• Boadicea76

Någon som vet (frysa frukt)...

Jag undrar var man kan få reda på vilka frukter som tål att frysas in - någon som vet? Tittade på Livsmedelsverkets hemsida, men hittade inget där (svår navigerad sida, tycker jag...)

• Svar på tråden Någon som vet (frysa frukt)...
  • Hedvigs mamma

Menar du som puré?
    Allt som jag har provat att mixa o frysa in har gått bra, banan blir bäst om du blandar det med något annat typ äpple eller päron.
    Storfavoriten här hemma gör jag genom att koka upp äppleklyftor o ha i ett stänk vaniljsocker o kanel, mixa ihop och rör ner en mosd banan....smaskens.

• Stisse

Hej.
    Här är en länk som du kanske kan hitta lite info om det du söker www.fruktogront.se/
    Om man ska frysa frukter måste man oftast blanchera dem lite innan (när man skalat och skurit i bitar) .
    Tjingeling S

• Boadicea76

Tack, Hedvigs mamma! Ja, som purè, eller rivet. Funkar det att blanda banan 50/50 m något annat, eller ska det vara lite?

Har mellanmålsproblem, sonen gillar eg inte banan... Tar gärna fler tips!

• Knott

Här är några blandningar som min tjej gillar:

Skrapat el. kokt äpple + kokta torkade aprikoser, kör i mixer, går bra att frysa in.
    Mosad banan + skrapat el. kokt päron + hallon, kör i mixer, går bra att frysa in.

Har även hört att mango (går bra med fryst i tärningar) + banan ska vara en hit, har dock inte testat det själv ännu.

Lycka till!

• Boadicea76

Tack alla som svarat!

Svar på tråden Någon som vet (frysa frukt)...