• lilly2010

varför ska barnet somna själv??

som rubriken lyder- varför ska ett barn få somna själv? varför är det bra att de lär sig det???

vi håller på och lär vår dotter att somna utan att vi sitter med henne i famn. Jag funderar varför....tror att hon ska sova bättre på natten, eller att det ska vara lättare när hon får syskon snart...

varför ska man egentligen lära barn att somna själv??    

• Svar på tråden varför ska barnet somna själv??
  • Makrame

Vi lägger vår 1-åring i sin säng, som står precis intill vår (öppen åt vårt håll), och så ligger vi bredvid och myser tills han somnat. Tycker det är bra att slippa flytta honom när han väl somnat. Men inte ska han somna ensam, han är ju så liten! :)

• viseversa

Tja för att det är skönt att dom själva kan finna ro och trygghet och somna utan att man måste ligga bredvid. Sen har vi tre barn så det skulle bli svårt att ensam ligga bredvid alla tre på kvällarna. 

• Vickan I

De säger ju också att om barnet lär sig somna in själv så får det sedan också lättare att somna om själv igen när/om de vaknar under natten.

• Orkide

Jag tycker att det vore skönt om min son kunde somna själv tills han börjar förskolan. Eftersom vilan där blir lättare för personal plus att då vet jag att han är trygg i sig själv och kan då somna själv.

• Loriyana
    viseversa skrev 2012-08-19 20:15:10 följande:
    Tja för att det är skönt att dom själva kan finna ro och trygghet och somna utan att man måste ligga bredvid. Sen har vi tre barn så det skulle bli svårt att ensam ligga bredvid alla tre på kvällarna. 
  • Majsan70

Äh...barnen måste inte somna ensamma i sin säng. Vilka dumheter! Passa på att ha den stunden tillsammans. Tids nog ser du inte röken av ungarna ändå.

• Flickan och kråkan

Ingen aning om jag ska vara ärlig .

Vi har en 4,5-åring och en snart 3,5-åring som egentligen aldrig har somnat själva. Stora skulle lätt kunna somna själv idag (utan träning), men han tycker att det är mysigt med sällskap så varför inte mysa en stund och prata om sådant som poppar upp (brukar vara intressanta tankar som dyker upp just vid nattning).

• Loriyana

Det finns väl inga måsten! Varje familj gör det som passar dem bäst. Varför bry sig?

• nea med 2

Vi har ganska nyss gått en utbildning inför adoption.
    Vi har alltid legat kvar hos våra barn (biologiska) tills de somnat- och gör det fortfarande när de är 5,5 år.
    När vi hörde att den närheten är vad man rekommenderar för adoptivbarn- med tanke på anknytning och trygghet- blev det solklart att våra barn vi redan har ska ha det bästa. Dvs den tiden:)

Fungerar det att somna själv, så visst. inget fel i det. Dock finns inget bättre för barnet är föräldrarnas närhet! 

• Natulcien
    viseversa skrev 2012-08-19 20:15:10 följande:
    Fast tryggheten kommer ju så småningom just genom att man ligger där bredvid...
Svar på tråden varför ska barnet somna själv??