• brt666

Betala för extra dagar vid delad vårdnad

Hej,
    Jag har mina sniglar (8 resp. 10 år) varannan vecka sedan vi skilde oss för 4 år sedan. Det fungerar bra men jag har ett jobb där jag behöver resa en del och det går inte alltid att lägga in resorna de veckor jag inte har barnen.
    Vi löser det ibland så att hon tar dem då detta händer, ibland är det med ganska kort varsel och jag skulle kunna lösa det med vänner/nuvarande sambo eller dylikt men det är helt enkelt väldigt bekvämt att göra på det sättet och jag inbillar mig att ungarna tycker det med. Det händer i genomsnitt 2-4 dagar i månaden.
    Hon har ganska ansträngd ekonomi och eftersom jag tycker det är väldigt snällt av henne att hjälpa mig och inte bråka om saken så vill jag inte att det skall vara en ekonomisk belastning för henne att hjälpa mig.

Alltså vill jag betala henne för de extra dagar hon har barnen. Frågan är hur mycket?

Vi har väldigt olika uppfattning om vilka behov våra barn har av framförallt prylar och nya kläder. Jag tar villigt emot begagnade kläder från bekanta och handlar på blocket, hon tycker ungarna skall ha nya kläder. Hon tycker barnen skall ha en Iphone4, jag tycker det är idioti och bara ger barnen problem med stöldrisk och stort ansvar. Jag tjänar bra, jag skulle utan tvekan ha råd att betala allt detta men jag vill inte att ungarna skall bli pryl och utseendefixerade eftersom jag själv är född fattig och bryr mig väldigt lite om status/prylar. Jag däremot lägger pengar på ungarna som hon inte har råd med, t.ex. badmintonläger/resor som jag inbillar mig ger dem minnen för livet.

Vi delar alltså oftast inte på kläder/prylar/aktiviteter till ungarna utom i vissa specialfall som t.ex. simskola/regnkläder till skolan o.dyl. eftersom det bara blev bråk då vi försökte typexempel:
    Jag: Jag mår fysiskt dåligt av att betala ett par tusen för en vinterjacka som ungarna växer ur på ett år när jag kan köpa en fullt funktionsduglig på blocket för ett par hundringar, mutter mutter Gråter ,
    Hon "du som tjänar så jävla bra har väl råd att lägga pengar på det viktigaste du har" "skäll" "bråk" "snåljåp"
     Jag: men sniglarna säger ju till mig att de inte bryr sig om vad de har på sig och jag har ju jämt sjå med att få den minsta att åtminstone sätta på sig kläderna vända åt rätt håll?
    Hon: Då är det ditt fel om de blir mobbade i skolan och känner sig utanför!

Jag är rädd att om jag ger henne för lite så känner hon att hon inte har råd att hjälpa mig och beklagar sig för sniglarna om hur snål jag är, om jag ger henne för mycket så kommer jag bidra till mer Iphones/märkeskläder och annat junk som jag avskyr.

Hon själv har inte begärt några pengar utan verkar vara glad över att få ha barnen mer tid så jag känner ingen girighet från hennes sida utan det här är mer ett moraliskt dilemma jag har. Jag försöker kompensera för inkomstskillnaden ibland genom att erbjuda mig att betala för olika aktiviteter hon gör med ungarana (t.ex. reggaefestivalen i Furuvik i helgen) och det tar hon tacksamt emot.

Så, hur mycket skall jag betala? underhållsbidraget(som jag hade betalat om jag inte hade haft delad vårdnad) är ju 1273:-/månad, alltså 42 kr/snigel/dag är detta en rimlig summa eller är det för snålt?

• Svar på tråden Betala för extra dagar vid delad vårdnad
  • Anonym (:))

Tycker väl att 42*2= 84 per dag för båda barnen, och om vi säger hon har dem 4 dagar mer så är det väl 336 kr. Nu vet jag ej hur bra ställt du har det, men jag hade väl räknat på en 100-200 kr per dag hade varit rimligt. Jag vet ju ej hur FK egentligen räknar, i mitt fall som är ensamstående tycker jag att det är inget, men ni har ju vv, så det är väl rimligt.

Jag tycker det är fint av dig att du är villig att hjälpa till och ge tillbaka för d att hon passar barnen xtra. Sen är det väl så att det alltid ska vara något tjafs om barnen och speciellt om man ej är ihop. De "små" problemen om prylar ni har ska du vara glad för. Det kan alltid bli värre:) Tycker ni har det bra:)

• Anonym (gapandetanten)

WHAT???? Sånahär män finns väl inte, va???!!! Troll?

• brt666

Jag tjänar inga jättesummor men jag har normal lön för en ingenjör och eftersom jag kör en bil från 1974, delar lägenhet med en kompis och i övrigt har rätt asketiska levnadsvanor så har jag rätt mycket pengar över varje månad.

Jag tycker också vi har det mycket bra, hon håller på med en del barnsliga saker som att inte svara i telefon när jag ringer utan bara ha kommunikation via SMS men i det stora hela funngerar det bra och ungarna är lugna och harmoniska och vi har till och med gemensamma födelsedagsfester för ungarna (det tog en stund men nu går det Glad )

Jag har tidigare betalat 100 kr/dag för dem men jag har fått höra via barnen att jag är snål och det känns trist, därför undrade jag.

Troll?

• Som snö

Om det är kort varsel måste set väl ändå finnas nåt jourtillägg?
    Hon har alltså ständig jour för dig, och du räknar kronor? Sjysst avtal. För dig!

• brt666

Japp, mycket bra avtal. Men jag bör väl kanske tillägga att kort varsel är 1 vecka och hon har uttryckligen sagt att hon föredrar att hon tar barnen framför att främlingslegionären jag bor med tar dem. Så ständig jour kan jag tycka var ett lite starkt uttryck.

Svar på tråden Betala för extra dagar vid delad vårdnad