Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Semlan10

Kläder (byxor) för smala barn?

Min dotter är 2,5 år och väldigt liten för sin ålder - ca 81 cm och 10 kg. Hon har proportionerligt  långa ben så de flesta byxor i storlek 80 börjar bli för korta. Tyvärr är nästan alla byxor och även leggings i storlek 86 alldeles för stora i midjan. Någon som har bra tips på var man kan hitta byxor för smala barn?

POP har ju bra byxor som kan justeras i midjan, men dels är de dyra och dels är de i övrigt ganska vida i modellen (utom deras leggings som är bra). Just nu letar jag främst efter bekväma mjuka vardagsbyxor att leka inomhus på förskolan i och som är sköna att ha under galonisar/overaller. Även leggings eftersom dottern älskar klänningar och tunikor.

Dottern är dessutom blöjfri och de flesta kläder i hennes storlek är ju anpassade till blöjbarn. Eftersom hon går på pottan själv funkar det bäst med byxor som man enkelt kan dra upp och ner (som är "förinställda" på rätt midjemått så att säga), istället för att behöva knyta till något för att de ska sitta uppe.

• Svar på tråden Kläder (byxor) för smala barn?
  • Khaleesi

VI har haft lättast att hitt brallor åt vår tunnis på H&M och Lindex.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • LedsenÄngel

Jag har en smal son och jag har/haft samma problem som du! Jag har alltid shoppat mest kläder till honom på KappAhl faktiskt. Dom har justerbarmidja i några brallor (iaf jeans). Deras mjukisbyxor märket KAXS funkar oxå bra. Vissa är med snören i midjan andra utan.

• Lovisa09

Samma bekymmer här men hittade nu till hösten jättesnygga jeans/tights med reglerbar midja på Lindex, modell skinny. Rekommenderas.

• Konvaljen

Vi har kört massor på strumpbyxor åt våra små smalisar, både sonen och dottern. De har suttit åt bra i midjan.

• LitenIsa

Jag brukar kolla så att resåren i tightsen inte är fastsydd och sen sprätta ett litet hål och dra åt resåren så mycket som behövs. Annars blir det mycket pop då det nästan är dem endrabtights jag hittat med inspänningsbar resår.

Me and i har även den funktionen på sina plyschbyxor. 

• Mercurialis

Just nu tycker jag att det är svårt att hitta långbyxor som inte är gigantiska. Nu är mitt barn äldre än ditt barn, TS, men problemet ungefär detsamma.

Min 5-åring är en högst "normal" 5-åring vad gäller längd och vikt. Han är inte smal och inte tjock utan ligger precis på mittenkurvan både vad gäller vikt och längd. I helgen var jag ute och skulle köpa långbyxor till honom. Mjukisbyxor är inga problem men byxor typ jeans är alldeles för stora i midjan. Jag hade kunnat få plats med ett halvt barn till. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Veritaslux

Jag såg på din presentation att du bor i Stockholm och vill tipsa om Zara. Där finns t.ex. mjuka trikåleggings som ser ut som jeans, olika färger och "tvättar" (89 spänn!). Ser ut som stretchjeans men är alltså i mjuk trikå. Sitter lite lösare på dottern som också är smal, men perfekt i midjan. Osäker på hur stort de går i storlek för de är små i storleken och hon har 1-1,5 år/82cm nu (80 är oftast för stort på henne annars) men värt att kolla! Jag har inga andra byxor därifrån men kan tänka mig att deras tjejbyxor är smala eftersom deras kläder generellt är små och "nätta". 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Maria 79

Dottern har fått använda strumpbyxor och tights. Tyvärr är de flesta tightsen för vida i midjan dock.
    Mjukisbyxor kan funka om det är smal modell på dom och man viker mudden ett varv i midjan..
    Annars har hon byxor som man kan ha skärp till.
    Samma med sonen, han är dock 8 år, han kan bara ha jeans och måste ha skärp. Alla andra byxor bara hänger eller så tappar de dom.

Svar på tråden Kläder (byxor) för smala barn?