• Wench85

Nedsatt a-kassa retroaktivt pga dåligt jobbsökande?

Jag undrar om någon vet om a-kassan kan bli nedsatt retroaktivt? Har du själv varit med om det, eller jobbar du med a-kassa/arbetsförmedling?

Förutsättningarna som jag hittat för att förlora/få nedsatt a-kassa är följande:
    För att få a-kassa måste man söka jobb aktivt. Om arbetsfömedlingen bedömer att man inte vill ller kan ta lämpligt arbete ska de anmäla det till a-kassan som bedömer rätten till a-kassa. (www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Villkor.html)

Om man tackar nej till ett arbete, inte söker ett anvisat arbete eller inte söker arbete aktivt kan man få nedsättning under en tid. Arbetsförmedlingen anmäler då till a-kassan vilken fattar beslut. Nedsättningen är första gången upp till 25% av a-kassan i 40 ersättningsdagar. (www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html):

Jag undrar om någon vet om a-kassan kan sänkas/tas bort retroaktivt?
    Jag blev arbetslös 1 juli 2012 och har i sommar sökt jobb. Men nu när jag gör en sammanställning ser jag att jag sökt väldigt få jobb. Jag tycker att det är skitsvårt! Men i ärlighetens namn är det inte det enda anledningen, jag har även ägnat en massa tid åt att njuta av att vara "ledig". Säga vad man vill om att utnyttja systemet, men ser jag mig själv i spegeln är det vad jag gjort.

Om en vecka har jag nu mitt första möte med min arbetsförmedlare sedan inskrivningen i juli. Pga hennes semester skulle vi inte träffas förrän i slutet av augusti. Detta innebär att jag varit arbetslös och haft rätt till a-kassa i nästan 8 veckor, men har sökt väldigt få jobb.

Om hon bedömer att jag inte sökt jobb tillräckligt aktivt under denna tid, kan något hända retroaktivt? Kan jag exempelvis förlora rätten till a-kassa i juli? Eller är det bara inför framtiden det kan ske?

Att förlora a-kassa retroaktivt skulle vara förödande för familjeekonomin, men för framtiden är det inte ett särskilt stort problem eftersom jag blir föräldraledig i oktober...

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Nedsatt a-kassa retroaktivt pga dåligt jobbsökande?
  • soffliggaren

Tycker du ska ta det lugnt. Nämn inte detta för din handläggare utan lyssna på vad hon har att säga istället. Jag har aldrig hört talas om att någon blivit av med a-kassan pga dåligt jobbsök.

Sök allt ! 

Svar på tråden Nedsatt a-kassa retroaktivt pga dåligt jobbsökande?