• Anonym (Arg)

Arg på exet o hans sambo!!!!

Är så arg på mitt ex o hans sambo nu att jag nästan vill skrika.... Jag o exet har två barn tillsammans, 7 och 10 år.. Både han o jag har nya sambos o barnen bor varannan vecka hos oss.. Från fredag till fredag... Det har funkat jättebra... Men min sambo jobbar hela den helgen jag har barnen o exets sambo jobbar lördagen då han har barnen... Både exet o jag har tyckt det va bra för då får vi egentid med barnen... Men nu ska vi då ha en bebis närsom och båda mina barn älskar min sambo o har tjatat på oss att dom vill träffa min sambo mer.. Blir jättebesvikna varenda helg för min sambo ska jobba o önskar att vi va en hel familj på helgen också... Min man har försökt att byta skift med det går inte... Men exets sambo är då egen företagare och bestämmer själv över sina tider... Hon har bytt helg innan för att då kunna va fri själv med barnens pappa, då till hennes egen vinnings skull för hon o pappan måste va barnfria den helgen hon är ledig.... Men nu när jag fråga henne om det gick o byta en gång till så va det blankt nej från hennes sida... Hon tänkte inte klydda för hennes kunder hade vant sig vid att hon jobba så... Detta är ju för att barnen önska mer tid med mig o sambon tillsammans... Inte för min skull... Men det va blankt nej... Har försökt prata med pappan/exet men han verkar lyda henne blint... Till saken hör också att jag ställer alltid upp för dom... Har varit sjukskriven pga foglossning hela sommaren o av 10 veckor skulle pappan ha dom tre veckor av sina fyra semester veckor... Dom skulle ha en vecka själv tillsammans utan barnen... Så jag skulle då ha dom sju veckor... O det är helt okej för mig... Vill ju ha mina barn så mycket det går... Men av sina tre veckor ringde barnen ett flertal gånger o bad att få komma hem till mig för dom sakna mig o ville sova här...Visst det får dom ju väldigt gärna... Så av pappans tre veckor hade jag dom ändå halva den tiden... Dom andra sju veckorna hände det aldrig att dom ringde pappan o fråga om dom fick komma till honom... Ringde aldrig pappan knappt... Fråga pappan om jag kunde få typ underhåll då jag skulle ha dom 7 av 10 veckor men inget hände... Kan jag kräva det av honom?!? Gå via försäkringskassan eller nått??? O kräva det så här nu i efterhand?!? Exet o hans sambo bokar resor o nöjen på sina veckor då dom ska ha barnen o ber mig då ta barnen så dom kan åka utonlands mm o jag tar dom ju givetvis alltid. Fast dom kan komma med det en vecka innan o säger att dom har nu bokat en sista minuten resa o åker just när dom ska ha barnen.. O ska jag o min sambo nått så matchar vi in det så vi tar det min barnfria vecka... Men så gör aldrig pappan... Kan jag vända mig någonstans för att få hjälp med detta då exet o hans sambo är så här?! Jag vill ju bara barnens bästa o vill ju uppfylla deras önskan att va mer med min sambo med... Men exet o hans sambo vägrar att sammarbeta o nu är jag så trött på att alltid ställa upp för dom när dom inte kan ge nått tillbaka.... Blev kanske väldigt rörigt men är så arg o besviken o less på dom... Jag ställer alltid upp... Ska det då va så jävla svårt att själv ställa upp...

• Svar på tråden Arg på exet o hans sambo!!!!
  • Anonym

Ledsen att det blev så rörigt o svårläst... Skrev på iphonen...

• gravid

Vända dig nån stans o få hjälp??

SÄG NEJ!!!!

Ingen annan kan hjälpa dig..

Har ni inte släkt och vänner som kan passa barnen så du och fin man får lite egentid?

• Dragonball

Jag förstår spontant inte varför ni blandar in styvföräldrarna så mycket. Varför ska de byta skift, jobba andra tider? Ni är ju två föräldrar till barnen och ska väl kunna fixa det själva? (kan ha missat en del, som du själv skrev, rörigt att läsa)

Men börja säg nej när de vill byta dagar för att ha egentid mm och mitt tips är att ni har fasta dagar. Inte byta fram och tillbaka. Ni är två familjer och måste väl kunna lägga upp tider med jobb, barnvakt mm så att ni kan ha hand om barnen och barnen inte blir ledsna för att de inte vet vem de ska bo hos denna helg. Låter virrigt.

Ha fasta veckor/dagar och byt inte för annat än t ex om du ska in och föda!

Och säg NEJ när de vill ändra. Förstår att det känns som att säga nej till sina egna barn, men det blir struligt i längden när man väntar sig samma tillbaka...

Ta ett möte med pappan och hans nya och säg att framförhållning med en vecka gäller fr o m nu om det inte är kris.

Bara mina tips. Men kan ha missuppfattat som sagt. 

• Anonym

Vill ju inte ha hjälp med att få egentid med mannen... Vill ju ha mina barn när mannen är hemma... O med hjälp mena jag att jag skulle få "hjälp" att få dom att förstå att vi vill byta helg för barnens skull...

• Anonym

Ja det är rörigt... O ja jag tänker va hård o säga nej i fortsättningen... Visst att vi är två föräldrar men barnen VILL ju va hos mig när sambon är ledig... Det är dom som vill det o önskar det...

• Anonym

Vi har varannan vecka.. Från fredag till fredag... O jag har dom alltid mina hela veckor o är aldrig några problem.. När pappan har dom vill dom hem till mig igen efter nån dag.. Men nu efter sommarlovet så är det varannan vecka som gäller...

