• sfinxen77

Fast Anställning + Enskild Firma med passiv inkomst

Har sedan flera år en fast anställning och har en månadslön på 32 000:-
    Dessutom har jag en nystartad (6mån) enskild firma som genererar ett överskott på mellan 3000: - till 8000:- brutto per månad ungefär.

Hur beräknar man föräldrapenning?

Den enskilda firman går lixom på "autopilot" så summorna ovan snurrar in oavsett om jag jobbar eller inte. Kan inte säga till den att sluta ge mig pengar för en period.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 18:54
    edit:
    Googlade vidare lite o hittade något om att det är nettointäkten som är intressant.
    -Låt oss säga att den är 4000kr/mån

Blir det så här då?:

(12*32000*0,97*0,8)/365= 816
    +
    (12*4000*0,97*)/365= 102:-

Sedan har jag typ ngn föräldralön som skickar upp det på ngt vänster oxå. 90% är en siffra jag hört. Gissar att det är så att min arbetgivare skickar till mig extra stålar enligt:
    ((12*32000*0,97*0,9)/365)-((12*32000*0,97*0,8)/365)= 102:-
    Är det rätt uppfatttat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 18:58
    -----

Fast samtidigt känns det som att jag inte kommer få några xtra kulor för firmans intäkter då dessa inte upphör under föräldraledigheten? Å andra sidan så kommer ju inte företagets intäkter kunna växa eftersom jag inte kommer kunna jobba med den under föräldraledigheten! Lurigt det här ;)

• Svar på tråden Fast Anställning + Enskild Firma med passiv inkomst
  • Försäkringskassan

Hej! Eftersom vi utreder alla nya ersättningsärenden så kan jag inte svara konkret på dina frågor och hänvisa till den information som finns på vår hemsida. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld Den formel du använder för att räkna ut din eventuella ersättning per dag är korrekt, men vad gäller föräldralönen så är det något arbetsgivaren står för. Hälsningar Mia, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Du har gjort uträkning för föräldrapenning enligt vad jag ser månadslön x 12 / 365 x 0,80 x0,97 = dagersättning före skatt.
    Du har missat x 0,80 på din egen firma.

Jag kan inte svara på  hur din arbetsgivare räknar ut ersättningen till dig när de täcker upp till 90%. Du får kontrollera det med dem.

Hälsningar
    Hugo, handlägagre 

Svar på tråden Fast Anställning + Enskild Firma med passiv inkomst