• mini97

Ras egenskaper

Hmmm Blandras debatten lever vidare.
    Har någon reflekterat på vad man egentligen gör när man blandar hundar hej vilt.
    Vilka egenskaper för jag vidare?
    Varför vill jag avla på dessa egenskaper?
    Hur blir hunden att se ut?

Själv har jag Samojed och Schäfer men skulle aldrig blanda dessa två deras egenskaper är helt fel för varandra.

Hur tänker ni andra ute i vårt avlånga land?????

• Svar på tråden Ras egenskaper
  • Zaria

Jag vet inte hur andra tänker men jag tänker som du,tror jag utav det jag kan utläsa av din text.

Sedan funderar jag lite över syftet bakom att ta fram tex en korsning mellan tex schäfer/BC,vad vill man få fram om man korsar en brukshund med en vallhund tex?
    Förutom att valparna bli söta för det bli de naturligtvis.
    Men Varför?

Inget ont mot er som har denna korsningen nu,bara en fundering jag haft länge,har inget emot blandrashundar,men däremot oseriös blandrasavel helt utan syfte och utan att man vill tillföra något,utan bara vill ha valpar för att de är söta eller dyl utan att veta ett smack om vad de egentligen kan få fram.

• Dahlstedt

Jag har inte heller något emot blandisar men kan inte låta bli att tänka på att i nästan alla blandraser så finns schäfer!
    Varför??

• Bonaparte

Jag har inget emot blandraser, kan tycka det är lite kul med "orginella" hundar

Men jag skulle aldrig själv medvetet blanda två olika raser eftersom att det är ett riktigt lotteri, jag vill veta vad jag får!

• giz

har inte heller ngt mot de blandisar som finns men är emot att avlafram flera.

en uppfödare på renras har en standard dom avlar förhoppningsvis inte på odugliga hundar med rasfel........

därimot blandisar kan man avla på vad drit som helst.
    där går det ut på rolig blandning expriment på sjuk nivå många gånger.
    för att blanda schäfer å pitbull är hmm ja idioti.
    jag står för att jag tycker det är totalt fel och är inne på att samtliga blandisar ska kastreras och steriliseras, dessutom så ska alla renrasiga hundar som inte ska gå som avelsdjur även dom kastreras/steriliseras.
    för trots att man har erfarenhet av shäffer å pitbull så har man inte en anning om vad det blir i en sån korsning..........

och har ni tänkt på att ofta så har ägaren brist i sin ägarroll då hundarna är tjuvparade (tjuvparning innebär att hundarna parar sej utan planering)

men som sagt säger inte att de blandisar som finns borde utrotas säger bara att det är oansvarligt att avla fram fler..........

• Danbala

Jag har bara haft goda erfarenheter av blandraser, men då har det varit sansade" och planerade blandningar - olika retriever-raser ihop, t.ex.

Experimenterande "för skojs skull" tycker jag är fel, vare sig det är renrasigt eller blandrasigt. Av vad jag har läst och så kan avel slå fel inom båda falangerna.

• Bonaparte

Håller med Giz helt och hållet. En seriös uppfödare har höga krav på vad de avlar på, men hur många som föder upp blandisar kollar upp ev. höftledsfel, artroser och liknade? Så det där med att blandisar skulle vara friskare tror jag inte ett dugg på. Man är oftast inte så insatt i vilka "dolda fel" de kan ha till skillnad från de rasrena som oftast röntgas osv...

• sveamoder

Hejsan!
    Är åxå mot avel av blandisar!
    det finns ju dom som gör det dels av pengasyfte! det går ju att få ut en bra slant idag på en blandras.
    Sen finns det dom som gör det pga. att det är deras lilla älskling som dom vill ha en avkomma av.

Har själv haft en blandis! helt underbar kille, tog över honom av min dåvarande svägerska eftersom det blivit besvärligt med hund!
    Han var och är den enda nu levande i denna kull och han är den enda som fick bra egenskaper! Alla andra har pga. psyke avlivats!
    Skulle aldrig ha fått för mig att avla på denna underbart snälla och tillgivna kille då hans bakgrund var så diffus!

När man tänker i avelsyfte så vill man ju få fram en så lämplig hund för ett speciellt ändamål.

Tänker då främst på Eurasier som avlats fram för enbart sällskap och familjehund med sammansättningen..(om jag minns rätt) Wolfspitz, chow chow, samojed!

