• DuTappaEnGran

Gravid v.17 får sparken!?!

Hej alla. Måste få lite råd. Fick reda på i dag att min tjänst kommer försvinna inom en månad. Visste att den skulle göra det till i vinter men inte redan nu.... Jag har hållit på att söka jobb och väntar just nu på att ett företag ska höra av sig om en heltidstjänst som jag var på interjuv två gånger ang förra veckan. Dom ba " ÅHHH du är verkligen fantastisk och ditt cv är oxå jätte bra, men det är just det att du kommer behöva ha en "paus" i anställningen vi tänker lite på" va faan paus!?! Föräldraledighet! Jag blir så förbannad. Dom säger att dom självklart inte tar med i beräkningen att jag är gravid för det vore diskriminering! Men va fan att säga så är väl d?? Det här skulle aldrig hända en man. Och nu verkar det lixom inte bättre än så att jag kommer bli arbetslös!!! Aldrig varit d och vill inte heller bli. Asså vad ska jag göra? Jag är gravid i v16, gå in i v.17 på torsdag...

• Svar på tråden Gravid v.17 får sparken!?!
  • DuTappaEnGran

Vad jag ska göra? Är det diskriminering? Är det meningen att man inte ska kunna få en anställning när man är gravid?

• niagara

Om någon annan får tjänsten som är mindre kvalificerad och du misstänker att det är pga din graviditet så kan du anmäla det till DO.

• DuTappaEnGran
    Lena skrev 2012-08-21 20:41:39 följande:
    varför berättar du att du är gravid?

För att det syns... Och varför inte vara ärlig? Var på en tredje interjuv i går hos brukarens mamma. Deras oro är att jag pga min graviditet inte ska orka ta hand om pojken.
  • DuTappaEnGran
    niagara skrev 2012-08-21 20:51:29 följande:
    Om någon annan får tjänsten som är mindre kvalificerad och du misstänker att det är pga din graviditet så kan du anmäla det till DO.

Det är väldigt mycket snack om min graviditet. Om jag kommer orka, kommer jag bli sjukskriven osv. Är det diskriminering?
  • DuTappaEnGran

tänkte bara säga... jag fick tjänsten!!!! :-d

• eriksböna
    Grattis! Läste tråden försten nu och vill bra utropa HURRA! Jag känner igen din oro med jobbsituationen. Visserligen är jag fast anställd och det tycks inte finnas att de skall skära ned på tjänster på kontoret--- MEN--- jag har fångat upp vibbar att gravida inte har det så lätt på företaget (litet familjeföretag med fåtal anställda). Av den anledningen gick jag med i facket, så fort jag fick reda på att jag var gravid.  Jag har alltid tänkt att jag klarar mig själv, men nu vågar jag inte det längre. Jag vill ju kunna försörja den lilla bönan när hon/han väl välkomnas i april, om de nu skulle få för sig att konstra till det, när jag berättar om någon månad för dem. 

Återigen- så skönt att höra att du fick jobbet! Grattis!    
  • kokosbulle

Grattis till tjänsten.

MEN, om jag var arbetsgivare så skulle jag nog inte anställa någon som jag vet kommer  att vara borta i eventuellt ett år framöver? Det säger väl sig självt.

• DuTappaEnGran
    eriksböna skrev 2012-08-24 19:58:23 följande:
    Grattis! Läste tråden försten nu och vill bra utropa HURRA! Jag känner igen din oro med jobbsituationen. Visserligen är jag fast anställd och det tycks inte finnas att de skall skära ned på tjänster på kontoret--- MEN--- jag har fångat upp vibbar att gravida inte har det så lätt på företaget (litet familjeföretag med fåtal anställda). Av den anledningen gick jag med i facket, så fort jag fick reda på att jag var gravid.  Jag har alltid tänkt att jag klarar mig själv, men nu vågar jag inte det längre. Jag vill ju kunna försörja den lilla bönan när hon/han väl välkomnas i april, om de nu skulle få för sig att konstra till det, när jag berättar om någon månad för dem.  Återigen- så skönt att höra att du fick jobbet! Grattis!    

Tack åh tack åh tack! Det känns underbart!
  • DuTappaEnGran
    kokosbulle skrev 2012-08-24 20:16:10 följande:
    Grattis till tjänsten. MEN, om jag var arbetsgivare så skulle jag nog inte anställa någon som jag vet kommer  att vara borta i eventuellt ett år framöver? Det säger väl sig självt.

Tack! Det är ju det jag menar om inte ens en kvinna vill anställa en annan kvinna pga hon är gravid börjar man ju fundera. Min chef på min nu Ada de arbetsplats och kommande e kvinna. Det här skulle aldrig hända en man. Det är så himla hemskt att en gravid kvinna/mamma är ett hinder eller ett problem på en arbetsplats än tvärt om. En tillgång. En man blir prisad för att han lyckas vara pappaledig och jobba och hänga med polarna. Medan kvinnan bara får skit. All denna skit är inte riktad direkt till dig, utan mera... Asså.. Varför är det alltid vi kvinnor som ska behöva hamna i skiten?
  • DuTappaEnGran
    Barbamama08 skrev 2012-08-24 21:24:20 följande:
    InterVJU ;)

Och det går tydligen inget bra på tv?
  • Barbamama08

Nej och då kan det väl vara ett ypperligt tillfälle att lära sig en gång för alla.

Svar på tråden Gravid v.17 får sparken!?!