• Milla81

Min mage känns mycket mindre plötsligt ( v13)

Hej!!

Nu ställer jag en fråga här, egentligen är jag väl säkert i första trimestern ännu. Inte riktigt koll på när man går över.

I alla fall. Är i vecka 12+3 idag och helt plötsligt känns min mage mycket mindre? Jag har i flera veckors tid sett väldigt gravid ut. Förstår ju självklart att jag varit svullen men nu helt plötsligt på bara någon dag så känns magen mycket mycket mindre? Det är mitt fjärde barn, varav den yngsta blir 1 om en månad magen borde ju ha det färskt i minnet.
    Det sunda förnuftet säger ju att svullnaden har lagt sig, sluta oroa dig. Men såklart oroar jag mig ju ändå.

Någon som varit med om samma innan riktiga bebismagen kommit? Lägger jag handen längst ner på magen ovanför blygdbenet känner jag som en liten boll där i.

• Svar på tråden Min mage känns mycket mindre plötsligt ( v13)
  • Marsvin

JA, det är svullnaden som gått ner! Det sker en hormonomställning runt din vecka och då lugnar tarmarna sig. Bollen du känner längst ner är mycket riktigt livmodern (lite hårdare än resten av magen). Magen över den kan du ignorera = innehåller ingen bebis, vilket du redan vet ;)

Låter helt normalt. Exakt så var det för mig med runt din vecka :)

• Milla81

Tack snälla du för svaret. â?º

Som sagt, förnuftet och hjärnan drar inte alltid jämnt. Men skönt att höra om andra som haft på lika sätt. Minns inget liknande i tidigare graviditeter men då har jag nog heller inte varit så svullen tidigt.

• Gravid till sommaren

Så hade jag också. Och jag fick ett till anfall av krympande mage nu i vecka 17. Nu är jag inte säker på att det är tarmarna plötsligt tar mindre plats denna gång utan snarare hur barnet lägger sig i livmodern. Har surfar runt lite och det verkar väldigt vanligt. Lycka till med magen!

• Uskus

Jag har blivit helt platt om magen om morgnarna! Hade en rejel kula som jag fick dölja med stora tröjor men nu ser jag inte ens gravid ut längre. Har också en ettåring och trodde det var därför magen växte så mycket i början men nu verkar tarmar och allt gått ihop så jag ser ogravid ut. Var på BM koll och hon sa att jag troligen var längre gången än de 9 veckor som jag tror att jag är så det kändes ju bra iaf. Men hade jag inte varit illamående hade jag allvarligt funderat på om jag var gravid eller ej!

• Milla81

Hoppas bebismagen tittar fram snart. Nu känner jag mig bara äckligt ogravid med en stark känsla om att nåt är fel. Men det hör väl till det också :)

Svar på tråden Min mage känns mycket mindre plötsligt ( v13)