Någon som vet (frysa frukt)...
Jag undrar var man kan få reda på vilka frukter som tål att frysas in - någon som vet? Tittade på Livsmedelsverkets hemsida, men hittade inget där (svår navigerad sida, tycker jag...)
Jag undrar var man kan få reda på vilka frukter som tål att frysas in - någon som vet? Tittade på Livsmedelsverkets hemsida, men hittade inget där (svår navigerad sida, tycker jag...)
Menar du som puré?
Allt som jag har provat att mixa o frysa in har gått bra, banan blir bäst om du blandar det med något annat typ äpple eller päron.
Storfavoriten här hemma gör jag genom att koka upp äppleklyftor o ha i ett stänk vaniljsocker o kanel, mixa ihop och rör ner en mosd banan....smaskens.
Hej.
Här är en länk som du kanske kan hitta lite info om det du söker www.fruktogront.se/
Om man ska frysa frukter måste man oftast blanchera dem lite innan (när man skalat och skurit i bitar) .
Tjingeling S
Tack, Hedvigs mamma! Ja, som purè, eller rivet. Funkar det att blanda banan 50/50 m något annat, eller ska det vara lite?
Har mellanmålsproblem, sonen gillar eg inte banan... Tar gärna fler tips!
Här är några blandningar som min tjej gillar:
Skrapat el. kokt äpple + kokta torkade aprikoser, kör i mixer, går bra att frysa in.
Mosad banan + skrapat el. kokt päron + hallon, kör i mixer, går bra att frysa in.
Har även hört att mango (går bra med fryst i tärningar) + banan ska vara en hit, har dock inte testat det själv ännu.
Lycka till!
Tack alla som svarat!