Anonym skrev 2012-11-25 09:44:18 följande:
Jag kan förstå poängen med att man ska välja sina strider, men samtidigt undrar jag om inte barnet blir förvirrad av att h*n ibland kan få genom sin vilja genom att skrika och bråka medan de andra gånger inte får det?
Njae... det är väl kanske inte så att man ska vara ombytlig hela tiden. Om man läser boken Explosiva Barn så är det ett kapittel där som heter korgmetoden. Det går ut på att man väljer var man ska välja som viktigt att lägga sit krut på.
Korg A, här är alla måsten, det man alltid måste följa och aldrig vika en tum från. Det gäller säkerhet och några få absolut viktiga saker. Tex att man inte skadar någon annan, att inte springa ut i vägen, inte skrika rakt ut, inte smälla i dörrar osv.
Som förälder har man ansvar att förbereda och följa de här reglerna. Man måste hjälpa barnet att påminna och stötta för att det ska hållas. Ett regelbrott stoppas direkt med STOPP. Ta barnet från situationen så länge det är korg A. När situationen inte är akut längre är det inte i korg A längre och man gör ny bedömning.
Korg B är viktiga saker som man i förväg har bestämt sig för att de ska följas, saker man måste öva på för att uppnå. Att man inte svär, att man hänger upp kläderna i hallen efter sig osv... Sakar som gör att man klarar sig bra här i livet och att man kan sköta ADL. Det ska inte vara mer än 1 eller 2 saker om gången som man övar på.
Och det ska vara konkreta saker, inte att man ska uppföra sig ordentligt och vara skötsam, typ. Utan man måste specificera sig. Inte slänga kläder på golvet. Inte kalla mamma för j*vlaf*ttk*ring. (om barnet slutar att kalla mamman för det och istället börjar kalla henne för illaluktande surtant så ska man ge beröm för att det förra ordet har det slutas med.)
Man gör ett schema för uppnådda delmål, varje gång som man kommer ihåg att hänga upp jackan i hallen så blir det en gladgubbe (

) och efter X gladgubbar så får man Y-belöning.
Det som man väljer att inte jobba med just nu hamnar i korg C, ingen ide att ta upp till diskussion, ingen idé att lägga energi på, det kommer inte bli inlärt eller uppfattat ändå så du kommer bara tjata utan framgång och barnet kommer sluta att lyssna.
Korg C är sånt som inte är så viktigt, det som inte finns tid eller plats för att ha i korg B än, saker som för er familj inte är viktiga, saker som man kan tala om vid en bra dag om solen skiner och andan faller på.
Om barnet försvinner varje gång som man kommer till affären och allra mesta gången hittar man barnet vid serietidningarna och pillar sönder förpackningarna för att komma åt leksakerna. Du måste betala för tidningen men vill inte ge barnet den för att barnet försvann. Ni grälar varje gång om det och du vill inte köpa en massa tidningar för dyra pengar.
Du sätter barnet i kundvagnen och det står upp mesta delen och ylar så hela affären tittar och är på väg att ramla ur massor av gånger. Tillslut lyfter du ner barnet och håller hårt i handen...
Det här är ingen glad för, och ingen kommer aldrig någonsin att lära sig något av det.
Korgmetoden: Innan man ska åka och handla så pratar man med barnet om att stanna vid vagnen, Mamma kommer vilja ha hjälp med att hämta varor, titta här på listan, här har jag ritat/klippt ut bilder på det vi ska ha.
Vi ska först gå genom konserverna, brödet och frukten. Vi ska inte ha mjölk och går vidare till toapapper. Om du stannar vid vagnen och hjälper mig med varorna så kommer vi köpa en tidning till dig vid slutet av handlingen.
Utanför affären går man igenom reglerna igen och ofta inne i affären. Gå med mig här till konserverna så ska vi ta skivad gurka, nu är vi försiktiga med glasburken när vi lägger den i vagnen. Gå vid mig och vagnen när vi går till brödet....
Du kommer kanske få köpa tidningen ändå men det är du som har vunnit anledningen till att du har köpt tidningen, inget tjat eller letande efter en försvunnen unge, som förövrigt hade varit korg A om barnet hade försökt sticka.
Nu är det här en utopi

mycket sällan som man brukar lyckas med planen men det brukar funka efter några gånger.
Barnet kanske lägger lite fel saker i korgen, eller ändå vill gå till mjölkdisken för att tigga en yoghurt med gulliga apor på men som baren inte gillar smaken på. Då har du valet att säga att det inte stod med på listan, den har vi här, titta ingen yoghurt på den eller så kan man säga
Ok, men då blir det ingen tidning. Eller Ok, men då tar vi en smak som vi vet att du gillar/som jag också tycker om.
Du känner dig starkare för din energi har inte ens börjat dräneras eftersom du ännu inte har behövt leta efter barnet, blivit arg för att barnet inte lyder dig, du behöver inte slå på NEJ och TJAT-motorn.
Förhoppningsvis så kommer barnet glömma sitt vilda affärsliv efter X antal gånger och du är konsekvent i dina beslut. -inget velande även om man har valt sina strider
Det är mycket bättre förklarat i boken, Explosiva Barn av Ross W Greene.
Det är nog lite viktigt att läsa hela boken för att få ett större sammanhang, att man tar många saker med i aspekt, barnets egna förmågor och var kravnivån på barnet ska ligga.