• Anonym (barnflicka)

jobba som barnflicka eller som barnskötare

Hej!

Jag sökte ett extrajobb under hösten och kom i kontakt med en familj som erbjöd mig ett jobb som barnflicka. Lönen är 120 kr per timme svart. Har också blivit erbjuden ett jobb som barnskötare på en förskola, där är lönen 100 kr före skatt. Jag tror att jag ska välja familjen i första hand pga den högre lönen men tänkte iaf fråga vad ni tycker? Känns inte 100 kr före skatt för dåligt betalt för att ta hand om 4-5 barn i 1-årsåldern??
    Tack på förhand!

• Svar på tråden jobba som barnflicka eller som barnskötare
  • Anonym
    Anonym (barnflicka) skrev 2012-08-19 14:55:48 följande:
    Hej!

Jag sökte ett extrajobb under hösten och kom i kontakt med en familj som erbjöd mig ett jobb som barnflicka. Lönen är 120 kr per timme svart. Har också blivit erbjuden ett jobb som barnskötare på en förskola, där är lönen 100 kr före skatt. Jag tror att jag ska välja familjen i första hand pga den högre lönen men tänkte iaf fråga vad ni tycker? Känns inte 100 kr före skatt för dåligt betalt för att ta hand om 4-5 barn i 1-årsåldern??
    Tack på förhand!
    Jag tar 320 kronor i timmen som barnflicka för två barn. 180 för ett barn och får flera timmar då i veckan. Så jag väljer gärna barnflicka före förskola som jag också arbetat på. Men när jag kan tjäna mer på att jobba med ett barn är de ju skönare :P
  • Anonym (barnflicka)
    Anonym skrev 2012-08-19 15:06:20 följande:
    Jag tar 320 kronor i timmen som barnflicka för två barn. 180 för ett barn och får flera timmar då i veckan. Så jag väljer gärna barnflicka före förskola som jag också arbetat på. Men när jag kan tjäna mer på att jobba med ett barn är de ju skönare :P
    Har du F-skattsedel, brukar du fakturera dem eller jobbar du svart?
  • Anonym
    Anonym (barnflicka) skrev 2012-08-19 15:08:58 följande:
    Har du F-skattsedel, brukar du fakturera dem eller jobbar du svart?

Jag jobbar skatt :) Men har ändå förhandlat mig till bra villkor med familjen så får lön om de tvingas avboka pga att barnen är sjuka och liknande.
  • Anonym (barnflicka)
    Anonym skrev 2012-08-19 15:11:18 följande:

Jag jobbar skatt :) Men har ändå förhandlat mig till bra villkor med familjen så får lön om de tvingas avboka pga att barnen är sjuka och liknande.
    Var hittar man såna familjer som betalar 320 kr per timme?
    De flesta som betalar svart, ger en lön på 80-100 kr, barnvaktsförmedlingarna tar runt 150 kr (efter skatteavdraget) och det tycker de flesta är för dyrt.
    Barnvaktsförmedlingarna som jag varit i kontakt med betalar 100-120 före skatt och då oavsett antal barn.
    Är du utbildad förskollärare?
  • Anonym (barnflicka)
    Anonym skrev 2012-08-19 15:11:18 följande:

En sak till glömde jag fråga, vad händer om DU blir sjuk, få du betalt för de dagarna?
  • Anonym
    Anonym (barnflicka) skrev 2012-08-19 15:16:14 följande:
    En sak till glömde jag fråga, vad händer om DU blir sjuk, få du betalt för de dagarna?
    Jag har ingen utbildning alls men rör mig till medelklass områdena. Danderyd, Lidingö och de finare delarna av Bromma och de vill ofta mer än gärna betala. Det som betalar runt 80-120 kronor i timmen är bara de som vill leva bekvämt men inte har råd med det.

Det finns många familjer som behöver hjälp så satsa på de som tar betalt. Har ett namn i områdena och då vet de att jag är eftertraktad. För att höja min lön när grannfamiljerna ser mig jobba så säger jag att jag får en högre lön en vad jag har så jag får ett bättre erbjudande hos grannen :P

Tjäna så mycket som möjligt på så få timmar som möjligt. Jag får inga pengar när jag själv är sjuk nej. Så det är ju en nackdel att arbeta svart.
  • Mieya

när jag var barnvakt tog jag 350kr i timmen och hundvakt 300kr

• Anonym (barnflicka)
    Anonym skrev 2012-08-19 15:22:51 följande:
    Jag har ingen utbildning alls men rör mig till medelklass områdena. Danderyd, Lidingö och de finare delarna av Bromma och de vill ofta mer än gärna betala. Det som betalar runt 80-120 kronor i timmen är bara de som vill leva bekvämt men inte har råd med det.

