• 2013mamma

Temperatur i kylskap (helvetet!)

Jag har ett kylskåp med inbyggd frys. Först ska jag frosta av frysen, men hur stänger jag av bara frysen då? Finns bara en termostat och det är till kylskåpet där det står nummer 1 - 5 (vilken är kallast, femman eller ettan?)
    Det är knappast lika kallt i kylskåpet som i frysen så hur fan gör jag nu?
    Ååh..

Som sagt, hur stänger jag av frysen utan att stänga av kylskåpet.
    Och vilken siffra till kylskåpet gör kylskåpet som allra kallast ettan eller femman? (Står inte grader eller nått, bara siffror) Kylskåpet har kanske 8 år på nacken och är av märket whirlpool

Tacksam för hjälp / irriterad (hormonerna ;)

• Svar på tråden Temperatur i kylskap (helvetet!)
  • doggy

Vår kyl/frys kan vi inte stänga av bara frys utan måste stänga av hela

• 2013mamma

Okej attans, kanske kan ha den på men sätta in en kastrull med hett vatten? Tror du det påverkar kylskåpet i så fall?

• doggy

Nä se till att inte öppna kylskåpet i onödan bara

• Fia 28

Det brukar annars gå jäkligt snabbt att frosta ur en inbyggd frys, så kanske du kan ha kylgrejerna i en kyllåda så länge? Femman är annars kallast.

• Kodia

Du måste stänga av! Annars kommer kylskåpet att kämpa för att hålla temperaturen nere, samtidigt som du värmer med varmvattenkastrullen, och det kommmer bara att blidas mer is, och ta jättelång tid (om det ens går?)

Ta ut alla sakerna och packa i kylväska eller dubbla pappkassar, och frosta av som vanligt, så blir det lättast och går snabbast!

• doggy

Jag stänger av hela i låter bli att öppna kylen , då är det fortfarande kallt i kylen när jag är klar

• 2013mamma

Tack alla. Frysen är avfrostad (tog bara tre-fyra timmar) så det har nog inte gått någon nöd på kylvarorna :) tack

• Fia 28
    Benjy skrev 2012-08-21 23:39:06 följande:
    Tre-fyra timmar? Hur då?
    Exempelvis genom att lägga in en kastrull med kokande vatten i frysen och byta ut så fort det svalnat. Tar inte speciellt länge alls, så länge du inte har 10cm med is förståss.
  • No Name

Vi brukar använda kupebärmaren till bilen :) tar 20 min å frosta ur :)

Svar på tråden Temperatur i kylskap (helvetet!)