• smulan8504

Fluortabletter till barn under 6 år?

Min son har börjat på dagis idag och då fick vi hem några lappar som vi ska fylla i, blanda annat om han ska få
    fluortablett efter maten eller inte.
    Har nu läst på fluortablettsburken och de rekommenderar inte att barn under 6 år får fluortabletter, av vilken anldening vet jag inte.
    Min som är nu 16 månader och vi borstar tänder med barntandkräm som det är fluor i, är det då nödvändigt att ta fluortablett? skulle det göra nåt?
    Är det någon som har erfarenhet om detta?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Fluortabletter till barn under 6 år?
  • kaffe

Jag är tandläkare. Nej man ska inte ge F-tabletter till så små barn. Ur kariessynpunkt har dom ingen effekt alls på förskolebarn.

• kaffe

Fortsättning...
    Anledning: För att överhuvudtaget ha effekt ska man suga på dom. Det gör man inte när man är under 6 och definitivt inte när man är 16 månader. Då tuggar man och sväljer = ingen effekt. Det som i stället kan hända är att barnet får för mycket Fluor, vilket visar sej som vita fläckar på dom permanenta tänderna.

• Kjellgren

Överdosera fluor är inte så enkelt, speciellt som de ska ta tabletten i samband med måltid som jag antar innehåller mjölk (mjölken binder fluoret). Jag antar att de delar ut fluortabletter som är på 0,25 mg, det motsvarar fluormängden i kopp te ungefär fick jag lära mig en gång i tiden.

Just att dela ut små doser fluor har man frångått på de flesta håll, effekten är för det mesta försumbar.

Fortsätt att borsta med fluortandkräm, en liten klick, som sonen inte behöver skölja bort, bara spotta ut. Vill ni kan ni när han blir äldre skölja med fluor, det ger en betydligt bättre effekt i princip helt utan biverkningar. 

Kjellgren, också tandläkare 

• An onym

Jag skulle inte ge flour till mina barn. Inte ens i tandkräm när de är små. De kommer ju ändå att tappa tänderna och flour är tydligen inte bra för resten av kroppen.

• Kunskap i ljuset
    Kjellgren skrev 2012-08-20 19:12:10 följande:
    Överdosera fluor är inte så enkelt, speciellt som de ska ta tabletten i samband med måltid som jag antar innehåller mjölk (mjölken binder fluoret). Jag antar att de delar ut fluortabletter som är på 0,25 mg, det motsvarar fluormängden i kopp te ungefär fick jag lära mig en gång i tiden.

Just att dela ut små doser fluor har man frångått på de flesta håll, effekten är för det mesta försumbar.

Fortsätt att borsta med fluortandkräm, en liten klick, som sonen inte behöver skölja bort, bara spotta ut. Vill ni kan ni när han blir äldre skölja med fluor, det ger en betydligt bättre effekt i princip helt utan biverkningar. 

Kjellgren, också tandläkare 
    Med nuvarande ny forskning från Harward ska vi inte andvända fluor överhuvudtaget,
      det både bevisat sänker IQ samt har andra skadeverkningar på både tänder o kropp
    det är dags o gå ifrån denna inlärda ålderdomliga "Crude medicinering" även om den som starkt gift dödar karies,

vi har  borstat med Fluor fri tandkräm från Kingfisher eller Urtekrams
     (dom har även en barntandkräm)
     under långtid  tid och  har aldrig haft vitare tänder inga hål eller antydningar till det ,

grundregel se till att se över orsaken istället för skadan,
     ett balanserat PH värde i kroppen kan göra stor skillnad samt normal god munhygien
     och naturligtvis undvika sockret etc,

länk till Harward studien finns i artikeln,  det talar för sig själv !

