Anonym (C) skrev 2012-08-19 17:19:05 följande:
Tycker också TS att lön runt 350 kr /timme låter sjukt bra. Du kanske ska kolla runt lite mer innan du bestämmer dig för 120 kr / timmen. Men tycker 120 kr i timmen låter mer normalt. Om man tänker på alla som åker som au-pairer, inte får de några 350 kr i timmen om man slår ut deras månadslön på de timmar de faktiskt jobbar.
Men som anställd har man ju en annan trygghet. Kan vara med i fack och a-kassa. Kan få pengar från försäkringskassan vid sjukdom eller om man är hemma med sjuka barn. Är du utbildad barnskötare ? I den kommunen jag bor i måste man vara förskolelärare för att få ett arbete på förskola eller t.ex fritids. Man kan få jobb som vikarie men då måste man ha barnskötareutbildning som lägst, så det är därför jag frågar.
Lycka till
Jag är barnskötare och pluggar just nu vidare till förskolelärare så just nu söker jag bara ett extra jobb som jag kan ha bredvid studierna. Jag har jobbat på några olika förskolor på heltid och tjejerna/kvinnorna som jobbade där som vikarier fick också löner på 100-120 kr per timme. Dock var inte alla utbildade barnskötare och en del var invandrare och pratade ingen/dålig svenska.
Jag har jobbat i många år som barnflicka hos familjer och aldrig hört talas som sagt om såna löner. De flesta vill inte ens gå med på 100-120 kr per timme. Jag har dock jobbat 20-50 timmar per vecka och då hade de det som anledning-att det blir många timmar=för dyrt för dem.
Lönerna på barnvaktsförmedlingarna är som sagt 100-110 kr, ungefär samma som vikarier på förskolor får.
Har du jobbat som/haft barnflicka?