• Cecc3

Gummistövlar på ett barn som inte kan gå ???

Har en liten som precis ska börja dagis , 15 månader är hon och hon kan gå men hon törs inte riktigt släppa greppet med händerna efter att vi vart på semester före de så gick hon helt själv utan stöd..men bvc sa att det har vart mkt för henne med flyg nya människor miljö osv så hon kan ha blivit lite tillbakadragen och försiktigt ...men iaf det är ju period för regn regn regn och dynga ute nu och jag undrar ska man skaffa vanliga gummistövlar till henne eller vad? För ska dom vara ute måste hon ju ha det om de är blött och regnar ...men hon kryper just nu och klart hon kommer börja gå snart igen men hur lätt kan det vara att krypa i gummistövlar?!

Har nån vart i samma sists? och vad har ni då köpt för skor eller använt ist för det? 

• Svar på tråden Gummistövlar på ett barn som inte kan gå ???
  • Amanda84

Det är bättre att krypa i gummistövlar än att krypa i vattenpölar iklädd endast strumpor. Barnen på förskolan kommer troligtvis att vara ute i alla väder oavsett om ditt barn kan gå eller inte. Kanske har de en utegåvagn som hon kan ha eller en dagiscykel att ta stöd mot om hon inte kan gå riktigt än. Annars finns fröknarnas händer att hålla i och är det en avdelning med blandade åldrar vill säkert de äldre barnen hjälpa till också. Att sitta i sandlådan och ösa vatten och leka med gegga är jätteroligt trots att man inte kan gå riktigt och då krävs gummistövlar.

Jag har varit med om att ett barn har lärt sig att gå trots lager på lagerkläder, overall, förstora skor och en halv meter snö. Det gick det med efter ett tag fast det var lite kämpigare än att ha gummistövlar och galonisar på sig.

• MajaVira

Jag har inte haft det problemet med sonen, men läste i en tråd för ett tag sedan om ett barn som fick ha galonvantar på fötterna eftersom det inte fanns tillräckligt små gummistövlar att få tag på. Så om det blir klumpigt att krypa med gummistövlar, är det kanske ett alternativ som går att testa.

• Numminen

Båda mina barn har lärt sig gå sent, först vid 1,5 år. Men de kröp på bra i gummistövlar när vädret krävde. Se till att de inte är alltför stora bara (lägg i en extra sula tex) så åker de inte av så lätt.

• Coyote

Klart hon ska ha gummistövlar! Men köp ett par som passar precis, inte några som är för stora, då kommer de bara halka av. Bättre köpa ett par till när hon börjar gå igen.

Svar på tråden Gummistövlar på ett barn som inte kan gå ???