• Anonym (J)

Gastricbypass-operation - era tankar och erfarenheter? Funkar det?

Jag är 23 år och gick till en läkare i Maj med övervikt. Han erbjöd mig direkt en operation. På fredag (24/8) är första mötet (med andra som ska/har göra/gjort en sådan operation) och jag börjar tveka.

Gör jag det här för mig själv eller för alla andra?

Om jag ska vara ärlig har jag ingen vidare koll alls. Jag känner till nackdelarna och jag vet att jag kan väga lika mycket om 5 år igen. Jag känner till helvetet som kommer med det men jag kan omöjligt säga att jag KOMMER att klara det.

Tilläggas ska att jag väger 97 kg och är 158 cm lång.

• Svar på tråden Gastricbypass-operation - era tankar och erfarenheter? Funkar det?
  • doggy

Tyvärr är min erfarenhet på vänner som gjort op att biverkningar efter är vanliga !! Jag har 7 vänner/bekanta som gjort op o bara en av dom har mått bra efter o några år efter o än idag flera år efter !

• odepark

Jag är opererad sen 2 år tillbaka och mår finfint. nyss fått en liten dotter som jag inte skulle ha kunnat få om jag inte gjorde operationen. Vet faktiskt ingen som inte mår bättre efter än innan.

• Anonym (J)
    doggy skrev 2012-08-20 22:15:40 följande:
    Tyvärr är min erfarenhet på vänner som gjort op att biverkningar efter är vanliga !! Jag har 7 vänner/bekanta som gjort op o bara en av dom har mått bra efter o några år efter o än idag flera år efter !
    Vadå för biverkningar? Jag menar, de flesta som försöker argumentera emot kör med det faktum att man måste äta vitaminer varje dag i resten av sitt liv, men om vi ska vara ärliga... Vad är värst, att äta vitaminer varje dag så länge man lever eller att bära på (minst) 30 kgs övervikt i resten av sitt liv?

• doggy

Illamående trots att dom äter efter det dom ska , diarré , magont , infektionskänsliga , dåliga blodvärden ex dock inte allt detta hos samma person !

• Anonym (J)
    doggy skrev 2012-08-20 22:24:34 följande:
    Illamående trots att dom äter efter det dom ska , diarré , magont , infektionskänsliga , dåliga blodvärden ex dock inte allt detta hos samma person !
    Jag känner ändå att det är värt det. Det vs. 30 (+) kgs extravikt.
  • Anonym (dottern)

Min pappa gjorde en för några månader sedan. Han har inte gått ner något än och är fortfarande deppig. Han trodde nog att det skulle gå på en gång att förlora kilona. Han upplever inte att han blir mätt heller. Den enda fördel han kan känna än så länge är att han nu är rökfri. Det kan man ju bli utan en operation.

• Finis

Det stämmer att många får lite problem efteråt, det kan vara allt från nått litet, som förstoppning till nått stort, som tarmvred. MEN som överviktig får man garanterat också problem med kroppen förr eller senare.

• doggy

Det kan det absolut vara o det kan även vara så att du mår toppen men det finns dom som inte gör det !!
    Jag personligen skulle inte göra en sån op , en av mina vänner följer aldrig mera med ut i äter för hon kan inte äta o dricka som vanligt , hon har inte orken att leva sitt gammal liv o umgås med vårt gäng som förr tex

• kiriaki

Jag gick ner 37 kilo genom promenader och att ata ratt, tog mig inte ens 2 ar och har hallt vikten sedan dess.. Det ar inte omojligt att ga ner i vikt pa egen hand faktiskt... Kan tillagga att jag ar oerhort lat, varldens gottegris och trodde arligt talat att jag inte skulle klara av att ga ner ett gram. Men det gick och det gick skitbra! Vager idag 58 kg istallet for 95 kg som forut

• Anonym (J)
    doggy skrev 2012-08-20 22:36:23 följande:
    Det kan det absolut vara o det kan även vara så att du mår toppen men det finns dom som inte gör det !!
    Jag personligen skulle inte göra en sån op , en av mina vänner följer aldrig mera med ut i äter för hon kan inte äta o dricka som vanligt , hon har inte orken att leva sitt gammal liv o umgås med vårt gäng som förr tex
    Man får ju ett sorts "pass" för att kunna äta ute även som GBP-opererad. (Barnportion, nyckelhålsmärkt osv.)

Det där med alkohol är ju från person till person, men det är ingenting man kan dricka som förut. Att din kompis sedan väljer att INTE gå ut för att hon MÅSTE vara nykter får ju stå för henne...
  • kiriaki

Mitt tips ar att skaffa ett wii-fit med balansbrada for att komma igang, det hjalpte mig otroligt mycket att kunna spela tv-spel istallet for att ga pa gym eller nagot annat trakigt - samt att det finns en liten kaloriraknare som visar hur mycket du har gjort av med  och det finns en fin viktkurva dar du kan satta upp sma mal, se hur det gar fran vecka till vecka.. Och att se den dar kurvan ga nerat ar otroligt motiverande! 

Nar dte gallde mat sa korde jag sa att jag skippade kolhydrater, at inte fet mat heller sa inte LCHF, drack BARA vatten, inge godis/chips osv (men at en piggelin om jag blev sugen pa nagot sott), och viktigast av allt kanske: inga 2a portioner av mat och at allting pa en mindre tallrik (naturlig GPB) :)

• doggy

Inte för hon måste vara nykter men hon klarar inte av att dricka annat än vatten o inte att äta mera än ca 1 dl för då mår hon illa o inte stark mat inte mjölkprodukter ! Hon tycker inte det känns kul när det ska beställas mat ute !

• Anonym

min erfarenhet är från 6 vänner som gjort operationen plus att jag jobbat på kirurgen och tagit hand om patienterna efter. Och jag skulle aldrig i livet göra den. AV mina vänner som gjort den har alla rasat i vikt första åren för att efter 5  år vara kraftigt överviktiga igen. och de komplikationerna jag sett gör det inte värt det. Vi har folk som fått leva med på se på maagen för att magsäcken läckt och de inte fått stopp på det. Vi har ett par som avlidit.

• trollet123

Hej, jag gjorde en gbp för 3 ½ år sedan. Jag kände mig inte opererad ens efteråt! tog ca tre månader att komma in i portionsstorlek som passade mig och idag äter jag ca barnportion. Kan med lätthet gå ut och äta med vänner och dricka vad jag vill men i mindre mängd av de båda! Saknar absolut inget! Jag har aldrig varit speciellt stor i alkoholintag men har en vän som också gjort samma op och hon kan dricka ett par cider/groggar på en hel kväll, om det nu är en viktig social grej...
    Jag hade ca 40 kg övervikt och gick ner 23 innan op 21 efter op i ca 2 år har jag stått stilla på -43 kg och som sagt jag äter av allt och behöver aldrig tänka mig för mer än att jag alltid har med mig en liten påse med nötter och russin i väskan om jag skulle bli hungrig. Jag försöker att äta med 3-4 timmars mellanrum.
    Tackvare att jag promenerade så mycket efter op så har skinnet dragit ihop sig så mycket att det nu endast käns "mjuk" men inget veck någonstan och då ska jag säga att jag hade en rumpa stor som en världsdel!
    Lycka till och hoppas du kommer fram till vad som känns bäst för dig!

Kram    

Svar på tråden Gastricbypass-operation - era tankar och erfarenheter? Funkar det?