• saltochsött

Blåsori munnen i mer än två månader, vad kan de vara?

Hej, 

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är för blåsor jag har i munnen.
    Blåsorna sätter sig på underläppen, öveläppen, tungsspetsen och tungkanterna, inne i kinderna.
    PÅ tungan ser de inte alls vita ut, utan mer gropiga. De som sätter sig i kind och läpparna har vit i sig. Som en krater med vit. Så man kan ju direkt tro att det är afte blåsor.

Men..

Första blåsan fick jag för lite mer än två månader sedan, det blåsade upp rejält  i munnen.
    Hade på sin höjd 15 blåsor, jag hade feber och kände mig sjuk.
    De försvann efter två veckor, men kom tillbaka några dagar efter och det var lika många igen.
    Jag fick till doktorn efter 4 veckor av detta helvette, hon sa att de va afte blåsor, sluta stressa försök varva ner.
    Jag fick utskrivet en bedövningssalva, som jag skulle ta så att jag kunde äta normalt igen då jag inte kunnat äta normalt på flera dagar. Bara att prata var ett helvette.

Men nu mer än två månader senare så har jag fortfarande blåsor.. De försvinner aldrig helt. Det kommer nya, nya, nya hela tiden, varje morgon har en ny blåsa börjat ta form. Jag är så svag nu, orkar inget, irriterad hela tiden.

Jag var hos doktorn igen i fredags, vi tog prov på herpes och fick utskrivit tabletter mot herpes så länge i väntan på provsvar. Men NEJ, de har inte försvunnit med hjälp av de tabletter.

Vad kan det vara??

Jag läste att man kunde vara glutenallergiker t.ex. när man har blåsor i munnen?
    Jag är oerhört trött, uppblåst i magen jämnt och ständigt. Kan det vara gluten? Eller tror ni det är afte?

Hjälp mig, jag kan inte leva så här :( 

• Svar på tråden Blåsori munnen i mer än två månader, vad kan de vara?
  • Eleonor01

Jag hade likadant i vintras dock ej så länge. Mina var virusbasrrade å vi fick aldrig redan på vilket virus. Mitt gick vidare från munnen å blev hjärnhinneinflammation. Det var ännu vidrigare än blåsorna. Kunde knappt blinka pga huvudvärken. Sök läkare igen. Har de tagit prover så det ej e höstblåsor?

• Thelma82

Men usch vad jobbigt det låter! Jag hade mycket blåsor i munnen när jag var gravid. Men inte i närheten till så många åt gången som du. 

Jag tippar på virus eller kanske en brist av något slag. Vitaminbrist kanske? Men det kan säkert vara en allergi också, eller något helt annat... Hoppas att du hittar orsaken och blir kvitt dem.         

• Mallan 82

Min dotter hade det förra hösten. Kallas höstblåsor. Halva dagis hade detta och det är väldigt smittsamt. Å man kan inte behandla med något speciellt men underlätta med en gel från ap. Kommer dock inte ihåg va den heter. Hoppas Indien hjälpte?

• saltochsött
    Eleonor01 skrev 2012-08-20 21:25:56 följande:
    Jag hade likadant i vintras dock ej så länge. Mina var virusbasrrade å vi fick aldrig redan på vilket virus. Mitt gick vidare från munnen å blev hjärnhinneinflammation. Det var ännu vidrigare än blåsorna. Kunde knappt blinka pga huvudvärken. Sök läkare igen. Har de tagit prover så det ej e höstblåsor?
    Oj,usch nu blev jag riktigt rädd när du skrev så. 
    Hur gick det från munnen till hjärninflammation, vilka symptom var det?

Min läkare ska ringa på torsdag angående herpes provet de tog. 

Jag lider även av ångest (rädsla att dö) lite hyprokondriter..
    Så detta är riktigt jobbigt för mig, jag kan ju tro att jag ska dö av det :( 
  • saltochsött

Usch, jag är så rädd att det är något allvarligt :(
    Jag är helt orkelös i kroppen, trött hela tiden.  ENORMT trött!

• saltochsött
    Mallan 82 skrev 2012-08-20 21:39:55 följande:
    Min dotter hade det förra hösten. Kallas höstblåsor. Halva dagis hade detta och det är väldigt smittsamt. Å man kan inte behandla med något speciellt men underlätta med en gel från ap. Kommer dock inte ihåg va den heter. Hoppas Indien hjälpte?
    tack för svar!
    Om jag googlar på höstblåsor ser det inte alls ut så..

Varför vet inte läkarna vad det är?
    Varför tar de inga blodprover, där måste de väl se om jag har virus i kroppen?? 
  • FruOMor

jag hade det massor förra sommaren, blev ordinerad strikt vila utav läkaren då han sa att det är kroppens sätt att berätta för dig att nu är det nog.. Utbränd är ett lättare namn för det. 
    Jag fick en salva och gele mot dem och de uppkom i juli och försvann i november helt och hållet och det var i november som jag lade ner mitt företag som jag kämpat så för under en längre period. Jag var totalt slutkörd och ville sätta mig ner på golvet och bara gråta..

