• excuse

rödflammiga hormonprickar...?!

min lilla tjej har haft röda små prickar på kinderna några veckor, bvc-sköterskan säger att det är hormonprickar som går bort av sig själv.. nu dom senaste dagarna har det blivit mkt värre och kinderna är alldeles rödflammiga.. misstänker att det kliar också då hon försöker gnugga sig på kinderna hela tiden.. hon är ganska torr också..

är det ändå bara vanliga hormonprickar eller kan det vara nånting annat?
    finns det nånting man kan smörja med för att lindra det?

• Svar på tråden rödflammiga hormonprickar...?!
  • evelina26

Min 3-veckors bebis har precis likadant, som finnar nästan, väldigt rödflammiga, min bm sa samma sak(att det var hormonprickar).
    Puffar för tråden!

• Melwin och Freyas Mama

Min lille har sådana han med.. Har haft det hela tiden sen han föddes. Ibland ser han inte klok ut. (FAST HAN ÄR JU SJÄLVKLART VÄRLDENS SÖTASTE).. Så mycket prickar!!

Men bvcsköterskan säger att det är hormoner. Börjar undra om det verkligen är det...

• virveln

Hej! min tjej hade likadant under ett par veckor. Det såg ut som hon var i puberteten och torr var hon oxå. jag provade allt från idomin till aloe vera, men det som hjälpte var faktiskt bröstmjölk. Jag smörjde in hennes ansikte vid varje amning och en vecka senare var alla prickar borta (och hon hade massor.. nästan som ärr i huden!). Detta funkade för mig och var hormonprickar vad jag förstår. De brukar oxå bli sämre av att de blir för varma.

Lycka till! kramis

• Lottietott

Man kan också ta Repaire-salva somfinns på Apoteket.
    Ta även olja vid behov.

• Natt

Känner igen dethär med hormonprickar! Det verkar vara förklaringen på alla utslag från BVC sköterskornas sida...Våran hade hormonprickar på BB (3-4dagen) som gick bort utan ärr osv, sen vid tre månader så fick hon utslag av en helt annan karaktär som tydigen oxå skulle vara hormoner. Konstigt att dom gick bort då jag inte åt mjölk och gick bort helt då bytte till nutramigen (stödersättning). Hennes hud har fortfarande inte blivit helt slöt, hujja...

Pratade sen med en anna BVC sköterska somär astma och allergi utbildad som sa att barn nästan ALDRIG fick hormonprickar igen efter de första dom fått, och speciellt inte då dom är närmare en månad. Hon var smått irriterad på de andra och deras okunskap, för det var vanlig att det kliade för dom stackars små och det vill man ju göra något åt!

• Goding72

Vår Emma fick hela ansiktet o ner på bröstet med hormonplitor.På morgonen var de alltid ilsket röda men lugnade ner sig under dagen.
    På kvällen tvättade vi ansíktet o smörjade in med Apotekets feta hudsalva.De satt kvar ungefär till sjätte veckan.
    Nu är hon 8 veckor o är så len o mjuk men vi fortsätter att tvätta o smörja ändå för det är ju så torrt i inomhusluften.

• stephanie

Hej! min son hade hormonplitor och dom såg ut som finnas..ganska räliga och dom såg ut att göra ont, men enlige bvc så gör dom inte det och skulle gå bort när dom var runt 3mån men min sån har lite märke kvar efter dom fortfarande.Så rör ej dom.

• Ylva79

Tycker det ni pratar om låter som atopiskt eksem/barneksem! Min 3-månaders son har nämligen liknande symptom, torr hud, röda prickar/fläckar på kinderna som kliar och inte alls liknar de "hormonplitor" han hade de första veckorna. Gick till dokorn med honom och fick konstaterat att det var eksem, vilket är väldigt vanligt på små barn. Då eksemet ibland beror på komjölkallergi tycker jag att man ska låta en barnläkare kolla upp det, man brukar då utreda om det finns någon bakomliggande allergi. Och det är onödigt att låta dem ha obehag i onödan, det finns ju effektiv behandling!

Svar på tråden rödflammiga hormonprickar...?!