• Anonym

Är muskelryckningarna inre stress?

Jag har lidit av ångestsymptom (tror jag) under flera år, men de senaste åren är det muskelryckningar som är det påtagligaste symptomet. Jag får även hjärtklappning i perioder, men dessa muskel/ nervryckningar tycker jag är besvärande. Det rycker på alla tänkbara ställen och ibland är det koncentrerat till ett ställe men oftast är de spridda över hela kroppen. Nu har jag haft 5 veckors semester och under de sista semesterveckorna så kände jag faktiskt inte av några muskelryckningar, eller andra symptom heller. Efter 1 dag på jobbet så började jag känna att ryckningarna var på väg tillbaka. Jag känner mig inte direkt stressad, fast det finns saker på mitt arbete som jag oroar mig lite för och det stressar mig lite. Är det inre stress/ spänningar som jävlas med mig? Man kan ju inte Googla, för då kommer bara en massa farliga sjukdomar upp på muskelryckningar. Jag har tidigare provat magnesium i olika doser, men det hjälpte inte.

Hur ska jag slippa detta skit, och vad är det som är fel?

• Svar på tråden Är muskelryckningarna inre stress?
  • Anonym

Är det ingen som har koll eller erfarenheter av detta?

• Anonym

Jag har haft exakt det du beskriver, fick citalopram (ssri- lyckopiller) utskrivet och blev bättre redan efter ett par timmar, 3 dygn och 20mg/dag tog det sen var ryckningarna borta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 01:08:42 följande:
    Jag har haft exakt det du beskriver, fick citalopram (ssri- lyckopiller) utskrivet och blev bättre redan efter ett par timmar, 3 dygn och 20mg/dag tog det sen var ryckningarna borta.

Intressant. Det jag inte tänkte på när jag skrev detta, var att jag själv fått Cymbalta utskrivet då jag hade lite konstiga symptom och var lite låg, dock inte muskeryckningar. Jag tog förvisso en låg dos under endast 6 månader, sedan slutade jag, och jag undrar om inte detta faktiskt började efter detta. Kan det vara så att detta preparat har framkallat muskelryckningarna när jag slutade ta medicinen?

Det är ju skit sådana fall, då jag tycker att sexlivet försvann när jag åt dem och det vill jag ju ha Har du inga biverkningar av detta, jag tycker det var besvärligt att sluta med dem så jag är inte så glad att börja med liknande mediciner..
  • Anonym

Har haft bl.a. muskelryckningar som symptom på inre spänningar. Har förstått att det handlat om stres som lagrats i kroppen. Det har blivit mycket bättre sen jag börjat meditera och göra olika avslappningsövningar.

• Sunshine808

Det börjar rycka i ögonvrån när jag är stressad inför tentor, så det kommer säkert av stress

• Anonym

Det är är som att läsa om mig själv just nu. Jag har mkt ångest och inre stress. Har känt av muskelryckningar av och till och för tillfället är det jättemycket över hela kroppen. Men jag äter ingen medicin men är nog ganska säker på att det beror på just stressen. 

• dessan59

Jag har mycket muskelryckningar, och tror att det är stressrelaterat. Jag har det tom i rumpan, det känns som jag skulle ha en vibrator där. Jag äter ganska mycket medicin som Venaflaxin och Seroquel depot, tryptizol för värk i kroppen. Vore intressant att få veta var det beror på, men det är väldigt obehagligt. Ibland tror jag att jag har fått Parkinson eller någon annan muskelsjukdom.

Någon kunnig här på forumet som kan svara.

• Pudding

Oj, jag hade hört att det fanns ett virus som orsakade muskelryckningar! När jag började jobba efter semestern fick jag muskelryckningar i magen av alla ställen, flera dagar i sträck. Stressrelaterat alltså? Hm.

• Anonym

I mitt fall får jag väl tänka, att om det hade varit en neurologisk sjukdom så borde jag vid det här laget ha fått andra besvär och påtaglig muskelförsvagning etc. Jag har ju haft besvären i 3 år, och det kan klinga av ibland, för att sedan sätta fart igen. Googlar man på likande symptom så får man bara träffar på otäcka obotliga sjukdomar, så det ska man akta sig för. Det är nog stressrelaterat, men man blir ändå nojig (hypokondrisk som man är) när det rycker lite här och där..

Svar på tråden Är muskelryckningarna inre stress?