Det finns många familjer som behöver hjälp så satsa på de som tar betalt. Har ett namn i områdena och då vet de att jag är eftertraktad. För att höja min lön när grannfamiljerna ser mig jobba så säger jag att jag får en högre lön en vad jag har så jag får ett bättre erbjudande hos grannen :P

Tjäna så mycket som möjligt på så få timmar som möjligt. Jag får inga pengar när jag själv är sjuk nej. Så det är ju en nackdel att arbeta svart.
    Hur gammal är du då? Hur många års erfarenhet av barnpassning har du?

Jag har varit på många intervjuer under åren hos rika och ofta kända familjer som bor på Östermalm, Danderyd och Lidingö och jag har fått intrycket att de flesta vill komma undan så lite som möjligt. Aldrig att någon skulle gå med på att betala 300-350 kr per timme till en barnvakt. Och detta handlar inte om att ha råd eller inte. De flesta erbjuder löner på 80-100 kr. Känner också många tjejer som jobbar som barnvakt/barnflicka och de tjänar också runt 100 kr och då oavsett antal barn. Aldrig hört om barnvaktslön på 350 kr. :)))
  • Anonym (barnflicka)
    Mieya skrev 2012-08-19 15:51:13 följande:
    när jag var barnvakt tog jag 350kr i timmen och hundvakt 300kr
    350 spänn per timme till en tonårstjej som sitter barnvakt?! Och 300 kr för hundvakt?!
    Du måste skoja.
  • Anonym
    Anonym (barnflicka) skrev 2012-08-19 16:42:40 följande:
    Hur gammal är du då? Hur många års erfarenhet av barnpassning har du?

Jag har varit på många intervjuer under åren hos rika och ofta kända familjer som bor på Östermalm, Danderyd och Lidingö och jag har fått intrycket att de flesta vill komma undan så lite som möjligt. Aldrig att någon skulle gå med på att betala 300-350 kr per timme till en barnvakt. Och detta handlar inte om att ha råd eller inte. De flesta erbjuder löner på 80-100 kr. Känner också många tjejer som jobbar som barnvakt/barnflicka och de tjänar också runt 100 kr och då oavsett antal barn. Aldrig hört om barnvaktslön på 350 kr. :)))

Ja, det stämmer att många försöker komma undan billigt. Jag har jobbar som barnflicka i 3 år nu och många i de här områdena känner till mig. Så därför är de rädda att någon annan ska erbjuda mig mera. Men ett problem finns att en del rikemans familjer mest ser än som en praktiskt lösning och de vill betala skit summor. Det som verkligen vill investera en fin tid för sina barn, som vill betala för kvaliteten de betalar bra. Som älskar sina barn och verkligen vill att de ska ha de bra under tiden de är borta. En familj bara sa att jag kunde få jobb utan att fråga om jag arbetat tidigare eller så och undra om jag kunde börja veckan efter. Det hade ingen aning om vem jag var och de tyder på ganska bristande omdöme och att de mest är en praktisk lösning.
  • Anonym (C)

Tycker också TS att lön runt 350 kr /timme låter sjukt bra. Du kanske ska kolla runt lite mer innan du bestämmer dig för 120 kr / timmen. Men tycker 120 kr i timmen låter mer normalt. Om man tänker på alla som åker som au-pairer, inte får de några 350 kr i timmen om man slår ut deras månadslön på de timmar de faktiskt jobbar.

Men som anställd har man ju en annan trygghet. Kan vara med i fack och a-kassa. Kan få pengar från försäkringskassan vid sjukdom eller om man är hemma med sjuka barn. Är du utbildad barnskötare ? I den kommunen jag bor i måste man vara förskolelärare för att få ett arbete på förskola eller t.ex fritids. Man kan få jobb som vikarie men då måste man ha barnskötareutbildning som lägst, så det är därför jag frågar.  

