjälpen. Jag tycker ju att det är en missär han lever i med missbrukande föräldrar och mycket bråk i familjen, han har alltid varit hungrig och ätit bra när han är hos oss och han får väldigt sällan kläder, men så länge han har tak över huvudet och mat och kläder så är det inte tillräkligt alvarligt enligt soc.?? Den här situationen KAN vara gräns fall beroende på vad läkaren och polisen skriver i sina anmälningarna!

Han blir 18 nästa år, de menar att han får "stå ut" tills det om inte annat!? Jag tycker det är sjukt! Jag vet att det här inte är första gången något sådant har hänt, men det är första gången jag sett/hört det själv och kunde göra något mer konkret åt det! Vad mer kan man göra?

Om han bor minst 3 månader hos dig, skriver sig hos dig så måste soc göra en utredning om vart han ska bo. De kan inte tvinga honom att flytta hem så länge någon annan ger honom tak över huvudet. Jag är inte alldeles säker på hur det fungerar, men de kan inte tvinga honom att åka hem igen.  

• sophiie

Vill ge en stor eloge till dig och din familj.
    Värmer ens hjärta!

Håller tummar och tår att allt går vägen för pojken!

• iakttagare
    trollet123 skrev 2012-08-19 14:36:28 följande:

Behöver höra andras åsikter och ev. råd för om jag handlade rätt och vad kan man göra mer!?
    Det började i torsdags natt då sonens vän ringde på vår dörr kl 01.30 ca och var hysterisk och blödande. hans far hade misshandlat honnom och han rusade i strumplästen hem till oss  även fast han visste att min son inte var hemma.(är glad att han kände att han kunde komma hit)  Han hade druckit ganska stor mängd alkohol som resten av hans familj och det blivit bråk. Min dotter  som bor nära mig kom hem och fick köra pojken till akuten där de fick sy ihop honom och de fick återkomma på morgonen för röntgen.

Han fick sova hos min dotter resten av natten och när de var tillbaka till lasarettet på fm ringde jag socialen för att få råd hur jag ska gå vidare, jag ringde då anonymt för jag ville berätta för pojken först att jag skulle lämna in en anmälan och att läkarens anmälan inte kommer in förens tidigast efter helgen till soc.

Mannen på soc. som jag pratade med och senare gjorde anmälan till sa att pojken bör inte sova hemma under helgen men eftersom han är under 18 så måste han höra av sig hem och tala om vart han är, vilket han gjorde från min dotters mobil.
    Vi har altså gjort allt vi kan enligt soc. och läkarna men det sjuka är att han måste hem idag till sin familj? På lördage kom föräldrarna hem till min dotter och hon bjöd in dem på kaffe och de pratade med sonen, de mer eller mindre låtsades som om inget hade hänt? Sen började psykningen, inatt ringde mamman full till min dotter och hotade med både det ena och det andra. Till saken hör att hela familjen är välkända i hela området och myndigheterna, de har flera anmälningar på sig redan men inget händer!!? De är våldsamma och missbrukar alkohol,  men eftersom de har tak över huvudet och någorlunda mat och klädsel så räknas det inte som missär?? 
    Man känner sig så frustrerad, rädd, ångest mm mm vad ska hända nu! kommer de ge sig på min dotter och son nu? mig skiter jag i det kan jag ta, bara att hålla sig lugn och inte diskutera med dem när de är onyktra! Men mina barn är jag ju sjävlklart rädd om! Och pojken med förstås!! Vill visa att det finns normala vuxna med lite civilkurrage!  Min son och han är vänner men går nu mer inte på samma skola längre när de började gymnasiet.
     Det är ett långt inlägg men hoppas att det finns någon där ute som orkar läsa och ge mig råd!   

Detta lät förfärligt hemskt!  jag finner inga ord, jag blir gråtfärdig
Svar på tråden Behöver råd, sonens kompis blir misshandlad hemma.