• smulan8504

Fluortabletter till barn under 6 år?

Min son har börjat på dagis idag och då fick vi hem några lappar som vi ska fylla i, blanda annat om han ska få
    fluortablett efter maten eller inte.
    Har nu läst på fluortablettsburken och de rekommenderar inte att barn under 6 år får fluortabletter, av vilken anldening vet jag inte.
    Min som är nu 16 månader och vi borstar tänder med barntandkräm som det är fluor i, är det då nödvändigt att ta fluortablett? skulle det göra nåt?
    Är det någon som har erfarenhet om detta?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Fluortabletter till barn under 6 år?
  • kaffe

Jag är tandläkare. Nej man ska inte ge F-tabletter till så små barn. Ur kariessynpunkt har dom ingen effekt alls på förskolebarn.

• kaffe

Fortsättning...
    Anledning: För att överhuvudtaget ha effekt ska man suga på dom. Det gör man inte när man är under 6 och definitivt inte när man är 16 månader. Då tuggar man och sväljer = ingen effekt. Det som i stället kan hända är att barnet får för mycket Fluor, vilket visar sej som vita fläckar på dom permanenta tänderna.

• Kjellgren

Överdosera fluor är inte så enkelt, speciellt som de ska ta tabletten i samband med måltid som jag antar innehåller mjölk (mjölken binder fluoret). Jag antar att de delar ut fluortabletter som är på 0,25 mg, det motsvarar fluormängden i kopp te ungefär fick jag lära mig en gång i tiden.

Just att dela ut små doser fluor har man frångått på de flesta håll, effekten är för det mesta försumbar.

Fortsätt att borsta med fluortandkräm, en liten klick, som sonen inte behöver skölja bort, bara spotta ut. Vill ni kan ni när han blir äldre skölja med fluor, det ger en betydligt bättre effekt i princip helt utan biverkningar. 

Kjellgren, också tandläkare 

• An onym

Jag skulle inte ge flour till mina barn. Inte ens i tandkräm när de är små. De kommer ju ändå att tappa tänderna och flour är tydligen inte bra för resten av kroppen.

• Kunskap i ljuset