• Eja

Herpes av läppförstoring

Har en inbokad läppförstoring idag vid 11 med injektionsbehandling. 
    Jag vet sen tidigare att jag har herpes typ 1 latent i kroppen. Som många många andra. Men när jag vaknade började jag googla och såg att det kan blossa upp vid behandling av tex. restylane. Jag är livrädd att få herpes i underlivet.
    Tänk om det utsöndrar virus av min behandling och så har jag oralsex med min kille. Kanske utsöndrar det utan att jag vet - eller innan jag får själva såret.
    Jag kan inte minnas när jag hade ett munsår sist. Måste varit väldigt liten.
    Hur ska jag göra? Har lust att avboka med de debiterar ända halva summan. Vilket blir minst 1000 kr.

Jag vill verkligen inte få herpes i underlivet. Är så otroligt rädd för det då jag  råkat ut för mkt annat och vill inte få ngt obotligt tack vare att jag locka fram av en läppförstoring.
    Ngn som har ngn erfarenhet av detta?

Jätte tacksam för snabba svar

• Svar på tråden Herpes av läppförstoring
  • Mine18

Är de runt munnen du haft munsår när du va liten så kan du ju inte helt plötsligt få de där nere pga en behandling, om du läser lite om att de finns 2 olika herpes virus så ser du att den ena e där uppe, den andra där nere

• Eja

Herpres typ 1 kan smitta genitalt via oralsex tyvärr 

• Mine18

Ja men om du nu får munsår av behandlingen så är se väl inte svårare än att undvika oralsex under en vecka?

• Mine18

Hellre undvika det än att betala 1000 för att inte göra behandlingen :P om du nu måste göra förstoringen

• Eja

Jag vill gärna göra det. Glad Länge velat men inte tagit steget. Jättevanligt att göra idag. Men dumma mig som alltid ska börja googla på allt. Är jätte jätte nojig över herpes. Vill aldrig få det genitalt. 
    Ja klart jag kan undvika oralsex ngn vecka elr så men det kan ju utsöndra virus när man inte ser och vet om det.
    Och det är triggande att spruta in ngt i läpparna.

Så kan ju smitta ner utan att jag har ngn kontroll elr vet om d.
    Gråter
    Hur kan ja göra för att veta att d är helt safe?
    det är ju d som inte verkar gå
    jag vill verkl inte få munsår av detta - skulle jag veta om att jag fick det hade jag avstått från behandlingen 

• Mine18

Du smittar bara typ första 2-3 dagarna, har också haft runt munnen :/ och de är när såret vätskar, sen är de bara skorpa och de smittar ibte så använd isåfall egen handduk och tvätta händerna ofta så klarar du nog de :)

• Eja
    Mine18 skrev 2012-08-21 07:50:03 följande:
    Du smittar bara typ första 2-3 dagarna, har också haft runt munnen :/ och de är när såret vätskar, sen är de bara skorpa och de smittar ibte så använd isåfall egen handduk och tvätta händerna ofta så klarar du nog de :)
    Tack för svaren Mine18
    Smittar väl dock från några dagar innan det visar sig till att det läkt ut? 
  • Mine18

Ne det är vätskan i såret som smittar. Typ 80% av befolkningen har redan de ungefär så ..

• Blgebo

Du utsöndrar även virus ibland även då du inte har munsår/blåsor. Det är den vanligaste typen av smitta, inte så vanligt att man känner för att hångla med ngn med stora sår på läpparna... 
    Har läst på "lite" själv (inte googlat...) då min sambo har munsår, och jag själv aldrig haft. Han får av den anledningen aldrig ge mig oralsex.

T. ex. skriver man på "infpreg.se"

Inkubationstiden vid genital eller oral herpes smitta anges från 1-7 dagar.Smittsamheten är störst vid en förstagångsinfektion och kvarstår då t.ex. vid samlag många veckor efter klinisk utläkning av genital herpes.
    Vid recidivinfektion är en immunkompetent individ smittsam endast några dagar, smittsamheten kvarstår som regel inte när blåsorna-ulcerationer torkat in. En tyst utsöndring förekommer av och till däremellan.   

• Mine18

Ja jag vet! Har du en gång fått munsår (vilket du har) så har du ALLTId viruset i dig! Tex min mamma har pussat min pappa, pappa har haft munsår men min mamma har aldrig haft utbrott av det! De betyder att hon har viruset men de bryter inte ut på henne!
    Dvs om du har viruset i dig, så är i princip alla du pussat och sånt smittade, men bara en liten andel får utbrott. Blir du smittad så så får du inte utbrott direkt, men blir du smittad av ett stort vätskande sår genom pussar eller handduk då kan de hända att det bryter ut direkt på dig med

• Mine18

Förstår du? Har fått de förklarat så av en läkare Då ja själv har fått munsår nån enstaka gång på munnen

• Eja

Tack för svaren. 
    Känns osäkert att ha oralsex nu. Ger jag han det via min läppar - kommer han i sin tur ge mig.
    Men det är omöjligt att veta ju, elr unvdika då man inte vet när det utsöndras.
    Nu vågar jag inte ha oralsex med han efter ja gjorde lite fill i läppen. De på kliniken sa att d kan blossa upp då.

• Mine18

Typ, du kan ha de innan men efter får
    Du undvika de, antagligen har vi alla redan viruset i oss så de finns nog inte så många mer att smitta :p

Svar på tråden Herpes av läppförstoring