• Anonym (Rädd)

    Förlossningsrädsla

    Hej!
    Jag undrar om du kan hjälpa mig. Jag har vuxit upp med två missbrukande föräldrar och har hela uppväxten varit spänd, rädd, nervös och orolig dels för mina föräldrar, men också för mitt eget liv.  Jag blev utsatt för hot, blev kränkt, blev inte trodd när jag talade sanning, blev inte sedd, de lyssnade inte till vad jag ville, talade över mitt huvud o.s.v. Detta har satt djupa sår i mig och jag har idag som vuxen daglig ångest (som jag bearbetar). Jag undrar, kan man vara för "psykiskt svag" för att klara av en vaginal förlossning? Jag tycker att barnmorskor verkar vara så oerhört bestämda och tycker att hela situationen - att vara naken o.s.v. innebär ett övergrepp. Jag kan inte se det på ett annat sätt tyvärr och ser bara kejsarsnitt som enda alternativet. Det sitter djupt rotat i mig att kunna ha kontroll över mig själv + omgivningen och jag känner jag inte kan ha det vid en vaginal förlossning. Tror du att jag kan få igenom ett kejsarsnitt? Är det omöjligt? Jag tror inte att jag klarar att föda vaginalt psykiskt/känslomässigt.

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • lena2012

    Hej !
    Jag har träffat flera  blivande mammor som varit med om liknande.
    Brukar i  samtalen med dem säga att den kontroll  de har  varit tvungna att ha som barn i  en missbrukande familj har varit livsnödvändig . Ofta har man just som du  beskriver tagit ett enormt ansvar .
    Nu är du  gravid  och  känslan av att  inte ha kontroll  är för dig  svår.
    Du  kan föda vaginalt men med förberedelse  , trygghet  , och lyhördhet från personal.
    Kanske skulle du komma  fram till att en sådan upplevelse skulle stärka dig i livet  och framtiden .
    Det förutsätter doc´k en  dialog  , en vilja att  ta emot  den hjälp  som finns  och att du  känner dig trygg och delaktig.
    Tidigt  i  graviditeten  sök  hjälp  och samtal  så  att du , barnmorska  och läkare gemensamt  kan ta detta beslut.
    Hoppas det blir bra för dig.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Förlossningsrädsla