• Nangijala

Tillfällig Fp

Hej!

Hittade det här svaret i en annan tråd där det frågades om VAB av barn med klumpfot, dvs att man behöver åka till sjukhuset 1 gång i veckan i 6 veckors tid för att gipsa om. Hon fick då svaret nedan!

"tillfällig föräldrapenning kan betalas ut för barn som är yngre än 240 dagar för läkarbesök som är en del i behandlingen av barnet.

Hälsningar
    Rose, handläggare"

Men när jag ringde f-kassan för någon vecka sedan och frågade samma sak. Jag sa att vi åker till sjukhuset en gång i veckan för omgipsning och om det då gick att få tillfällig föräldrapenning. Men då fick jag till svar att det inte gick då barnet inte var inlagt. MEn å andra sidan tycker jag att man borde få det då omgipsningar inte är en del av den dagliga omvårdnaden av ett barn!  Har jag rätt till tillfällig föräldrapenning när vi åker till sjukhuset? Vi träffar alltid en läkare vid dessa besök!

Mvh

• Svar på tråden Tillfällig Fp
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom era besök är en del av behandlingen för ert barns klumpfot så ska ni kunna byta ut föräldrapenning till tillfällig föräldrapenning vid dessa tillfällen.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Nangijala

Då har jag blivit felinformerad och använt mina dagar när jag inte behövt. Går det att göra nått åt i efterhand?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du felaktigt har fått föräldrapenning utbetalt behöver du kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524. Då kan vi lämna ditt ärende vidare till en handläggare för föräldrapenning, som får titta på hur man kan rätta till det för dig.

Idag har vi ganska långa telefonköer, men du kan välja att bli uppringd av oss under dagen. Vi har även öppet till klockan 21.00.

Hälsningar
    Harry, handläggare 

Svar på tråden Tillfällig Fp