odla grejer i krukor i köket
Ni som kan så mycket om odling. Vad ska jag odla i mitt kök? Och hur? Kryddor? Tomater? Ska jag köpa frön? Vilka frön är bra? Osv. Hit me med era bästa tips!
Ni som kan så mycket om odling. Vad ska jag odla i mitt kök? Och hur? Kryddor? Tomater? Ska jag köpa frön? Vilka frön är bra? Osv. Hit me med era bästa tips!
Inte tomater iaf, de blir jättelånga.
Kryddor! Definitivt kryddor!
Basililka, timjan, mynta, oregano...
eventuellt kan lågväxande chili också funka.
okej, kryddor. Oregano, Basilika. Persilja, kanske? Koriander? Chili. Vad för chili ska jag testa? Köper jag frön eller färdiga växter?
Åh, jag vill också! Kan man så frön nu alltså? Man måste inte så på våren?
Nä, måste man vänta till våren?
Ingen aning. Jag trodde det, men så kanske det inte alls är..?
/Ej_gröna_fingrar87
Så kanske det är. Undra om man kan ta plantor och plantera om då? Vi behöver få in en expert i den här tråden.
Åh jag vill också! Men kan absolut INGENTING om detta
Vill odla kryddor, (helst om man sätter frön själv, det är ju det som är grejen, inte köpa en färdig växt...eller?)
Kan man ha en tomatplanta inomhus nu på höst och vinter? Växer den och blir tomater då?
Som sagt, kan ingenting
Kryddor kan du sätta frpn frön när som helst, bara de fåt ordentligt med sol. Mitt i vintern kan man behöva en växtlampa om man vill att de ska må bra, men oftast är det inte nödvändigt.
Sätter man kärnor, som paprika, citrus etc, så brukar de gro när du än sätter dem
Finns minitomater att ha i fönstret :) sås i februari
Både tomater och basilika är rätt känsliga för kyla, så ha dem inte i ett förnster du öppnar för att vädra på vintern.
Basilika får inte torka ut. Det klarar däremot timjan rätt ok.
När du sätter frön, ha dem i "miniväxthus" (sätt en uppstagad plastpåse över krukan) eller under plastfolie den allra första tiden. Jorden ska inte dränkas, det klarar inte fröna, men de får inte torka ut heller.
Rosmarin kan bli en väldigt vacker planta/krukväxt, men den övervintrar inte utomhus i svenskt klimat.
Basilika blir sällan en så kraftig växt, och den är inte heller övervintrande. Inomhus kan den dock klara sig flera år. Man bör plocka av den (nypa översta bladparet så kommer två nya bladpar där man tog den), då kan de bli rejält lummig. Om man vill få mycket kryddblad ska man se till att den inte går i blom. Rosmarinen däremot kan gärna blomma.
Timjan är ofta ganska lågväxande, men brer ut sig rejält, och doftar fantastiskt!
Kan tipsa om gurka till våren! Vi har haft en gurkplanta i köksfönstret hela sommaren- får fortfarande små gurkor. Superroligt och dekorativt. Jag fick klippa toppen på den till slut, då den aldrig slutade växa på längden. Det blev som en klätterväxt. Den har klättrat runt hela fönstret.
Jag brukar köpa färska örter i grönsaksdisken och plantera om dem i krukor, de klarar sig oftast länge i köksfönstret. Skulle de vissna så är det bara att köpa nya.
Hur vet man vilka frön som är bra, kan några särskilda märken rekommenderas?