• Border

Vad är din definition av en bra förälder?

Jag startar den här tråden för att man som förälder egentligen aldrig kan göra rätt i allas ögon. Jag tror att de allra flesta föräldrar gör det som är bäst för barnet och familjen, och vad som är bäst är offantligt olika.
    I dag är det mer ok att gnälla och outa att det faktiskt är jävligt jobbigt att vara förälder ibland. T.ex den hemska oron man känner för sitt barn, som jag anser är det absolut värsta med att vara förälder. Men det är givetvis värt det alla gånger.
    I dag ska vi föräldrar tänka mer på oss själva, det är helt ok det också. För ett barn vill helst ha glada föräldrar som mår bra. Därför uppmuntras vi föräldrar att ta hand om oss själva, för vi är viktigast för våra barn.
    Min mormors stora dröm var att bli lärarinna, men det blev hon aldrig eftersom hon fick åtta barn och det på den tiden var så att modern skulle vara hemma med barnen.
    Nu ska vi helt plötsligt aldrig sätta en blöja på våra barn heller, för då är vi visst lata föräldrar som inte engagerar oss i våra barn?! Nej vi ska tyda barnets signaler från födseln och då se till att denne kissar på pottan eller toan. Är man en dålig förälder annars?

Min definition av en bra förälder är att man gör sitt allra bästa utifrån sina egna förutsättningar, kunskaper, erfarenheter o.s.v.       
    En bra förälder är någon som lyssnar på barnets signaler och svarar på dem. Någon som gör det de anser vara bäst för just deras barn, är en bra förälder enligt mig.
    Man måste inte vara nån jävla supermorsa, utan det räcker att vara tillräcklig! Det är ingen tävling!

Vad är Din definition av en bra förälder?    

• Svar på tråden Vad är din definition av en bra förälder?
  • Kasperina

Att man ser till barnets behov i första hand så mycket som är praktiskt möjligt (det finns undantag), att man är lyhörd för barnets behov och inte försöker tvinga det till saker det inte är intresserat av eller redo för (tex att sluta med blöja bara för att vara "tidigare" än grannens/syrrans unge ) och att man respekterar barnet som person och inte utgår från att det ska vara ens egen kopia i allt.

• Redmilk

En bra förälder tycker jag är en förälder som tar hand om sitt barn o inte lämnar bort det stup i kvarten. Som lyssnar på barnet. Som inte hjärntvättar barnet med diverse egna teorier om livet eller whatever utan snarare försöker vägleda. Inte tro stt man kan äga barnet. Barnet är sitt eget, en egen individ.

Hjälpa barnet i skolan med läxor. inte slå eller trycka ned barnet. Lära barnet att det kan själv- ökar dess självförtroende.

Svar på tråden Vad är din definition av en bra förälder?