• vitatiger

Tips på matlådor att ta med till jobbet, gärna vegetariskt!

Jag tänkte att jag skulle bli duktig på att ta med mig lagad mat till jobbet... ! Men jag tycker att det är så svårt att hitta mat som är god dagen efter, och speciellt om man väljer att göra storkok och frysa ner, inte alltid så gott att micra upp vid ett senare tillfälle..

Några tips?
    Gärna vegetariskt då jag är vegetarian, men även kötträtter är ok, kanske kan jag bara ersätta med veg alternativ.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på matlådor att ta med till jobbet, gärna vegetariskt!
  • Fidelis ad urnam

Jag brukar göra en varm bulgursallad som är jättegod, blir god även som uppvärmd och är nyttig. 

4 portioner. 

2 dl fullkornsbulgur
    2 st röd lökar
    En förpackning frysta wokgrönsaker
    2 msk balsamvinäger
    200 gram färska/frysta champinjoner
    2 msk soja
    2 tsk salt
    Svartpeppar efter tycke
    2 dl kidneybönor
    2 tsk smör

Gör så här:
    Koka bulgur enligt förpackningen. Fräs undertiden alla grönsaker i smöret tills de är mjuka. Tillsätt vinäger, soja, bönor, bulgur, salt och svartpeppar.

Klart

• Miss P71

Jag tycker det e gott att göra en god pastasallad med kyckling. Då brukar jag ha i pasta helst fullkorn sedan salladshuvud som smakar lite.. kanske mix sallad, tomat.gurka, majs, paprika, purjolök el salladslök, räddisor.

• vitatiger

Tack! Det lät gott!

Fler tips någon? 

• Mli 014

Kurdisk linsgryta som jag fått av en kompis:

Jättegott, kan frysas ner, billig och snabb.

Inga direkta mått, jag höftar alltid.

1gul lök

Vitlök

Några potatisar i tärningar

Röda linser

Vatten

Buljong (grönsaks)

Tomatpuré

Salt/peppar evt andra goda kryddor.

Tärna löken (och potatisen) fräs i olja i en kastrull tills potatisen mjuknar lite i kanten. tillsätt vitlök i önskad mängd.

Häll på vatten låt koka upp.

I med buljong och linser, tillsätt tomatpuré och koka tills linserna är klara (10-15 min) jag brukar använda mycket linser så konsistensen blir som ärtsoppa eller så. Smaka av med salt/peppar.

Klart!

• Fia 28

Ärtsoppa har jag alltid i frysen för tillfällen då jag inte hunnit fixa annan mat att ta med, som idag. Smakar lika bra fast den varit frusen.

• tjej87

Köttfärssås och kycklinggrytor tycker jag brukar funka bra... Själva köttet kan du ju byta ut till quorn och soja"kyckling".
    I min köttfärsås har jag som bas: Köttfärs, gul lök, chilisås (Heinz), svamp, krossade tomater, vitlök och sen slänger jag i lite vad jag har hemma och känner för t.ex oliver, majs, cannellinibönor, lite färsk chili och så kryddar jag med örter samt pepparmix, chilipeppar och salt. Spagetti/annan pasta kokar jag kvällen innan jag ska äta matlådan så den fryser jag inte.

Kycklinggryta: Kycklingfiléer,  paprika, wokgrönsaker (frysta i påse eller konserverade), chili, kokosmjölk/mejeriprodukt, gul lök, grön eller röd currypasta. Ris eller nudlar fryser jag inte utan kokar nån dag innan jag ska ha matlådan.

• häjhäj

Paj är gott även efter upptining. Finns ju massor att välja på, broccoli&ädelost, spenat&fetaost är bara 2 goda exempel. Bara att göra stora pajer som delas upp i portionsbitar eller mindre pajer direkt. Chili sin carne är också gott. Soppa i olika utformande, tex potatis och purjolökssoppa. Ratatouill som ätes som den är eller med ris och/eller ett gött bröd.

• vitatiger

Tack alltid kul med lite nya idéer!

Fler tips någon?

• borgedahl
    vitatiger skrev 2012-09-14 07:32:49 följande:
    puff!

Jag och tre andra studenter kände precis samma som du, vi vill ha matlådor men saknade inspiration. Så vi gjorde något åt saken och nu finns lösningen, den heter:

www.minmatlada.se

Vi har skapat en receptsajt som är helt anpassad efter matlådor! Här finns recept i olika prisklasser och svårighetsgrader. Gå in och kika på sidan!

Kom gärna med tips på vad vi kan förbättra på sidan eller om du själv känner för att bidra med ett recept till sidan.

Ha det fint!  
Svar på tråden Tips på matlådor att ta med till jobbet, gärna vegetariskt!