• gravid

Om du inte tycker det fungerar får du ju höra av dig till familjerätten.

• SupersurasunkSara

Ja du kan kräva underhåll även i efterhand via försäkringskassan.

Som du säger säg nej då han vill byta och förklara för barnen att det INTE har med att göra att du inte vill ha dem så ofta om de skulle undra. Men säg inget anklagande om pappan.

Om du är missnöjd med hur ni har det i dag, ta hjälp av familjerätten, men du kan inte kräva att de ska byta helger eller så, eller ens att pappan har dem någonsin om han inte vill. Om han väljer att inte hämta dem eller inte vara hemma när de ska till honom kan du inget göra annat än skriva upp det så du har det som grund för ev tvist om enskild vårdnad. Ingen kan tvinga honom att ha barnen om han inte vill.

Som bonusmamma kan jag dock säga att inte jag heller skulle ändra hur som för biomammans skull, MEN om vi haft som ni, med varannan v och smidigt samarbete innan, då ska det mycket till för att jag ska vägra ändra. Jobb kan vara en orsak, för ibland GÅR det inte att ändra även om man är egen. Vet inte vad hon har för yrke men som kunder kan vara vanedjur så att säga och då är det svårt att ändra utan irritation och risk för att förlora några kunder på kuppen om man ändrar.

• Anonym (Maja)

Vill du byta helg kan du be om det, men inte kräva. Även för egenföretagare kan det vara problem att ändra arbetstider, t.ex. kan man ha avtal med kunder som man inte ändrar hur som helst. Sen kan det ju även finnas andra anledningar till att de inte vill byta som de inte vill diskutera. Klart du blir besviken, men det är inget du kan anklaga dem för.

Helst vill man ju att det ska vara flexibelt och man ska ställa upp på varandra, men om det inte fungerar är det bättre att hålla sig strikt till det som är avtalat. Behöver de barnvakt under sina veckor är det upp till dem att lösa det. Håll er till avtalade dagar och trixa inte fram och tillbaka.   

• Anonym (***)

Hej TS, Kan förstå att det kan kännas tungt i hjärtat att säga NEJ när barnen vill vara hos er istället för hos dom eller om pappan inte kan ha dom för att dom ska iväg. Låter lite som att barnen trivs bättre hos er och att pappan och den nya inte har riktigt tid med dom. Du kan via försäkringsskassan få rätt till mer pengar. Ta kontakt med dom. Man redovisa i efterhand och när pappan kommer på att det "kostar" honom lite att ha dig som barnvakt kanske dom tänker sig för hur dom bokar sina aktiviteter. Jag kan också förstå att barnen vill ha mer tid med din sambo. Tyvärr kan du inte göra mer än fråga om ni kan ha barnen en helg extra, det kan ju vara ett alternativ istället för att byta. Istället för växelvis boende, som ändå inte verkar funka, så kanske följande kan vara ett alternativ. Vecka 1: hos dom fredag till fredag Vecka 2: hos er fredag till nästa söndag Vecka 3. hos dom söndag till fredag Vecka 4: hos er fredag till fredag Då blir det 3 helger hos er per månad varav en som din sambo kanske är ledig. Ett annat alternativ är att din sambo försöker byta någon helg då och då med en kollega om det funkar (om han förklarar varför) eller tar semester en dag då då. Kanske kan han ta föräldraledigt på helger han skulle jobbat nu när ni får en bebis och på så sätt blir ledig med alla barnen - hela familjen.

• Anonym

mina barn åker vh till sin pappa. dom helgerna som barnen är här är min sambo ledig så vi är två vuxna hemma, när barnen är hos sin pappa så jobbar sambon. anledningen till att vi gjorde så är för att sambon tyckte det skulle vara jobbigt för mig när vi fick vår lilla. ensam med tre barn ville han inte att jag skulle vara på helgen. tror nog det har mer att göra med att han faktiskt vill vara familj. jag är dock glad för att det är så här. nu börjar det ena barnet bli så pass stort att det knappt åker till sin pappa längre så helgerna blir ju alltid huller om buller. kan ju inte neka mina egna barn att stanna hemma precis...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-21 01:03:57 följande:
    Ja det är rörigt... O ja jag tänker va hård o säga nej i fortsättningen... Visst att vi är två föräldrar men barnen VILL ju va hos mig när sambon är ledig... Det är dom som vill det o önskar det...

Men likväl som du kräver bonusmamman ändrar sina jobbtitel så får du ju kräva att din sambo dvs den ungarna vill träffa byter helg så de får träffa han. Det är ju hos er familj det inte stämmer och klaffar då får ju ni förändra så det funkar
  • sextiotalist

jag har lite svårt att förstå varför exets nya skall byta sina arbetstider för att det skulle passa er? Där känns det som att du kliver över allt för många gränser. Vill din sambo vara mer med dina barn, så får väl han fixa det.
    Som egenföretagare så är kundkontakter a och o och det är inte hon som har skaffat era barn.  

• Anonym (Tess)

Ibland kan man inte få sin önskan igenom. Man kan fråga men det betyder inte att man får som man vill.

Mitt ex har nästan aldrig vårt barn. Sen i maj har barnet varit hos dom i 3 dagar pga hans jobb. Det är i minsta laget. Om jag vore dig skulle jag va glad över de extra dagar du får. Pengar är ju inte allt! Jag har inte fått nåt extra för denna period o går på Fp.

Svar på tråden Arg på exet o hans sambo!!!!