• Erica80

Ord från ett fd bonusbarn

Mamma och pappa separerade första gången när jag var 3 men skilsmässan blev inte klar förrän jag var runt 6.

Båda mina föräldrar träffade nya och jag, mamma flyttade till Gbg för att bo med mammas nya man.
    Pappa bodde kvar i sthlm och gifte sig med sin nya.
    Jag var hos pappa på sommarloven och vissa helger.
    Pappas nya visade ganska fort att hon inte ville ha med mig att göra. Hon gillade inte barn alls och tröck ner mig i skorna så fort hon fick tillfälle.
    Aldrig fysiskt, bara psykiskt. Hon såg alltid till att pappa aldrig så när hon talade om hur dum jag va.

Hon talade tydligt om för båda mina föräldrar att om jag skulle flytta in till dom och det skulle ta slut mellan henne o min pappa så var allt mitt fel.
    Pappa verkade vara helt clueless i henne beteende gentemot mig. Alla andra oxå. Ingen tror på mig om jag berättar hur hon va mot mig.. Pappa har i efterhand fattat, synd att det är ca 20 år försent

Även om hon inte sa rakt ut hur hon tyckte om mig så känns det.. Barn känner sånt.. Barn känner så otroligt mycket mer än man tror..

Jag har levt ett helt normalt liv i vuxen ålder och inte brytt mig så mycket om henne. Men när jag va runt 25 så började jag fundera på varför jag hade mardrömmar så ofta. Alltid samma mardrömmar.
    Platserna skiljer sig åt men det är alltid samma. Ibland är jag barn, ibland tonåring. Hon ät helt emot mig och pappa är på hennes sida. Alltid på hennes sida. Gråter alltid helt hjälplöst och försöker få pappa att förstå..

Bestämde mig för att gå i terapi. Det löste allt. Inga mardrömmar längre..

Vad vill jag säga med detta?
    Jo, jag läser så ofta här på fl om alla stackars bonusmammor som hatar sina bonusar..
    Det är inte barnet som valde att ha dig som bonusförälder, det va faktiskt DU som bonusförälder som valde. Du valde att leva med mannen eller kvinnan som hade barn sen tidigare.
    Med föräldern som följer barnet med vare sig du vill eller ej.
    Gör då barnet en tjänst och välj nån annan..
    Det är aldrig barnets fel!!!!!
    Och du som bioförälder.. Öppna ögonen för fan..

• Svar på tråden Ord från ett fd bonusbarn
  • Jossis

Jag blir alldeles tårögd när jag läser ditt inlägg. 
    Jag har inga bonusbarn och har ingen erfarenhet av det heller men jag hoppas att de som har det  läser dina ord och tar till sig dem
    Vad skönt att du mår bra nu.  

• Erica80
    Jossis skrev 2012-08-21 13:27:18 följande:
    Jag blir alldeles tårögd när jag läser ditt inlägg. 
    Jag har inga bonusbarn och har ingen erfarenhet av det heller men jag hoppas att de som har det  läser dina ord och tar till sig dem
    Vad skönt att du mår bra nu.  
    Ja, jag hoppas att nån tar till sig nått Glad
  • Mellanmjölkens land

Jag måste påpeka att även barn kan vara riktigt överdjävliga. Tycker jag har rätt att säga det eftersom jag var ett av de barnen. Vägrade acceptera att min mamma träffat nån ny för hon var ju MIN och hatade den nya från djupet av mitt hjärta. Efter 2 år orkade de inte kämpa i motvind längre utan gjorde slut och i vuxen ålder skäms jag för hur jag uppförde mig.

• Fridolina83

Tack för ditt inlägg TS, att du delar med dig av egen erfarenhet! Jag hoppas att många läser det du skrivit och öppnar upp ögonen för hur det kan kännas/ upplevas av barnen själva. Jag är själv en av dessa som dels har en egen sen innan, och så även en bonus. Ibland har jag svårt att förstå mig på bonusen, men så har jag ju inte känt honom från början heller :) Men aldrig gör vi skillnad på våra egna och den andres barn! De är båda våra barn, de har inte valt sin situation, och de har precis lika stor plats båda två i VÅR familj.

Svar på tråden Ord från ett fd bonusbarn