• Jackie79

Gravid och fruktansvärt illamående!! Tips mot detta?

usch, usch! Väntar mitt andra barn nu och mår fruktansvärt illa. Har testat med Postafen, att äta ofta och mindre portioner.....men ingenting verka hjälpa. Är det någon här som har några tips mot illamående så skriv de gärna. Det är verkligen jätte jobbigt...

• Svar på tråden Gravid och fruktansvärt illamående!! Tips mot detta?
  • Tess71

Prova åksjukepiller från apoteket och åksjuke-band man sätter runt handlederna också från apoteket.
    Ingefäretabletter ska också hjälpa. (har inte provat själv)
    Försök att få någon annan att laga mat eller gå ut och ät så ofta ni kan, det gjorde vi (åt ute) och det var det bästa. Eller köp hem färdigmat.

Jag vet inget annat.

men, Grattis till graviditeten! och Lycka till!!!

• mette

Många som ber om råd ang illamående tyvärr! Har själv haft det helt j****gt pga det!
    Men ingen läkare verkar tycka det är så jätte viktigt. Kanske föratt det bara är vi hysteriska och inbillningsjuka kvinnor som drabbas!! Fick bara postafen vilket man ju somnar av!
    Det som gällde för mig var att ligga helt stilla! Inte röra mig alls! Inte se på tv ,inte läsa, inte surfa på nätet! Lite svårt när man som du har en liten att ta hand om!
    Vet att nån fått Legrigan comp, bet inte om det är bättre än Postafen, men hör med läkaren om du kan få det utskrivet...
    Sen hade jag seaband, de där akkupressur armbanden som du kan köpa på hälsokost. Funkade kanske liite i början. Ingerfära ska åxå vara bra...

• Jackie79

Hörde också talas om sk "åksjuke-band" och frågade barnmorskan på MVC om jag skulle kunna använda det och då svarar hon att dessa inte är för gravida. Blev faktiskt väldigt förvånad då jag läste någontans att det var precis det gravida använde. Infefäretabletter??? Var kan man köpa dessa någonstans?

• Barbamama

Jag har mått otroligt illa under min graviditet, började i vecka sex, sju nånting... spydde 20 ggr7dag... åkte in på gynakuten & vart inlagd med dropp p.g.a. närings- & vätskebrist. Mej tog de på allvar. Fick Esucos utskrivet, de hjälpte när jag fick behålla dem. Försökte sova så mycket som möjligt. Men det slutade ändå med ännu ett besök på gynakuten & några nätter med dropp på sjukhus... illamåendet lugnade dock ner sej i vecka 15 nån gång, nu e jag i vecka 20 6 spyr 1-3 ggr/dag, det e en klar förbättring. Tar inga Esucos längre. Hade provat med Postafen innan jag va in på sjukan, men de kom upp lika fort som jag svalde dem. Det kan hjälpa med dropp så du får i dej tillräckligt med vätska & näring, det kan göra att illamåendet blir bättre åtminstone några dagar. Lycka till!!!

• Spyro

stackare... :( har inget annat tips än att vila, och se till att du tar hand om dej. Ät ordentligt!!

• mette

Ingefärstabletter finns på hälsokost.

Fantasy, jag blir så irriterad på hur vi blir bemötta av sjukvården! Jag vet att det hade varit annat ljud i skällan om detta var nåt som drabbade männen! Min bekantas bekant, fick PSYK medicin utskrivet mot sitt extrema illamående! Det var lungnande! Hon tog det ett tag innan hon fattade vad det var hon stoppde i sig-som gravid!!!

• Barbamama

mette:

Jo, jag håller med, de satsar mer på karlarnas problem inom sjukvården, helsjukt!!! men jag hade tur, träffade läkare som tog mej på allvar & sjukskrev mej utan problem. Esucos kan man använda mot depression åsså, & illamående. Kikade upp det noga innan jag började äta dem. det enda va att man itne skulle äta dem de tre sista månaderna av graviditeten.
    Men som sagt, ibland har man tur & träffar läkare som tar en på allvar!! Tror det e lättare att träffa såna när man legat på sjukhus, då har de ju tatt en massa prover & så. Går man bara till MVC & säger att man mår illa så kan de ju låta bli att ta en på allvar, de tar ju inte alla prover & så, så de kan missa att man verkligen e dålig, tyvärr.

• Jackie79

Fantasy78:
    Håller fullständigt med dig om det där med MVC. Mig tog de inte på allvar. OK, jag skall inte heller överdriva....jag mår inte så illa som du mådde/mår men visst kräks jag i alla fall en gång om dagen. Det hade kanske varit enklare om jag endast hade mig själv at ta hand om men nu har jag ett litet barn hemma också. Nääää det är verkligen jobbigt.
    För att kunna bli inskriven på sjukhus så måste jag ha gått ner i vikt.....det är väl först då de reagerar. Annars är det bara att hålla ut........usch....skall väl försöka köpa det där bandet och ingefäretabletter så får jag se om det hjälper...

• sininen

Jag körde med seaband-armband och Ginger Ale. (Den innehåller ju ingefära men smakar inte så gott...)

• Igloobåten

ta med dig till sängen när du går o lägger dig vattenflaska o knäckebröd som du ska äta innan du går upp ur sängen. det kan dämpa en hel del. ät två tre. så du äter nåt liggande.
    dem säger ju att det hjälper vilket det gjorde för mig.. det minskade mitt illamående denna gång.

Svar på tråden Gravid och fruktansvärt illamående!! Tips mot detta?