Om man tänker Smålandstövare där man fick blanda in grundrasen pga. att stammen skulle bli bättre och pga. inavel.

Schäfern som en gång var renodlad vallhund!!! Men med egenskaper som visade sig passa dess nuvarande karaktär!

Håller med Giz ovan!

Låt dom riktiga uppfödarna hålla på och blanda inte in noviser! När det gäller avel så är det inte bara mor/farföräldrarna man ska titta på! Utan det som verkligen gäller är mycket tidigare linjer i släktet!!

Tack för mig!

• frulan

Är emot medveten planerad blandisavel och "åååh-jag-vill-ha-söta-valpar-efter-min-hund"-inställningen.
    Sen är det klart att olyckor kan hända.
    Det trista är ju att man inte vet hur föräldra-linjerna är bakåt med sjukdomar m.m.

Är helt med TS. Vilka egenskaper vill man föra vidare?

Dessutom är det synd att många blandisar är så "billiga" och därmed lätta att köpa och sen sälja vidare när man inser att man faktiskt köpt en hund och tröttnat på allt vad det innebär när den "gulliga" valptiden är över och man får en bångstyrig unghund.

Säger INTE att alla gör så och det händer naturligtvis med renrasiga hundar oxå...

Men förstå mig rätt, hundar är UNDERBARA och jag har inget emot blandisar som finns här i världen. Alla jag känner är ju underbara

• princess of woolfs

Håller också med TS i vad jag kan utlösa av dennes åsikt ifrågan, Giz lägger också fram det bra!
    Sedan inte sagt att det kan bli suuuperbra hundar av blandraser med, men det är lite grisen i säcken tanke över det, och oftast avlas det då bara på utseende, inte mentalitet eller rastyp, vilket kan bli helt fel, tex om man avlar på jakt och vall ihop tex.
    Tycker nog också man ska sterilisera/kastrera fler, om inte annat för, som frulan säger, blandisar ofta säljs billigt och behandlas därefter, tyvärr
    Min ena hund är en blandras, och faktiskt den finaste, bästa hund jag någonsin träffat, vi passar varandra som handen i handsken, kommer aldrig få en hund lika jämnspelt med mig själv, det inser jag, men kommer efter moget övervägande inte avla på henne, eftersom hon har ett nervöst drag i sig, kan bli lite osäker, kanske ärftligt, kanske miljöpåverkat under valptiden då de inte behandlade henne väl, vem vet, men man törs inte chansa. Och då är hon ändå oootroligt vacker, har vunnit pris i blandrasutställning av svenska kennelklubben, är duktig och lydig, bra på bruks osv.

• mini97

Tack alla ni.
    Det är härligt att det är fler som tar mina tankar och funderingar på alvar. Och att ni tar tråden på alvar.

Jag har absolut inget emot blandisar, det finns många härliga och duktiga sådana.

Det jag funderar på är hur man tänker om man tänker när man parar sina sötnosar.

Vist det finns raser som på senare tid kommit fram genom blandras avel tex Eurasier och att man fått blanda vissa jakthundar för att rädda rasen. Men då är det med hjälp av proffs som vet vad de gör.

Jag som lek man skulle aldrig kunna ta fram en egen ras. Se bara på hur det gick med projektet schabrador på hundskola i sollefteå, det fanns en anledning till att man avslutade det.

• Laverna

Jag tycker inte heller att man medvetet ska avla fram blandraser. För mycket lotteri både med sjukdomar och egenskaper. Med två hundar av samma ras, från seriösa uppfödare, vet man på ett ungefär vad man får, även om det ju naturligtvis kan variera mycket mellan individer!

Har absolut inget emot blandraser i sig. Har vuxit upp med flera underbara gatukorsningar. Men jag ser ingen anledning till att blanda bara för blandandets skull.

Mini97: Vad hände med schabradorprojektet? *Nyfiken*

• sveamoder

Hej igen!

För att nämna schabrador! Så blev individerna så ojämna i både temprament och utseende och det var inte vad man ville!
    Man hade hoppats på att bägge med sina utmärkta egenskaper inom sina raser skulle bli en lyckad blandning. Så blev inte fallet!

Som ett exempel kan jag nämna min bror som köpte en sån blandning, dock inte från hundskolan. Valpen fick avlivas vid 5 månaders ålder pga. värsta graden HD. det var hemskt!

• Laverna

Hoppsan, då... lät ju inte så bra... tack för svaret

Svar på tråden Ras egenskaper