lykantrophona skrev 2012-08-20 17:39:39 följande:
Alltså, man kan ju lära ut sådana saker. Men det går ju inte att garantera något, folk med asperger är ju olika... De kanske aldrig kommer känna sig bekväma och naturligt med det ändå, trots att man lär ut sociala regler.
Jag har hört från många med asperger att man ibland önskar efter en "manual" för sociala sammanhang. Typ "bruksanvisning hur man pratar med andra människor". Men neurotypa människor tenderar ju att ta sådana sociala normer som självklara, och har därmed svårt att skriva ner dem eller förklara dem på ett bra sätt. Men habilitering är en sak man gör för folk med asperger eller autism, för att få dem att leva ett så bra liv som möjligt.
Jag har själv inte asperger, men känner många med det. Har väl vissa drag av det, i det normala spannet.
Och ja, många med asperger klarar normala jobb och har vänner och familj.
Kommer att tänka på Big Bang Theory, där Sheldon alltid erbjuder ledsna människor varma drycker för att trösta dem, för att det har hans mamma sagt att man ska göra. Oavsett om den ledsna personen vill ha varm choklad eller inte. ;) Men det är ju hans enda sätt att trösta folk. Jag känner att det är nog så det kan bli med att "lära ut sociala regler" till folk som inte har ett instinktivt förhållningsätt till dem.
Men jag tänker typ intensiv retorikutbildning? Att hela tiden blanda de med olika typer av människor, läsa av andra kroppsspråk m.m
Lära sig själva ping pong kommunikationen och så. Funderar på att låta dottern börja med teater när hon är 3 så hon får "träna" de sociala samspelet på ett roligt sätt. Men hittar inte någon grupp via kulturskolan i stockholm. Någon som vet något ställe som erbjuder teater från den åldern?