Lycka till

• Anonym (barnflicka)
    Anonym (C) skrev 2012-08-19 17:19:05 följande:
    Tycker också TS att lön runt 350 kr /timme låter sjukt bra. Du kanske ska kolla runt lite mer innan du bestämmer dig för 120 kr / timmen. Men tycker 120 kr i timmen låter mer normalt. Om man tänker på alla som åker som au-pairer, inte får de några 350 kr i timmen om man slår ut deras månadslön på de timmar de faktiskt jobbar.

Men som anställd har man ju en annan trygghet. Kan vara med i fack och a-kassa. Kan få pengar från försäkringskassan vid sjukdom eller om man är hemma med sjuka barn. Är du utbildad barnskötare ? I den kommunen jag bor i måste man vara förskolelärare för att få ett arbete på förskola eller t.ex fritids. Man kan få jobb som vikarie men då måste man ha barnskötareutbildning som lägst, så det är därför jag frågar.  

Lycka till
    Jag är barnskötare och pluggar just nu vidare till förskolelärare så just nu söker jag bara ett extra jobb som jag kan ha bredvid studierna. Jag har jobbat på några olika förskolor på heltid och tjejerna/kvinnorna som jobbade där som vikarier fick också löner på 100-120 kr per timme. Dock var inte alla utbildade barnskötare och en del var invandrare och pratade ingen/dålig svenska.

Jag har jobbat i många år som barnflicka hos familjer och aldrig hört talas som sagt om såna löner. De flesta vill inte ens gå med på 100-120 kr per timme. Jag har dock jobbat 20-50 timmar per vecka och då hade de det som anledning-att det blir många timmar=för dyrt för dem.

Lönerna på barnvaktsförmedlingarna är som sagt 100-110 kr, ungefär samma som vikarier på förskolor får.

Har du jobbat som/haft barnflicka?
  • Anonym (barnflicka)
    Anonym (C) skrev 2012-08-19 17:19:05 följande:

Lycka till
    Ang. au pair så betalar de flesta i Sverige 3500 kr per månad och officiellt jobbar tjejerna 25 timmar per vecka, i teori heltid eller mer, plus att de städar, tvättar osv så detta är ju rent slaveri.
  • Mieya
    Anonym (barnflicka) skrev 2012-08-19 16:44:53 följande:
    350 spänn per timme till en tonårstjej som sitter barnvakt?! Och 300 kr för hundvakt?!
    Du måste skoja.
    Nej jag skojar inte. Förstår inte hur man kan acceptera 100kr i timmen.
  • Anonym (barnflicka)
    Mieya skrev 2012-08-19 18:30:09 följande:
    + jag bor på Lidingö
    Hur länge har du jobbat hos familjerna? Var det du som föreslog lönen eller de som erbjöd dig 350 direkt?

Ja, tyvärr är ju barnvakt ett lågt status jobb. Man kan tycka att 100 kr är för lite men det är ju det som är rimligt inom området.

Om man verkligen kunde få 350 spänn per timme, så kunde man ju jobba halvtid och tjäna 28 000 per månad skattefritt. Det är mer än det flesta får för ett heltidsjobb! Och jobbar man heltid, så blir lönen 56 000!! Nej, jag tror inte att någon skulle betala så hög lön till en outbildat och oerfaren person (även om man har råd).
  • Anonym (barnflicka)
    Anonym (barnflicka) skrev 2012-08-19 18:53:02 följande:
    Hur länge har du jobbat hos familjerna? Var det du som föreslog lönen eller de som erbjöd dig 350 direkt?

Ja, tyvärr är ju barnvakt ett lågt status jobb. Man kan tycka att 100 kr är för lite men det är ju det som är rimligt inom området.

Om man verkligen kunde få 350 spänn per timme, så kunde man ju jobba halvtid och tjäna 28 000 per månad skattefritt. Det är mer än det flesta får för ett heltidsjobb! Och jobbar man heltid, så blir lönen 56 000!! Nej, jag tror inte att någon skulle betala så hög lön till en outbildat och oerfaren person (även om man har råd).
    Ja, jag vet att varje månad inte har 20 arbetsdagar men har räknat med 20 för enkelhetens skull.
  • Mieya

Det började med att en familj sa 350 sen har jag fortsatt med det, skulle knappast sänka mig i lön för en familj. Första familjen i ungefär 6 månader, andra bara på helger i 1 år och senaste i 8 månader innan jag slutade. Så ja, jag har tjänat stora summor skattefritt.

Svar på tråden jobba som barnflicka eller som barnskötare