Dem försvann som sagt efter 4 månader och dessa 4 månader var hemska hemska hemska.. Den största blåsan jag hade var som en stor djup krat av en kronas storlek och de andra 2847465586 hade stl av en 10 öring.. Jag vaknade på nätterna av dessa hemska blåsor och jag kunde inte äta ordentligt så ja drack dels näringsdrycker från apoteket samt så googlade jag fram smoothies med mycket kalorier får att inte tappa för mkt i vikt och då gick jag ner från 57 till 50.. 

Så för att sluta berätta om mitt liv så vill jag bara säga dig att de kommer att försvinna men bara när du stressar ner och går in mentalt på att inte stressa för utbrändhet är mkt psykiskt och kroppen orsakar mkt pga psykisk ansträngning..
    Nu har det gått 9 månader sen och som den hönsmamma jag är så har jag under de senaste 3 månader oroat mig nå kopiöst över min dotters inskolning på dagis, jag vill inte ha henne där och woila de är tillbaka...

Så stressa ner så kommer de försvinna! 

• Roland 600

Försök med c vitamin, det hjälpte mig

• saltochsött
    FruOMor skrev 2012-08-20 21:50:37 följande:
    jag hade det massor förra sommaren, blev ordinerad strikt vila utav läkaren då han sa att det är kroppens sätt att berätta för dig att nu är det nog.. Utbränd är ett lättare namn för det. 
    Jag fick en salva och gele mot dem och de uppkom i juli och försvann i november helt och hållet och det var i november som jag lade ner mitt företag som jag kämpat så för under en längre period. Jag var totalt slutkörd och ville sätta mig ner på golvet och bara gråta..

Dem försvann som sagt efter 4 månader och dessa 4 månader var hemska hemska hemska.. Den största blåsan jag hade var som en stor djup krat av en kronas storlek och de andra 2847465586 hade stl av en 10 öring.. Jag vaknade på nätterna av dessa hemska blåsor och jag kunde inte äta ordentligt så ja drack dels näringsdrycker från apoteket samt så googlade jag fram smoothies med mycket kalorier får att inte tappa för mkt i vikt och då gick jag ner från 57 till 50.. 

Så för att sluta berätta om mitt liv så vill jag bara säga dig att de kommer att försvinna men bara när du stressar ner och går in mentalt på att inte stressa för utbrändhet är mkt psykiskt och kroppen orsakar mkt pga psykisk ansträngning..
    Nu har det gått 9 månader sen och som den hönsmamma jag är så har jag under de senaste 3 månader oroat mig nå kopiöst över min dotters inskolning på dagis, jag vill inte ha henne där och woila de är tillbaka...

Så stressa ner så kommer de försvinna! 
    Tack för svar och att du ville dela med dig. 

Det verkar som om det finns så många olika blåsor, olika teorier, angående blåsor i munnen.
    Alla läkare säger olika, tror olika :(

Får jag fråga dig hur dina blåsor såg ut?, Vart satte dem sig? Kände du dig sjuk i kroppen? 
  • Eleonor01

En virusbaserad hjärnhinneinflammation kan man inte dö av :) det är den bakteriella som är farlig fast båda gör lika jävla ont.

Med facit i handen så hade jag varit dålig länge men hade ignorerat alla detaljer. Yrsel, feber i 2 veckor bland annat. Kräv av läkaren att de tar provet på blåsorna!!

Annars känns det som andra har sagt att de kommer om man e stressad för då är immunförsvaret nedsatt å det e oftast då man kan bli sjuk.

Hoppas att du snart blir av med skiten. Lycka till

• FruOMor

Mina blåsor satte sig främst på insida av läppar och kunder i gommen och några på tungan och dess var som krater, djupa och som lite vita och gjorde helt sjukt ont. Jag lider verkligen med dig!

• Björckan

När jag gick i tvåan på gymnasiet hade jag afte hela höstterminen. Jag har inte så många blåsor som du utan som mest hade jag 8. Precis som du beskriver så var de vita och som en krater. De avlöste varandra heeeela tiden! Men när skolan (och stressen) började lugna sig framåt vårterminen så försvann de tillslut. Försök att stressa av. Googla afte och testa de husmorsknep du hittar och se om något fungerar för dig.

Afte är skit och piss och suger hårt. Jag lider med dig!!!!!

• Jeulina

Måste fråga! Hur har det gått med blåsorna?? Jag lider också av blåsot i munnen.. Hade under halva min graviditet ca 50 små blåsor i hela munnen. Efter förlossningen så försvann dom nästan helt. Men 2 veckor efter förlossningen kom dom tillbaka, och idag 3 veckor efter förlossningen är det värre än någonsin! Har säkert 70 blåsor i hela munnen och jag kan knappt äta eller prata. :(

Svar på tråden Blåsori munnen i mer än två månader, vad kan de vara?