• Anonym

Rosacea + Tetralysal 300mg - Ingen skillnad? Behöver hjälp

Hej!

Jag var till vårdcentralen pga röda knottor i pannan, ser ut som massa pormaskar små finnar typ.. Då sa dom att dom tror de är rosacea och fick utskrivit Tetralysal 300mg som jag skall ta 1 morgon och 1 kväll.

Jag har nu ätit det sedan 2/8 och ser ingen förbättring alls... Du som haft rosacea och behandlats med Tetralysal hur länge tog det innan du märkte skillnad? Samt hur var dina "utslag"?
    Jag har endast fullt av knotter i pannan samt lite på tinningen.

• Svar på tråden Rosacea + Tetralysal 300mg - Ingen skillnad? Behöver hjälp
  • Anonym

Jag har ätit Tetralysal för acne. 

Nu vet jag inte hur lång tid det kan tänkas ta när man har Rosacea men för mig tog det åtminstone två månader innan man kunde se skillnad.

Håll ut och håll tålamodet uppe...  

• morsaigen

Pannan är väl inte den typiska placeringen för Rosacea?? Begär remiss t hudläkare.

• Anonym (ros)

Jag var i skärholmen och fick hjälp med att ta bort min rosacea med laser, kostar lite men det var det värt. Har tagit bort på kinderna och skall tillbaka för näsan och hakan.

• Rådjur

Hmm ... jag tycker det är skumt att dom skrivit ut just tetralysal till dig - både om du har rosacea, eller om det rör sig om pormaskar. Tetralysal är vad jag vet till för bakteriell akne, dvs. när man sånadär gula variga finnar, och ej pormaskar.
    För att bli av med det du har låter det som om du behöver en kräm som hindrar pormaskar från att bildas.
    Har du fått testa någon sådan ?  

• lilllan83

Man brukar inte ha pormaskar när man har rosacea. Jag var rödflammig över nästan hela ansiktet, framförallt kinder och på långt håll såg det ut som att jag stekt mig i solen... :/ Acne och Rosacea är ju inte samma sak heller så lite märkligt med samma salva... Jag fick en gelsalva som heter Rozex 0,75% 30 gram, som jag skulle smörja i ansiktet morgon och kväll. Det har hjälp och nu när allt borta. Läkaren skrev antibiotika åt mig som jag skulle hämta ut om inte salvan hjälpt efter en månad. Hoppades det skulle hjälpa utan då man inte får lämna plasma under tiden man äter antibiotika. Å det gjorde det.. :) Så nu ser det bra ut. Har du haft salvan i flera månader utan tydlig förbättring så är det dags att kräva remiss till en ordentlig hudklinik.

• Rådjur
    lilllan83 skrev 2012-11-07 01:01:06 följande:
    Man brukar inte ha pormaskar när man har rosacea. Jag var rödflammig över nästan hela ansiktet, framförallt kinder och på långt håll såg det ut som att jag stekt mig i solen... :/ Acne och Rosacea är ju inte samma sak heller så lite märkligt med samma salva... Jag fick en gelsalva som heter Rozex 0,75% 30 gram, som jag skulle smörja i ansiktet morgon och kväll. Det har hjälp och nu när allt borta. Läkaren skrev antibiotika åt mig som jag skulle hämta ut om inte salvan hjälpt efter en månad. Hoppades det skulle hjälpa utan då man inte får lämna plasma under tiden man äter antibiotika. Å det gjorde det.. :) Så nu ser det bra ut. Har du haft salvan i flera månader utan tydlig förbättring så är det dags att kräva remiss till en ordentlig hudklinik.

Tetralysal är ej någon salva btw - det är en typ av antibiotika i TABLETTform mot akne! Håller annars med om att TS bör testa behandling med salva mot Rosacea (om det är det) eller salva mot akne (sån som luckrar upp porerna så det ej bildas pormaskar), hjälper nog 100 ggr bättre än Tetralysal!
  • lilllan83
    Rådjur skrev 2012-11-07 01:26:23 följande:
    Tetralysal är ej någon salva btw - det är en typ av antibiotika i TABLETTform mot akne! Håller annars med om att TS bör testa behandling med salva mot Rosacea (om det är det) eller salva mot akne (sån som luckrar upp porerna så det ej bildas pormaskar), hjälper nog 100 ggr bättre än Tetralysal!

Ok, missade det. Tittade upp vad jag hade fått utskrivet, men som jag inte behövt hämta ut, det var Tetralysal. Tetralysal är ju den antibiotika som är rekommenderad mot just Rosacea, så varför skulle salva hjälpa bättre? Därimot kan det ta tid innan det försvinner helt, vet om folk som ätit det i 6-8 månader.
  • Rådjur
    lilllan83 skrev 2012-11-07 02:29:41 följande:

Ok, missade det. Tittade upp vad jag hade fått utskrivet, men som jag inte behövt hämta ut, det var Tetralysal. Tetralysal är ju den antibiotika som är rekommenderad mot just Rosacea, så varför skulle salva hjälpa bättre? Därimot kan det ta tid innan det försvinner helt, vet om folk som ätit det i 6-8 månader.

Skumt - har aldrig hört att tetralysal är till för Rosacea, hittar det inte ens i Fass Tyst Ja du själv skriver att salvan hjälpte dig och jag har läst om många andra som blivit hjälpta av salva! TS berättar ju att tetralysalen inte verkar lösa hennes problem, så jag kom helt enkelt bara med en annan lösning, som KAN vara mer effektiv
  • lilllan83

Ja, salvan brukar man tydligen börja med och hjälper inte det så går man vidare med antibiotikan. Jag vet inte 100% att det enbart var salvan som tog bort det. Samtidigt som jag påbörjade den behandlingen så bytte jag även miljö (jobbade och levde på gård, det var när jag flyttade dit som det bröt ut), plus att jag arbetade över 200 timmar i snitt (i den miljön). Så även stressen sjönk betydligt när jag flyttade. Kanske det hade blivit bra igen efter en tid tillbaka på hemmaplan, men jag tror inte att det hade blivit bra så snabbt utan salvan. Hoppas det ordnar sig!

Svar på tråden Rosacea + Tetralysal 300mg - Ingen skillnad? Behöver hjälp