www.svd.se/nyheter/inrikes/fluor-i-dricksvattnet-kan-ge-cancer_498843.svd

www.reuters.com/article/2012/07/24/idUS127920+24-Jul-2012+PRN20120724
  • Kjellgren
    Kunskap i ljuset skrev 2012-12-25 17:25:00 följande:
    Med nuvarande ny forskning från Harward ska vi inte andvända fluor överhuvudtaget,
      det både bevisat sänker IQ samt har andra skadeverkningar på både tänder o kropp
    det är dags o gå ifrån denna inlärda ålderdomliga "Crude medicinering" även om den som starkt gift dödar karies,

vi har  borstat med Fluor fri tandkräm från Kingfisher eller Urtekrams
     (dom har även en barntandkräm)
     under långtid  tid och  har aldrig haft vitare tänder inga hål eller antydningar till det ,

grundregel se till att se över orsaken istället för skadan,
     ett balanserat PH värde i kroppen kan göra stor skillnad samt normal god munhygien
     och naturligtvis undvika sockret etc,

länk till Harward studien finns i artikeln,  det talar för sig själv !

www.svd.se/nyheter/inrikes/fluor-i-dricksvatt...

www.reuters.com/article/2012/07/24/idUS127920...
    Jag orkar inte leta fram orginalartikeln och läsa den. 

De enda som riskerar att överdosera fluor, vad vi vet idag, är personer med egen brunn där fluorhalten kan kontrolleras så den itne är för hög. Om Sverige har fler osteosarkomfall än övriga Europa (med lägre fluorhalt i vattnet) vet jag inte, om antalet fall är liknande så har inte fluorinnehållet någon viktig betydelse för uppkomsten av osteosarkom.

Att tillsätta fluor i dricksvatten eller livsmedel förekommer inte idag, som vi skrev ovan ger det inte någon större kariesförebyggande effekt. Lokal behandling med tandkräm eller fluorskölj (som man spottar ut) är viktig för att förebygga karies om man lever som folk gör mest, småäter ibland och dricker läsk ibland tex. 

För övrigt kan man inte döda karies. I hög dos kan man nog tänka sig att "kariesbakterier" dör av fluor men det är inte den effekten som eftersträvas. Lite förenklat får man starkare och mer motståndskraftiga tänder av fluor. 
  • Kunskap i ljuset

Hej 

jag har lagt till länkar för dig till samtliga studier , alla dessa studier visar samma sak
    och dom talar för sig själv tyvärr,

dom nya studierna visar att även i låga halter (under våra gällande max 1,5mg/L) är vi påverkade av fluoret i naturlig form,  speciellt barn,  men att vuxna skulle vara undantagna är tvivelaktigt,
    dessutom så är det kemiskt tillverkade fluoret som finns i tand produkter av en lite annan sammansättning ,

sedan, huden är vårt största organ och i och med det finns troliga risker för att huden absorberar fluor ifrån vatten vid tex bad o dush och i och med detta bör man ha det i åtanke på hur mkt man egentligen får i sig totalt,
     min  tanke är att den naturliga tillförseln av fluor från vatten i naturlig form torde vara  tillräcklig vid normal munhygien, att skölja munnen med vatten oftare som komplement til fluorfri tandkräm kanske är ett alternativ rent logiskt,

Länkar med alla dom nya universitetstudier som gjorts på Fluor skador

notera förutom hjärnskade risken så har man även noterat  risk för foster skador (!)

Foster skador länkat til fluor
    www.fluoridealert.org/studies/brain05/

länkar till samtliga studier
    www.fluoridealert.org/studies/brain01/

Men som du säger det sätt vi lever på är naturligtvis en stor faktor,
    jag förstår precis vad du menar  men att egentligen ta till ytterligheter som att milt förgifta oss (Fluor)  som vi nu kan se klarlagda som mer skade benäget än vi tidigare vetat i dessa studier  för att kunna konsumera osundare produkter, det  måste väl ändå ifrågasättas någonstans ? 

dom flesta studier på fluor är väl lite ålderstigna numer har sett en nylig från karolinska men avser oftast endast verkan på själva tänderna , och även om fluoret kan ha en viss skyddande effekt ( ca 20-30%ökning vid tillsatt fluor)  av att bevarar emaljen  så består ju kroppen trots allt av mer än bara ett stort leende :)

• milli79

Flour är ett gift som jag absolut inte skulle ge mina barn inte ens i små doser. Vi använder weledas barn/bebis tandkräm. Våra barn spottar dessutom knappt eftersom de är så små så skulle vi använda flour tandkräm skulle de svälja den och som sagt även små mängder är giftigt speciellt för små barn.

Svar på tråden Fluortabletter till barn under 6 år?