• Malva85

Vilken räknare till Matte C och D?

Jag ska införskaffa en räknare till kurser jag ska läsa men hittar ingenstans vilken som funkar.

Dom jag väljer mellan just nu är Texas TI-82 ochCasio FX-82ES plus. Kurserna jag ska läsa är Matte C (3c) och D (4) på Komvux.

Vilka räknare är tillräckligt avancerade? Vilka får jag använda på prov? Vad är rimligt att lägga på en räknare?

• Svar på tråden Vilken räknare till Matte C och D?
  • jaghopparhögt

Jag har en Texas TI-82  och den fungerade fint.
    Fast idag vet jag inte riktigt om jag hade köpt en sån, mobiltelefoner klarar nog av allt som den kan göra idag. Sen vad är ditt mål med att läsa matematik? Ska du läsa på högskola sen? Då är det bättre att försöka bli van att räkna utan räknare så tidigt som möjligt.

• Anova
    jaghopparhögt skrev 2012-08-21 17:30:32 följande:
    Jag har en Texas TI-82  och den fungerade fint.
    Fast idag vet jag inte riktigt om jag hade köpt en sån, mobiltelefoner klarar nog av allt som den kan göra idag. Sen vad är ditt mål med att läsa matematik? Ska du läsa på högskola sen? Då är det bättre att försöka bli van att räkna utan räknare så tidigt som möjligt.

Fast jag tror inte att man får ha mobiler som räknare på prov.
  • Anghammarad

När jag började gymnasiet  fick jag en Hewlett-Packard 15C av mina föräldrar i present. Det häftiga är att jag fortfarande, 30 år senare, fortfarande använder denna miniräknare varje dag. Den har under all år fungerat helt felfritt. Ännu häftigare är att HP nu har släppt en App för mobiler där man gjort en emulator till denna räknare som ser exakt ut som originalet. 

itunes.apple.com/se/app/hewlett-packard-15c-scientific/id503720774

• Pippilångstrump

Jag har haft en avancerad casio utan grafritare då jag gick på gymnasiet efter detta läste jag till civ.ing. Dessutom en utb där man behövde en bra räknare. Klarade mig bra utan grafritare. Så vad jag vill säga är att om de inte ändrat så behöver du inte en grafritare.

• Karin 291

Har tydligen kommit en del efterföljare till TI-82 läser jag på Wikipedia, så kanske bäst att kolla upp det. Vad säger din lärare?

• jaghopparhögt
    Anova skrev 2012-08-21 17:38:40 följande:

Fast jag tror inte att man får ha mobiler som räknare på prov.
    Men behöver man en räknare på prov? Det brukar enbart vara grundläggande uppgifter som går utmärkt att lösa an räknare om man förstår enhetscirkeln. Annars kan man ha en enklare räknare. Det enda som skiljer de mer avancerade räknare från de enkla är väl grafritare? Och just det är väl inte så jätteviktigt vid prov.
  • Anova

Det är nog en smaksak vilken som är bäst av de två. Jag har både haft casio och texas och jag föredrar texas sätt att räkna (menyer och sånt).

Jag hade en Texas TI-83 då jag läste D-kursen och den dög gott och väl, tror inte ens jag hade grafräknare på C-kursen. 
    PRecis vad som sägs ovan så om du tänker läsa vidare inom matte så träna på huvudräkning. Ska du läsa vidare inom samhällskunskap så är det inte så viktigt. (Samhällsvetare kan inte matte enligt mig, även om jag är samhällsvetare själv)  

• Karin 291
    Anghammarad skrev 2012-08-21 17:42:00 följande:

När jag började gymnasiet  fick jag en Hewlett-Packard 15C av mina föräldrar i present. Det häftiga är att jag fortfarande, 30 år senare, fortfarande använder denna miniräknare varje dag. Den har under all år fungerat helt felfritt. Ännu häftigare är att HP nu har släppt en App för mobiler där man gjort en emulator till denna räknare som ser exakt ut som originalet. 

itunes.apple.com/se/app/hewlett-packard-15c-s...

HP15C finns inte idag, men var en bra räknare, som en del "samlare" köper fortfarande.
  • Karin 291

Om du planerar att läsa ekonomi på högskolan, till exempel, kan du kika på en HP12 C som fortfarande finns och ibland, tillsammans med TI BAII Plus, är den enda räknare som tillåts på vissa typer av prov. Det handlar då om beräkningstunga prov men där programmerbara räknare inte är tillåtna.

• Anova
    jaghopparhögt skrev 2012-08-21 17:43:19 följande:
    Men behöver man en räknare på prov? Det brukar enbart vara grundläggande uppgifter som går utmärkt att lösa an räknare om man förstår enhetscirkeln. Annars kan man ha en enklare räknare. Det enda som skiljer de mer avancerade räknare från de enkla är väl grafritare? Och just det är väl inte så jätteviktigt vid prov.

Det är en trygghet.. 
    Vad jag vet så är det väl räknedoskunskap ett moment inom gymnasiematten. 

Jag minns inte vad som är i C och D-kursen. Det har jag förträngt tror jag. Logaritmer och sånt är väl med och sånt brukar väl icke-matematiker ha lite problem med utan räknare?
  • Malva85

Jag ska läsa på högskolan senare. Program inom  naturvetenskap/miljö. Lära mig att räkna i huvudet har jag nog tänkt men när stor del av studietiden är på egen hand tänkte jag att det kan vara bra att ha räknaren mest för att så om man räknar rätt.

Vad gäller prov vet jag att man inte får använda mobilen.

Svar på tråden Vilken räknare till Matte C och D?