Utflykter och sevärdheter i Alanya ?!
Jag & min sambo ska åka till Alanya på Lördag och vi skulle gärna vilja göra lite utflykter. Är det någon som har några bra tips på saker som inte kostar för mycket? Gärna med lite fin natur, mysiga bad osv.
Jag & min sambo ska åka till Alanya på Lördag och vi skulle gärna vilja göra lite utflykter. Är det någon som har några bra tips på saker som inte kostar för mycket? Gärna med lite fin natur, mysiga bad osv.
Manavgat floden
Båttur i havet
Manavgat floden gjorde vi 2010 när vi var där. Båttur på havet gjorde vi även då, men just den utflykten var ingen höjdare... Tänkte om någon visste någon specifik utflykt som ska vara bra ?
Är det någon som varit till Pamukkale ?
Hotellen brukar alltid ha sånt så man kan titta i deras pärmar på plats. Annars vet jag att man kan åka upp i bergen och titta på gamla skolor, bada i nån flod (i bergen) samt åka båt på manavgatfloden. Dock tyckte vi det var urtrist, vattnet var riktigt skitigt med skräp överallt. Maten var dock jätte god!
Vi brukar boka via resebyrån och deras information man får när man anländer till resmålet, men då vi var där 2010 och de verkar ha i stort sett samma utflykter nu som då känns det inte lika lockande.
Som du säger, Vivla, är det ingen höjdare om det är skräp överallt. Skulle vilja se lite natur och göra något annat än bara ligga vid stranden och poolen hela veckan. Finns det inga mindre stränder, snorkelutflykter eller något sådant i närheten?
Pamukkale kostar lite mer vad jag minns. Tänkte ni ville ha billigt.
Annars vet jag att det fanns cykeltur när vi var där, kanske är mysigt.
Ok, jag googlade bara och hittade Pamukkale! Nog är man villig att betala lite mer om det är värt det :) Ska man ta utflykter som bokas via resebolaget brukar det ju kosta en del ändå. Men jag tänkte max 500 kr kanske. Det beror ju lite på vad det är för något :)
Men hur hittar man bra utflykter och så? Jag har googlat men får inte fram så mycket. Det brukar ju finnas en del broshyrer och så på gatorna i Alanya, men vore skönt att veta lite på ett ungefär innan vi åker vad man ska kika efter :)
Hmmm jag var där senast i augusti -11, det fanns ju stora båtar med massa utflykter nere i hamnen. Mn dock kommer jag inte ihåg tyvärr vad de hette. Annars har jag för mig det fanns nån kristallgrotta? Lr saltgrotta? ;) ja nåt sånt som man kunde besöka. Även den där vattenparken fast där var vi aldrig.
Ja, de skyltar nog inte om sånt förrän man står där och stampar skulle jag tro. Ni kanske kan hyra moppe då och åka runt i stan och se? Längst kustvägen är det ju skitfint! Vi bodde i OBA centrum en bit utanför, på vänstra sidan. Hur mysigt som helst, vi var knappt innei staden den här gången. Längre ut på den vägen finns även nåt partyställe aquamarine lr nåt om jag inte minns fel (var där 2998) och det skulle tydligen va bra, utanför stan och öppet längre än 01.00. Om ni vill festa nåt då :)
I själva Alanya så är borgen på klippan helt klart värd ett besök och likaså Röda tornet som ligger nedanför. Nu sist när jag var där så åkte jag på en resa bland byar i Taurusbergen (åkte med Ving) och den var bra! Vi besökte små byar och såg diverse trevliga ting, smeder i action, söta gamla gubbar, besökte en familj, besökte en moské från 1200-talet osv. Pamukkale har jag varit till för ca 20 år sen och det var fantastiskt! Men det är lång resa och jag antar att det kostar en hel del också. Man kunde även åka forsränning nånstans kring Alanya, det kanske skulle vara kul för er?