• Anonym (varför?)

Har man blöja på sig tycker kroppen det är ok att kissa på sig hur?

Hej har ibland blöja på mig när jag går på stan eller reser och sånt då det är långt till toaletter eller risk för smutsiga almänna toaletter.

Men har upptäckt en sak som gör mig nyfiken hur det funkar.
    Det är så att när jag inte har blöja på mig så känner jag när jag är kissnödig.
    Men har jag blöja på mig så kommer det bara presis som om kroppen vet att man har blöja på sig och då inte behöver hålla sig.
    Nån som kan förklara detta för mig?

Ett av mina barn som kissar i sängen har sagt samma sak flera gånger.
     Barnet säger att har hen blöjan på sig på morgonen för att natten gått bra och vill äta innan duschen så har det hänt att hen kissat på sig ofriviligt och inte känt att hen varit kissnödig utan det har bara kommit så som om blöjan säger till kroppen att det är ok att kissa.

Satt och funderar på den här då jag har en dotter som ska snart pott tränsa om det ligger samma psykologi bakom små barn att har det blöja så regera kroppen att det är ok att kissa på sig.
    Har man inte så är det inte ok.    

• Svar på tråden Har man blöja på sig tycker kroppen det är ok att kissa på sig hur?
  • Anonym (hm)

nä det tror jag inte.. min son är snart 3½år gammal och tar vi bort blöjan så kissar han.. har han blöja så kissar han......
    samma sak med kalsonger..
    dvs han kissar oavsett vad han har eller inte har på sig.

man måste lära sig att känna igen signalerna och kunna knipa med musklerna därnere.

däremot så låter det som att ni slappnar av omedvetet och att det då är OK att kissa eftersom ni vet att ni har "skydd" på er..... 

• Samama

Oh ja! Händer varje gång jag kränger på mig blöjan!

...eller?

Jag känner inget behov av att gå med blöja då jag är vuxen och fullt frisk ð???

• Kattdamen

Du har blöja på dig?

En kopp te, tack.
  • mliten

Hur får man på sig blöja under kläderna?

• Anonym
    mliten skrev 2012-08-20 09:01:32 följande:
    Hur får man på sig blöja under kläderna?
    Man tar på den först.
  • Höghus

"risk för smutsiga allmänna toaletter" ehh är det fräschare att gå runt i gammal kissblöja menar du? (för du byter ju rimligtvis inte om du inte vill använda allmänna toaletter)

• Gammelsmurfen

Hade du inte ens känt dig kissnödig för att du har blöjan på dig så skulle jag tippa på att det sitter i huvudet -du har blöjan som säkerhet och då behöver du inte oroa dig för olyckor längre.
    Men du kissar alltså automatiskt när du har blöjan på dig? Äh då vet jag inte. Du slappnar väl av omedvetet som någon nämnde.

Personligen skulle jag föredra i princip vilken äcklig allmän toalett som helst framför att gå i blöja.

• Anonym (diapermannen)

Föredrar blöja än stinkande och äckliga toaletter.

• Anonym (....)
    Anonym (diapermannen) skrev 2016-01-05 17:28:25 följande:

Föredrar blöja än stinkande och äckliga toaletter.

Du måste verkligen ha letat blöjtrådar för att bumpa den här uråldriga...
  • Anonym (diapermannen)
    Anonym (....) skrev 2016-01-05 17:49:16 följande:
    Du måste verkligen ha letat blöjtrådar för att bumpa den här uråldriga...
    varför leta efter gamla trådar, sökte på det och det kom fram.
  • Anonym (Mm)

Jag läste nyligen i Aftonbladet att fler och fler människor använder numera blöja när de ska resa långt men vill undvika offentliga toaletter. Det har även blivit populärt bland elever i skolorna då rasten inte alltid räcker till. Även bland arbetande människor då de hellre vill hinna med kaffe och ett bloss under pausen istället för att spendera den på toan.

Och att det har kommit ut flera blöjor nu med snygga motiv och färger just för att det finns ett så pass stort intresse.

Det enda negativa med detta är att det bidrar ju tyvärr till sopberget, annars är det en ny trend som tros bli väldigt stor.

• Anonym (diapermannen)

På mig så kissar jag inte automatiskt utan måste tala om för kroppen att kissa och likadant när man gör nummer 2

• Anonym (Trygg med blöja)

Jag använder blöjor både dag och natt på grund av ett handikapp med liten och aktiv blåsa som jag inte kan kontrollera. För mig är det aldrig ok att kissa ner kläder och säng fast utan blöjor skulle min kropp driva mig till det. Därför är det mycket skönt och tryggt för mig att ha blöjor som jag alltid kan kissa i när jag dagtid inte kan hålla mig och nattetid kissar i sömnen utan att märka det. Jag vågar vara utan blöja när jag är hemma och vaken fast då måste jag ofta gå på toaletten och när jag går aldrig hemifrån utan blöja och då kan de bli så nerkissade så att jag måste byta på offentliga toaletter.

• Anonym (Silly)

Så dumt påstående, ingen börjar kissa på sig för att de har en blöja på sig.

• Anonym (Trygg med blöja)

Att kissa på sig är en en olycka om man inte har en blöja som räddar. Med det handikappet jag har skulle sådana olyckor hända varje dag om jag inte använde blöjor. 

Svar på tråden Har man blöja på sig tycker kroppen det är ok att kissa på sig hur?