• Tångräkan

Fönster frågor.

Ska måla fönster, har ingen erfarenhet eller så bra koll. Undrar lite hur mycket färg det kan tänkas gå åt till 10 såna här fönster? De på bilden räknas som två då alltså. Och sen undrar jag hur lång tid kan det ta att måla dom? De är lackad furu nu, så de ska slipas och sedan målas då.

Någon kunnig som har koll? Vet att tiden varierar beroende på hur snabbt man arbetar, men vad skulle det kunna ta rent tidsmässigt för en amatör? Kanske någon som målat ett gäng fönster och kan dela med er av hur lång tid det tog samt färgåtgång? Hur många gånger behöver man måla, gissar att det är snickerifärg man ska använda sig av?  

• Svar på tråden Fönster frågor.
  • Ramborg

Du ska använda särskild fönsterfärg. Allt som är trärent ska oljas innan du målar. Man målar två lager med torktid emellan. Passa på att se över fönsterkittet när du ändå håller på, det är lätt att reparera när man gör det i tid innan man måste kitta om helt.

Fråga i färgaffären hur mycket färg du behöver. Jag skulle tippa kanske tre liter?

42.
  • Tångräkan
    Ramborg skrev 2012-08-20 11:18:20 följande:
    Du ska använda särskild fönsterfärg. Allt som är trärent ska oljas innan du målar. Man målar två lager med torktid emellan. Passa på att se över fönsterkittet när du ändå håller på, det är lätt att reparera när man gör det i tid innan man måste kitta om helt.

Fråga i färgaffären hur mycket färg du behöver. Jag skulle tippa kanske tre liter?
    Finns det speciell färg för fönster? Jag ska bara måla dom vita invändigt alltså. Kanske inte var så tydlig med det i mitt inlägg.
  • Excentriskan

Är de öppningsbara?
    Behöver inte utsidan målas?
    Hur ser foderbrädorna ut?

Sen något som de jag köpte huset inte var så noga med.. Torktid. Jag har i dagsläget 3 fönster som är helt omöjliga att öppna pga att de stängde fönstren innan målan torkat ordentligt. Jag har försökt allt för att öppna dem. Även en fönsterfirma som var hit och satte upp två andra fönster fick pröva.. men det var omöjligt.

Tänk även på att färg torkar betydligt långsammare nu under rötmånaden än annars.

Brukar behövas en primerfärg först och sen den ordinarie färgen. j(och olja först)        

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Kodia

Vi har målat sådana fönster, och vi målade också bara invändigt, så vi tog inte fönsterfärg (som luktar pyton och tar en evighet att torka) utan ...hm.... lackfärg eller snickerifärg, kanske. Jag minns inte hur lång tid det tog, men det gick inte snabbt! Men vi blev nöjda med resultatet - mycket ljusare och finare!

• Tångräkan
    Kodia skrev 2012-08-21 17:14:46 följande:
    Vi har målat sådana fönster, och vi målade också bara invändigt, så vi tog inte fönsterfärg (som luktar pyton och tar en evighet att torka) utan ...hm.... lackfärg eller snickerifärg, kanske. Jag minns inte hur lång tid det tog, men det gick inte snabbt! Men vi blev nöjda med resultatet - mycket ljusare och finare!
    Ok, får jag fråga hur ni bad er åt? Är inte så kunnig på området. Hade ni dom helt öppna medans ni målade då? Hur lång tid tar snickerifärg att torka. Menar man kan ju inte ha fönsterna öppna hela nätterna. Kan man måla på morgonen och stänga dom på kvällen? Borde jag hinna måla alla innan höstrusket kommer? Om jag kan lägga två timmar om dagen på det?
  • Kodia
    Tångräkan skrev 2012-08-22 19:16:16 följande:
    Ok, får jag fråga hur ni bad er åt? Är inte så kunnig på området. Hade ni dom helt öppna medans ni målade då? Hur lång tid tar snickerifärg att torka. Menar man kan ju inte ha fönsterna öppna hela nätterna. Kan man måla på morgonen och stänga dom på kvällen? Borde jag hinna måla alla innan höstrusket kommer? Om jag kan lägga två timmar om dagen på det?

Vi hakade av fönstrena och satte plast på utsidan, så vi behövde inte bli klara samma dag, men om man målar tidigt på morgonen borde det nog gå att stänga på kvällen.(torktid brukar stå på burken) Det är nog lite svårt att komma åt alla vinklar om fönstrena hänger kvar, men det är ju smidigt, så du får väl kolla hur det blir när du öppnar dem - når du alla ytorna utan att det kladdar?

Tänk också på att du måste stryka flera gånger, och låta torka emellan. Det tar längre  tid än man tror, och småsaker som att täcka andra ytor, maskera och ev. skruva bort saker tar tid. (vi hade persienner i, och vädringsspärrar, och då blev det pilligt)
  • Ramborg

Vi målade med fönsterfärg på morgonen och stängde fönstrena på kvällen. Nästa dag öppnade vi dem igen och då hade de klibbat ihop litegrann men det gick att öppna.

42.
  • TheSteff
    Ramborg skrev 2012-08-22 22:25:45 följande:
    Vi målade med fönsterfärg på morgonen och stängde fönstrena på kvällen. Nästa dag öppnade vi dem igen och då hade de klibbat ihop litegrann men det gick att öppna.
    :) De moderna vattenlösliga färgerna torkar förvisso fort men det var kanske lite väl djärvt. Inte så lurigt att måla fönster men tokigt tidskrävande. Vi köpte nyligen nya fönster från www.vikingfonster.se och från dem kunde man bestämma färg på utsidan utan att det vidare mycket dyrare.
Svar på tråden Fönster frågor.