• Anonym (Lollo)

Nakna bilder på sina barn på facebook

Min dotter går i samma klass som denna kvinnas son. Jagoch kvinnan är vänner på facebook  och jag har sett att hon lagt upp bilder på sina nakna barn från stranden. Sonen (en utav dom) är snart 11 år, lika gammal som min dotter. Och jag tror INTE han tycker det är okej att hans mamma lägger upp såna bilder utav honom. Hon har dessutom sin profil öppen för alla att se. 

Jag har skickat iväg ett mail till henne för några dagar sedan nu och hon har inte svarat. Men hennes logg är uppdaterad med andra aktiviteter och bilder.

Tycker ni detta är okej?

Jag skulle aldrig i mitt liv lägga upp bilder på min dotter naken. Man vet ju aldrig hur bilderna kan användas och vem som kan se dom. 

Ska jag anmäla bilderna eller ska jag ringa upp och säga till..

Jag tänker ju bara på om klass eller skolkamrater kommer över dessa bilder och kan använda dom mot pojken. Jag vet hur 11 år är en känslig ålder.

Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Nakna bilder på sina barn på facebook
  • Kajsagumman

Jag hade heller aldrig gjort det, och tycker att det är konstigt att folk gör det. Precis som du säger så vet man ju aldrig vad det är för sjuka människor omkring på nätet. 

Men att anmäla bilderna är väl lite att ta i. Enda anledningen jag tänker att du skulle göra något åt det vill ju vara för sonens skull. Men alltså, det verkar också lite out of place för dig att lägga dig i det liksom. Om sonen själv ville att de skulle tas bort så hade han väl sagt ifrån tänker jag?

Där ju dock en funktion i facebook att när du öppnar bilden och håller musen över inställningar så kan du klicka på "anmäl denna bild". Vet inte om personen i fråga kan se att det är dig som gjort det, eller om facebook då tar bort det eller vad som händer - men det kan ju vara en möjlighet kanske.  

• Anonym (Lollo)
    Kajsagumman skrev 2012-08-21 14:47:59 följande:
    Jag hade heller aldrig gjort det, och tycker att det är konstigt att folk gör det. Precis som du säger så vet man ju aldrig vad det är för sjuka människor omkring på nätet. 

Men att anmäla bilderna är väl lite att ta i. Enda anledningen jag tänker att du skulle göra något åt det vill ju vara för sonens skull. Men alltså, det verkar också lite out of place för dig att lägga dig i det liksom. Om sonen själv ville att de skulle tas bort så hade han väl sagt ifrån tänker jag?

Där ju dock en funktion i facebook att när du öppnar bilden och håller musen över inställningar så kan du klicka på "anmäl denna bild". Vet inte om personen i fråga kan se att det är dig som gjort det, eller om facebook då tar bort det eller vad som händer - men det kan ju vara en möjlighet kanske.  
    Att anmäla menar jag att klicka på anmälningsknappen på facebook.. Inte anmäla till polisen :)
    Jag var nog lite otydlig.
  • Anonym (Lollo)
    Kajsagumman skrev 2012-08-21 14:47:59 följande:

Bland bildreglerna står det ju att det inte är tillåtet med nakenhet.
    Misstänker att pojken inte ens vet om det, för jag har försökt hitta honom på facebook både genom sökfunktionen och genom henne utan att hitta något.
  • Anonym

Min syster har nakenbild på sin son, på bilden är han 4-5 år. Hon är en sån som vill sätta dödstraff på pedofili men ändå så stöttar hon pedofiler genom fb. Mycket märkligt. Även om hon inte gör det medvetet så är det det man gör tycker jag när man lägger ut nakenbilder på barn.

• Kajsagumman

Du hittar ju sakert inte pojken pga att han nog inte har en profil på FB då, och precis som du säger - kanske inte ens vet om det. 

Jag kan då själv minnas när jag var 11-12 år, hade absolut inte velat ha en nakenbild på mig själv på nätet då!!

Jag tycker du skall ta och klicka till på den där knappen på FB, eller skicka hennes nick till mig så gör jag det  

Svar på tråden Nakna bilder på sina barn på facebook