• M i l l a n

Bli sjukskriven trots graviditetspenning

Hej! Har precis fått veta att jag fått graviditetspenning beviljad. Ska iallafall till läkaren om några dagar då jag har haft onda sammandragningar. Jag vet att man kan bli sjukskriven trots att man har graviditetspenning. Vad händer i så fall? Kan man bli utan ersättning en period medan beslut tas om sjukskrivningen beviljas? Träder sjukskrivningen alltid in istället för grav.pennin? Finns det annat som är bra att veta om i såna fall? Med vänlig hälsning Millan

• Svar på tråden Bli sjukskriven trots graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om din arbetsförmåga är nedsatt kan du få sjukpenning istället för graviditetspenning.
    Ja, under tiden ditt sjukärende utreds sker ingen utbetalning på graviditetspenning för den är stoppad för du ansöker om sjukpenning. 
    Om du vill ansöka om sjukpenning så stoppar man graviditetspenningen och du får ansöka om sjukpenning istället. 
    Du gör din sjukanmälan enkelt via www.forsakringskassan.se, 020-524 524 eller 0771-524 524. Det går även bra att fylla i ansökan på "Mina sidor" på www.forsakringskassan.se om du har e-legitimation med användarnamn och lösenord. 
    För att få e-legitimation vänligen kontakta Telia eller din privata bank för mer information.

Hälsningar, 

Mimmi, handläggare

Svar på tråden Bli sjukskriven trots graviditetspenning