Håller också med TS i vad jag kan utlösa av dennes åsikt ifrågan, Giz lägger också fram det bra!
Sedan inte sagt att det kan bli suuuperbra hundar av blandraser med, men det är lite grisen i säcken tanke över det, och oftast avlas det då bara på utseende, inte mentalitet eller rastyp, vilket kan bli helt fel, tex om man avlar på jakt och vall ihop tex.
Tycker nog också man ska sterilisera/kastrera fler, om inte annat för, som frulan säger, blandisar ofta säljs billigt och behandlas därefter, tyvärr
Min ena hund är en blandras, och faktiskt den finaste, bästa hund jag någonsin träffat, vi passar varandra som handen i handsken, kommer aldrig få en hund lika jämnspelt med mig själv, det inser jag, men kommer efter moget övervägande inte avla på henne, eftersom hon har ett nervöst drag i sig, kan bli lite osäker, kanske ärftligt, kanske miljöpåverkat under valptiden då de inte behandlade henne väl, vem vet, men man törs inte chansa. Och då är hon ändå oootroligt vacker, har vunnit pris i blandrasutställning av svenska kennelklubben, är duktig och lydig, bra på bruks osv.